WildC.A.T.s: Návrat domů
Vydalo nakladatelství BB/art a Crew, 2007, 490 Kč
Scénář: Alan Moore
Kresba: Travis Charest, Kevin Maguire, Ryan Benjamin, Jason Johnson, Dace Johnson, Kevin Nowlan, Scott Clark
Některé komiksy, které vycházejí v České republice, jsou překládány proto, že mají úspěch v zahraničí a jejich postavy jsou obecně známé. Takovým příkladem mohou být komiksy o Spider-Manovi nebo Batmanovi. Některé vycházejí proto, že jsou to zajímavé věci, s nimiž by se měl čtenář seznámit. Napadá mě – mezi mnohými jinými – Arzach, „Zabil jsem Adolfa Hitlera“ nebo třeba z poslední doby „Fuzz a Pluck“. Tyhle komiksy si to zaslouží, ale pak je tu ještě jedna skupina.
Není nic nepřirozeného, že jsou vydávány komiksy, které se budou dobře prodávat třeba proto, že právě v kině běží film (Green Lantern: Tajemství původu nebo „Koralína“), vyšla nová verze, která je o pár stránek delší („Vrána“), anebo čistě proto, že má komiks na svědomí nějaký zajímavý a v Česku oblíbený autor. Tohle platí pro komiks „Alice Cooper: Poslední pokušení“, což je komiks, který by se v případě, že by se neskvěl jménem Neila Gaimana do České republiky nikdy nedostal. To samé platí pro „WildC.A.T.s: Návrat domů“, pro které psal scénář Alan Moore.
Ano, mluvím o tom Alanovi Moorovi, který jednou prohlásil, že nesnáší superhrdinský komiks. Samozřejmě jej psal celý život. „WildC.A.T.s: Návrat domů“ nejsou výjimkou, ale Alan se specializoval na to, že ty superhrdinské vesmíry přetvářel podle svého. Udělal to s geniálním dílem „Watchmen“ a udělal to i v případě „WildC.A.T.s“. Zní to všechno moc hezky, jenže je tu problém. Sbírka „WildC.A.T.s: Návrat domů“ není od prvního dílu, ale až od dílu, který v USA vyšel jako sešit č. 21.
Došlo k problému, který nastal i v případě komiksu „Green Lantern: Žádný strach“. Český čtenář prostě pořádně neví, o čem se píše. Kniha má sice úvod, kde je vše tak nějak vysvětleno, ale prostě to není ono. Neznáme ty nuance, které předcházely, neznáme prvních 20 dílů, které tvořil hlavně Jim Lee, skvělý kreslíř, který má rád velké detailní panely. Jaká byla kvalita předchozích dílů? Co přesně Alan tak změnil? Ne, tohle se u nás nemohlo prodávat dobře, a také se neprodávalo. Nakladatelství sice vsadilo na jméno Alana Moora, ale má spoustu lepších a hlavně ukončených děl, která by u nás mohla vyjít. Buďme rádi aspoň za „Bažináče“.
Co Alan do komiksu vložil, to je trochu větší zaměření na válku a na její zbytečnost. Zabývá se rasovými tématy a řeší i oddanost míru a vlastenectví. Z obyčejného superhrdinského komiksu, který vznikl hlavně proto, aby mohl Jim Lee konkurovat Marvelu, odkud odešel, a vytvořit si tak vlastní tým, se „WildC.A.T.s“ změnily v něco víc. Komiks konečně řešil něco více než jen superhrdinské bitvy. Jak to ale bude pokračovat? Budeme muset zjistit jinde. Za Alana Moora a za zjištění, že je schopen skvěle udělat i superhrdinský komiks a navíc být vtipný, bych dal víc bodů, ale za to, že se tohle BB/artu příliš nepovedlo a hlavně vydali jen část velkého celku, za to musím hodnocení snížit. Český čtenář, který si nesežene originál, se nedoví, jak to bude pokračovat, stejně jako pořádně neví, jak to vlastně začalo. A tohle bylo jasné snad od začátku.
Hodnocení: 60%