Jak sám název napovídá, jedná se hlavně, ale nejen, o úvodní a závěrečné skladby známých, méně známých i takřka neznámých hororových filmů, které se nikdy neobjevily na soundtracích, hlavně z toho důvodu, protože k daným filmům soundtracky nikdy nevyšly. A u mnoha filmů a skladeb je to opravdu velká škoda. I zde však existují tradiční výjimky potvrzující pravidlo, protože z těch mnoha skladeb, hlavně z pozdějších částí kompilace obsahujících skladby z novějších filmů, se některé z nich na soundtracích přece jen objevily. Procento je to však velmi malé až mizivé. A ruku na srdce, kdo by to řešil.
Všechno to rozjelo prvních pět částí, které se objevily takřka najednou a snad měly být ojedinělým jednorázovým počinem. Naštěstí se pak objevilo ještě dalších sedm částí.
Jednotlivé části pak obsahují zpravidla úvodní (main) anebo závěrečnou (end) skladbu (title), u některých filmů pak i melodie, jež zazní během samotného děje, občas doplněné i o nějaké trefné
mono/dialogy z filmu nebo lahodně znějící zvuky (řev, vřískot, mlaskání, smrtelný chropot, chrlení, čvachtání apod.…). Při troše znalosti pozadí vzniku kompilací by mohlo odrazovat vědomí, že jde o audio ripy přímo z VHS nebo DVD, ale s výslednou kvalitou zvuku bylo snad ještě pracováno. Každopádně, já sám jsem byl kvalitou velmi překvapen a další aktivní složkou pocitu při poslechu je samozřejmě fakt, že ne zcela dokonale čistý zvuk mu dodává patřičnou atmosféru. Hlasitost jednotlivých skladeb nijak nekolísá, všechno je zřetelné a poslouchatelné. Hladina šumu je buď snížená nebo vhodná.
Při tak obrovském rozpětí, jaké celkem dvanáct částí kompilace zabírá, je samozřejmostí mnohožánrovost, různorodost jak ve využitých nástrojích tak i v náladě skladeb a pestrost. Vyslechneme tak pozoruhodnou škálu hororové hudby, od klasické osmdesátkové synthezátorově sterilní atmosférické skladby, samostatně fungujících písní, přes orchestrální monumentální opusy, instrumentální i zpěvem doprovázené písně, až po středněproudé, popové, rockové i tvrdé heavy metalové záseky. Na vlnách not nás bude unášet hudba nervní, náladová, melancholická, atmosférická, uširvoucí, ponurá, kakofonická. Kompilace totiž sdružuje jakoukoliv polohu hudby doprovázející horrorový film a spoluvytvářející jeho atmosféru.
Na celkové ploše 934 (!) minut se nabízí celkem 418 skladeb několika desítek skladatelů, autorů, interpretů a skupin z 235 horrorových filmů z celého světa.
„Main Titles from Unreleased Horror Score vol. I“ představuje např. hudbu Joe Renzettiho, Alana Zovoda, Richarda Banda, Murielle Hodler-Hamilton nebo vypalovačku kapely Nuclear Assault z filmů jako „Warlock“, „Panic“, „Dolls“, „Howling III“, „Cannibal Holocaust 2“, „Dead and Buried“ nebo „Ghoulies 2“.
„Vol. II“ nabízí produkci třeba Dana Kaproff, Andrzeje Korzynskiho, Jonathona Newtona nebo italské kapely Goblin a skladby z filmů jako „When a Stranger Calls“, „Dawn of the Mummy“, „A Blade in the Dark“ nebo „Possession“. Ve skladbě „Nancy Tries to Leave“ z filmu „Unhinged“ se dočkáme i nějakého toho zdravého lahodně znějícího hororového řevu. Jednoznačným vrcholem této části kompilace v mých uších je „End Titles“ z filmu „Amityville II: The Possession“.
V části „III“ oblaží hororové duše skladatelská jména jako Claudio Simonetti, Adriano Maria Vitali, Drew Neumann či Erik Rasmussen. Z filmů tu jsou namátkou „Demons III: The Ogre“, „Cutand Run“, „976-Evil“, „Child‘s Play III“ nebo opravdu šílená a podivuhodná hudba z filmu „Scalps“. Ve skladbě „The Voodoo Spell“ z filmu „After Death“ nás potěší i bolestné sténání.
