Zvoník u Matky Boží
The Hunchback of Notre Dame
USA, 1923, 132 minut
Režie: Wallace Worsley
Scénář: Perley Poore Sheehan, Edward T. Lowe Jr. a Chester L. Roberts podle románu Victora Huga
Hrají:
Lon Chaney (Quasimodo)
Patsy Ruth Miller (Esmeralda)
Norman Kerry (Phoebus de Chateaupers)
Kate Lester (Madame de Condelaurier)
„Zvoník u Matky Boží“ je francouzská klasika, tedy samozřejmě myslím původní román od Victora Huga. Patří do povinné četby a ten příběh mnohdy znají i lidé, kteří knihu nikdy nečetli. Je to skoro archetypální příběh o tom, jak to, co se na první pohled zdá odporné, vlastně tak odporné není, zlo se může skrývat i v člověku, který na první pohled vypadá normálně.
Hlavní role, kterou Quasimodo jednoznačně je, se ujala legenda němého hororu a vlastně hororu vůbec, Lon Chaney, muž tisíce tváří. Jako kdyby nenatočil žádný film, kde by neměl nějakou masku, kde by vystupoval sám za sebe. Tak to samozřejmě nebylo, ale v postavě Quasimoda je skutečně k nepoznání. A ke cti maskérů se musí nechat, že odvedli skvělou práci.
Když se budete na snímek „Zvoník u Matky Boží“ dívat, budete mít pocit, že hlavní linie se točí klem Esmeraldy a jejího vztahu s kapitánem stráží Phoebem. To by samozřejmě nevadilo, problém je v tom, že sekvence, kde jsou tito dva, jsou prostě jako z romantického filmu, a pokud je tu nějaká atmosféra daná až goticky temnými interiéry, tahle romance ji hodně rychle zabíjí.
Kamera si pak jednoznačně užívá scény, kde je Quasimodo, protože prostě vypadá dobře. Tedy v tom smyslu, že to, jak je ošklivý, prostě musí na diváka zapůsobit. Scéna na pranýři je skutečně památná a i v dnešní době má svou sílu. Film pak relativně funguje jako adaptace klasického literárního díla, ale na druhou stranu je až moc prostoru věnováno různým tématům.
Americký snímek „Zvoník u Matky Boží“ nesázel především na to, že má skvělého herce v hlavní roli, navíc ve skvělém mejkapu, ale i na romantickou linii, která mi tu osobně tolik nesedí, tedy ne ta, na níž bylo primárně zaměřeno. Jinak je to ale pořád velmi dobrý film, je vidět, že hodně zestárnul, ale to snad každý němý film. Rozhodně si zaslouží zachování pro další generace.
Hodnocení: 60 %