Vykradač hrobů
The Body Snatcher
USA, 1945, 78 minut
Režie: Robert Wise
Scénář: Philip MacDonald a Val Lewton podle Roberta Louise Stevensona
Hrají:
Boris Karloff (John Gray)
Bela Lugosi (Joseph)
Henry Daniell (Dr. Wolfe 'Toddy' MacFarlane)
Edith Atwater (Meg Cameron)
Původně jsem myslel, že dám snímku „Vykradač hrobů“ trochu nižší hodnocení, ale nakonec jsem si řekl, že na o, jak je tenhle americký horor starý, tak se mu sem tam opravdu docela dobře daří budovat napětí, protože přece jen o hrůze v tomhle případě není možné mluvit. Ale jsou zde prvky, které činí film sledovatelný i pro dnešního diváka, který už od hororu očekává něco trochu jiného.
Dr. Wolfe MacFarlane (Henry Daniell) je celkem schopný vědec, který ale ke své práci potřebuje lidská těla. Jasně, stačí mu mrtvoly, nepotřebuje živé, ale ono ani ty mrtvoly na výzkum, a to výzkum oficiální, není tak snadné získat. Naštěstí má MacFarlane svého dodavatele, kterým je jistý John Gray, jemuž tvář a herecké schopnosti propůjčil výtečný Boris Karloff.
John Gray je bezskrupulózní šmejd, který je schopen získat tělo, pokud je třeba, jakýkoli způsobem. Doktor MacFarlane se raději neptá, je rád, že má svého jistého dodavatele, podrobnosti vědět nepotřebuje. Jenže k němu nastupuje asistent Donald Fettes (Russell Wade), který má ještě nějaké ty ideály a rozhodně se nechce smířit s tím, že těla, která Gray přináší, jsou až příliš čerstvá.
V snímku „Vykradač hrobů“ rozhodně nečekejte nějaké vyloženě děsivé, lekací scény. Tady jde primárně o to, jak jsou postavy zahrány. MacFarlane je člověk, který se snaží zavírat oči před špatnostmi, ale nakonec se to jeho svědomí, kdo ho dohoní. Ač je hlavní postavou, film si pro sebe ukradl Boris Karloff, který Graye pojal jako šmejda, na němž není nic dobrého, jde mu o prospěch, o nic víc. A to stačilo.
Pokud se budete dívat na snímek „Vykradač hrobů“, budete tak činit především proto, že chcete vidět herecké schopnosti Borise Karloffa. Ten ukazuje, že „Frankenstein“ není jeho jediným filmem, kde ukázal výtečné herecké schopnosti, ale třeba právě „Vykradač hrobů“ je tím dalším. Musí se ale ocenit i Wisova režie, kdy finální scéna je skvěle natočena a dovede z ní zamrazit.
Hodnocení: 70 %