Ultimátní komiksový komplet 34: Avengers – Rozpad
Vydalo nakladatelství Hachette, 2013, 199 Kč
Scénář: Brian Michael Bendis
Kresba: David Finch
Měli jsme tu recenzi na „Ultimátní komiksový komplet 4: Wolverine“, který není obecně považovaný za zlomový příběh z marvelovského universa, ale jeho kvalita je zato velmi vysoká. Vedle toho pak stojí tento příběh. „Ultimátní komiksový komplet: Avengers – Rozpad“ je komiksem považovaným za skutečně zásadní. A je to naprosto oprávněné, protože to, co v Marvelu následovalo po vydání tohoto příběhu, to byl „Avengers“ boom. Sérií s „Avengers“ začalo vznikat více a v současnosti se jedná o zásadní komiksovou řadu, a to hned s několika tituly, které už se stihly restartovat. Jsou tu „The Avengers“, „New Avengers“, „Secret Avengers“, „Avengers Assamble“, „Winter Soldier“ a další. Je toho skutečně velké množství a vyznat se ve všem nemá mnohdy ani význam. Kvalita takové snaze ne vždy odpovídá.
Na začátku toho byl skutečně jediný komiks – „Avengers: Rozpad“. Brian Michael Bendis se rozhodl – a Marvel mu dal zelenou –, že vytvoří naprosto nový svět, bude všechno stavět na nových základech. Neudělá kompletní restart, alespoň prozatím, ale zruší to, co doposud existovalo a na tom pak bude stavět. To vedlo k tomu, že se Avengers, nejlepší a nejslavnější superhrdinský tým Marvelu, musel rozpadnout. Brian Michael Bendis vzal staré příběhy, vložil je do tohoto nového a vytvořil něco, co vychází z událostí minulých a předurčuje události budoucí. I když se Bendis nesetkal právě s úplně nadšeným přijetím, v současné době pro Marvel píše nově restartovanou sérii „Uncanny X-Men“, „Ultimate Spider-Mana“, kterého překopal naprosto od základů (Petera Parkera nechal zemřít!), novinky „Age of Ultron“ a „All-New X-Men“. Takové vytížení rozhodně nesvědčí o tom, že by Bendis neslavil se svými komiksy úspěch. Naopak, fanoušci si na jeho velké zvraty zvykli a přijímají je. Smrt Petera Parkera mu ale neodpustím.
I v případě komiksu „Avengers: Rozpad“ Bendis ukazuje, v čem je jeho síla. Tak v první řadě jsou to dialogy. Má jich v komiksu hodně, protože ví, že je v tom dobrý. Toho textu je někdy opravdu tolik, že to připomíná starší komiksy, kde byla kresba místy naprosto potlačena. Slova, která postavy pronášejí, však dávají smysl a dialogy mají spád. Ve druhé řadě je to jeho znalost světa a schopnost dávat věci do naprosto nových souvislostí, ale s tím, že zachová všechny minulé skutečnosti. Nemění minulost, mění současnost a budoucnost superhrdinů. Navíc má smysl pro takové scény, které jsou velkolepé, ale daří se mu vyhnout patosu, alespoň na takové úrovni, aby to nekazilo dojem.
Přesto ale nemohu souhlasit s tím, že by „Avengers: Rozpad“ byl tak kvalitním komiksem, jako je zásadním pro marvelovský svět. Problém je v tom, že na tak krátkém prostoru, který je nám dán, se s hrdiny těžko sžijeme. Postavy umírají, ale je nám to vlastně celkem jedno, neznáme je. Tady je vidět jedna slabina - je to pro fanoušky a lidi znalé původní série. Na skutečné emoce se tak dostává až v samotném závěru. Největší kiks nastává ve chvíli, kdy se má všechno vysvětlit. Jsme od začátku napínáni, kdo asi vraždí, a pak najednou bum, přihasí si to Doctor Strange na své magické vlně a všechno nám pěkně řekne. Bohužel tohle je klasický přístup. Když nevím co, šoupnu mezi ty desítky postav, co tam mám, ještě jednu navíc, která se mezi nimi doposud neobjevila. Ta všechno vysvětlí a někdo něco zachrání. Anebo ne. Tohle je také pozitivum příběhu, protože ke šťastnému konci příběhu nedojde. Nejsmutnější je ale fakt, že i ty postavy, co v komiksu zemřou, se stejně po čase vrátí. Bohužel.
Většinu kresby má na svědomí David Finch, který s Bendisem spolupracoval na dalších komiksem, především pak „New Avengers“, kteří byli následovníky původních „Avengers“. V současné době Finch dělá pro DC Comics na Batmanovi. Finchova kresba je jednoznačně superhrdinská, vhodná pro mainstream, kdy hrdinové skutečně vypadají dobře, hrdinky nádherně sexy a dohromady to tvoří funkční svět. Jedná se o jednoho z mainstreamových umělců s důrazem na detail. Přesto však není jediným, kdo se na komiksu podílel. Svou troškou do mlýna přispěli také třeba Darick Robertson, Mike Mayhew nebo Eric Powell (ano, ten, co dělá "Goona"). Setkáme se i s původní kresbou Jacka Kirbyho ve scénáři Stana Leeho. Kresba je právě to, co komiks povznáší, protože scénář by to sám nedokázal.
Recenze převzata z mého blogu Komiksový deník.
Hodnocení: 70 %