Vetřelec3
Alien3
USA, 1992, 114 minut
Režie: David Fincher
Scénář: Vincent Ward, David Giler, Walter Hill a Larry Ferguson na základě postav Dana O'Bannona a Ronalda Shusetta
Hrají:
Sigourney Weaver (Ellen Ripley)
Charles S. Dutton (Dillon)
Charles Dance (Clemens)
Paul McGann (Golic)
Čtyři scénáristé, to nikdy nevypadá úplně dobře, a u třetího „Vetřelce“ se to i skutečně potvrdilo. Navázat na rozjetou sérii bylo poměrně komplikované, především proto, že původní dva filmy byly jednoduše výtečné, jedny z nejlepších, jaké kdy byly v žánru natočeny. A nejen v žánru. Snímek „Vetřelec“ dobře znají i lidé, kteří na horory nebo sci-fi obyčejně nekoukají. Jméno Davida Finchera by sice dnes mohlo být zárukou dobrého filmu, ale v době, kdy se dostal k „Vetřelci3“ byl jen režisérem hudebních klipů a dělal například s Madonnou. Ale film není úplně špatně zrežírovaný. Přesto je to propad o několik úrovní níž – příběh selhává a vaří z vody.
Na trestaneckou kolonii dopadne loď s Ripley, která jediná přežije. Newt je mrtvá, ale co je horší, na palubě byl nejspíš jeden z těch parchantů, který se právě rozvíjí v těle jednoho vězeňského psa. Trestanecká kolonie je poměrně zajímavým prostředím, které by bylo možné využít po stránce psychologie postav, ale to by se filmu musel chopit spíše někdo jako David Cronenberg anebo i David Fincher, ale o několik těch let starší a zkušenější.
Film má v sobě spoustu nelogičností a zjednodušení. Ripley běží oznámit vězňům, že tu mají vetřelce, a ten se samozřejmě okamžitě musí všem představit tím, že vytáhne velitele věznice stropem do šachet. Trochu moc okaté, ne? A podobných momentů je tu spousta. Jen dělané na efekt, aby zde bylo trochu akčnosti, trochu napětí a nějaké ty výbuchy. Jenže Ripley už se nám proměnila v zabijáka, co tedy víc udělat s hrdinkou? Ostříhat všechny vlasy, dát jí do nejistého psychického stavu, to bude ono. A tohle vlastně ani tolik nevadí, jenže všechno je to stejně tak nějak zbytečné, protože to prostě spěje k tomu, že se všichni budou muset utkat s vetřelcem, který se tu vylíhl. Ale pozor, přijde jeden velký, možná trochu nečekaný zvrat. A vlastně až v tu chvíli získává film nějaký náboj, který jej trochu odliší od předchozích filmů a od klasické akčárny.
Dalším, co mě poměrně zklamalo, je postava vetřelce samotného. V některých chvílích se zdá, že je to snad herec v kostýmu, protože skutečně vypadá jako namakaný kulturista, ale v jinou chvíli zase přicházejí na odiv počítačové triky. A to je skutečně škoda, protože jsou hodně málo uvěřitelné. Srážejí film níž, než kde by byl bez nich. A co si budeme povídat, animatronické loutky v prvních dvou filmech byly prostě skvělé a výtečně promakané. Někdy nejsou počítačové efekty prostě na místě, jen filmaři si to musí znovu uvědomit. Ale v dnešním věku, kdy je skoro sprosté vyrábět film klasickým způsobem, je to něco téměř nemožného. Ve věku „Avataru“ a dalších filmů, které mu půjdou ve stopách, je počítačová technologie in. Přál bych si, aby bylo více těch tvůrců, kteří budou dál dělat klasické efekty bez pixelů a nenechají se tímhle moderním trendem zviklat. Ale je jasné, že až se triky ještě zdokonalí, s animatronikou a dalšími klasickými způsoby natáčení se budeme setkávat stále méně a méně.
Jestli byste si mysleli, že se třetím dílem všechno skončí – a že tomu všechno nasvědčuje –, mýlili byste se. Vetřelci se vrátili ještě počtvrté, a to ani nemluvím o tom, že tu máme „Alien vs. Predator“. Ale co je zajímavější, čtvrtý „Vetřelec“ se vrátil i s Ripley. Tohle samo o sobě už svědčí o tom, že čtvrtý díl nebude nijak geniálním dílem a naváže tak na úroveň tohoto třetího, který byl jen pokračování, kde si tvůrci splnili svůj sen a natočili ne až tak špatný akční film a průměrný horor. Zrůda žije dál a to je důležité.
Hodnocení: 60%