Vidiny
Images
Velká Británie/USA, 1972, 104 minut
Režie: Robert Altman
Scénář: Robert Altman
Hrají:
Susannah York (Cathryn)
Rene Auberjonois (Hugh)
Hugh Millais (Marcel)
Cathryn Harrison (Susannah)
Cathryn je vdaná spisovatelka fantasy románů, zapáleně pracující na nové knize. Z pracovního zápalu ji však vyruší podivné telefonáty, v níž ji ženský hlas, vydávající se za její kamarádku, namlouvá, že jí její muž zahýbá. Zmatená Cathryn, která začne v bytě vídat Reného, manžela Hugha přesvědčí, aby odjeli do Zelené zátoky, místa jejího dětství. Zde se to však jen zhorší, René je takřka všudypřítomný a začíná ji pokládat nepříjemné otázky. Cathryn je ještě zmatenější, protože René je již tři roky mrtvý. Korunu všemu nasadí příjezd rodinného kamaráda Marcela a jeho dvanáctileté dcery. To už začíná být na Cathryninu mysl moc a přistoupí na nejjednodušší ale nejúčinnější řešení svých problémů.
Ke jménu Robert Altman si asi málokdo přiřadí slůvko horor. A přesto tento mnohými filmy proslavený filmař (např. filmový „M*A*S*H“) dokázal, že kvalitně odvedené řemeslo s notnou dávkou autorské invence, se nenechá svázat a spoutat žádnými žánrovými obručemi.
Příběh fantasy spisovatelky se postupem času stává až nádherně schizofrenním, znepokojivým a rozpačitě nejistým. A tyto pocity lusknutím prstu dokáže přenést i na diváka. Stejně jako hlavní hrdinka, i on brzy propadá myšlenkové rozdrásanosti. Děje se to, co vidí, opravdu, nebo jen v představách hlavní hrdinky? Opravdu se děje to, co se děje. Děje se to teď, v reálném čase?
Film nahlíží do mnoha výkladových a myšlenkových rovin. Rozvíjí stejně tak otázku sexuality a morálky, jakož i mezilidských, partnerských a intimních vztahů a jejich pozice v lidském životě a myšlení. Zpracovává otázku individuality a jejího postavení v kolektivu (s různou mírou vztahovosti a intimity) i ve vlastním (s)vědomí. Ke slovu se dostane i otázka rodičovství.
„Images“ jsou ukázkou, jak se psychologické problémy v sedmdesátých letech v příbězích přesunuly z viditelně a nezpochybnitelně záporných a nesympatických postav na postavy obyčejných, (svým způsobem) normálních a sympatických lidí.
Filmy boduje hned na několika frontách. Z žánrového hlediska jde o takřka ukázkový psychologický horor lavírující na hraně dramatického thrilleru. Atmosféra hraje bezchybná sóla, napětí ohlušuje sborovými chorály. „Images“ však mají hodně co nabídnout a zaujmout i mimo své žánrové zaměření Jde totiž v mnoha směrech o velmi kvalitní řemeslo. Kamera je zcela bezchybná a je pomocnou rukou nejen příběhu, ale i atmosféře. Hudební doprovod je pomyslnou třešničkou na dortu. Bylo použito hned několik skladeb japonského skladatele Stomu Yamash´ty. Krásná a poutavá je hra filmu, ať už jde o pestrý humor – když psychicky rozhozená hlavní hrdinka zastaví u billboardu s nápisem „Mír v duši“, postavy mají křestní jména podle herců (ale přeházeně), svým způsobem velmi komický je manžel hlavní hrdinky Hugh, neustále trousící trapné vtipy.
Jak už to u psychologických hororů bývá, jsou plné symboliky. Zde jde hlavně o křišťálové zvonkohry – tak křehké a přesto neustále harmonické, a skládačku puzzle. Jejich usazení do příběhu a odhalení jejich role patří k nejděsivějším okamžikům příběhu.
Kapitolou samou o sobě jsou postavy a herecké výkony. Postavy jsou pestré, od psychicky se hroutící hlavní hrdinky, přes lehce, až mrazivě podivínského manžela, nadrženého známého nebo velmi sympatického mrtvého milence. Rene Auberjonois je v roli manžela až neuvěřitelný, kdykoliv je před kamerou, tahá na sebe veškerou pozornost. A to i přes to, že představitelka Cathryn, Susannah York, předvádí naprosto dokonalý výkon. Její plynulé přeskakování z polohy vyděšené a zmatené, psychicky se hroutí ženy do polohy sebevědomé a odhodlané ženy je opravdu bezchybné a neuvěřitelně působivé. Stejně jako její výkon celkově. Ani ostatní herci nijak nezaostávají a poskytují svým postavám vše potřebné pro svébytné a hluboké charaktery.
„Images“ je pro mě nepochopitelně pozapomenutým ryzím žánrovým klenotem. Ostatně, největším překvapením pro mě po zhlédnutí bylo, že jsem o takovém hororu dosud neslyšel.