„Vol. IV“ předloží umění mimo jiné Maurizia de Angelise, Lese Baxtera, Harryho Manfrediniho nebo velmi schopného Briana Maye (možná vás potěší nebo zklame, že to není TEN May z kapely Queen). Filmy zastupují „Troll 2“, „Children of the Corn: The Gathering“, „The Mutilator“, „Massacre at Dinosaur Valley“, „Turkey Shoot“ nebo v neposlední řadě „Zombie Island Massacre“.
„Vol. V“ se svými kolegy okupují Hans Martin Majewski, Christopher Young, Adrian Bond, Erica Portnoy nebo Ted Shapiro. Z filmů přichází na řadu například „Oasis of the Zombies“, „Witch Story“, „Witchcraft“ nebo Hooperův a Englundův obrovský omyl „Night Terrors“. Z nejen této části vyniká hlavně závěrečka z filmu „Rawhead Rex“.
V šesté části vyslechneme hudbu mimo jiné z „Embryo“ nebo stejnojmenné adaptace novely Brama Stokera „The Lair of the White Worm“. Trefou přímo do černého je hned úvodní skladba kompilace „Main Titles“ z filmu „Planet of the Vampires“. Za pozornost stojí určitě ještě „Main Titles“ z „Psycho Cop Returns“ nebo výborná až funeral doomově znějící psycho skladba „Day of the Beast“ z filmu El Dia de la Bestia.
„Vol. VII“ v sobě skrývá jména jako Bill Marx, Amedeo Tommasi, Arion Ober, Giacomo Puccini nebo Fabio Frizzi a filmy „I Spit on your Grave“, „Long Weekend“, The Crazies či „Crocodile“. Mě nejvíc zaujaly „Main“ a „End Titles“ k jinak poměrně slabému „La Casa dalle finestre che ridono“.
Za „Vol. VIII“ hlučí Dan Wyman, Robert Renfrow nebo starý heavy rockový a hororový matador Alice Cooper. Vyslechneme hudbu z filmů jako „Hellnight“, „Mountaintop Hotel“, „Silent Night, Deadly Night“ nebo „Monster Dog“. Dobrou skladbou bezesporu je „End Titles“ z filmu „Girls School Screamers“.
„Vol. IX“. Skladatelé Rick Vartian, John Ross, Pedro Plascendia, Stefano Mainetti. Filmy „Maximum Overdrive“, velmi ulítlá lahůdka „Monster in the Closet“, „The Curse“. A výborné záseky v podobě „End Titles“ („Don‘t Panic“), „End Titles“ („Hell High“) či takřka badalamentiovská závěrečka z „Good Night God Bless“ od Paula Stuarta Daviese.
Devadesátiminutové pokračování „Vol. X“ v sobě ukrývá tvorbu Kevina Bassinsona, Paula Zazy nebo kapely Poison‘s Polly a hudbu z filmů jako „Dream Demon“, „Prom Night III – The Last Kiss“ nebo „The Sleeping Car“. Na kopytech mě roznesla rocková pecka s ženským zpěvem
„Turn Out The Light‘s“ z filmu „Juvenatrix, A Classic Tale of Terror“.
„Vol. XI“ nabízí tře- ba Victorii Kelly, Jaye Grusku, Jona McCalluma, „Aligator 2: The Mutation“, „Surf Nazi Must Die“, „When A Stranger Calls Back“ a pecky jako závěrečku Mosquito, otvíračku „Skinner“ nebo „End Titles“ Juliana Laxtona a Patricka Van Herka z filmu „The Curse III“.
Poslední část „Vol. XII“ se rozloučí prostřednictvím tvorby Xaviera Capellase, Roberta F. McNaughtona nebo Steve Porcara a filmy jako „Return to Sleepaway Camp“, „The Vizard of Gore“, „Feast II: Sloopy Second“ nebo „Faust: Love of the Damned“. Výborným počinem je horrorcore hip hopová „End Titles“ Victorie Kelly a Joost Vangeverda z filmu „The Truth About Demons“.
Výběr samozřejmě není nijak reprezentativní a zdá se, že to ani nebylo jeho cílem. Přesto se mu, při celkové minutáži a počtu využitých skladatelů a filmů, nedá upřít, že si na své přijde takřka každý. Počin je to bezesporu chvályhodný. Alespoň já osobně si nemůžu vůbec na nic stěžovat. K četbě hororové knihy velmi vhodný hudební doprovod. K rozšíření filmových a hudebních obzorů nezbytná pomůcka.