Ultimátní komiksový komplet 14: Captain America - Nový úděl
Vydalo nakladatelství Hachette, 2013, 199 Kč
Scénář: John Ney Rieber
Kresba: John Cassaday
Poměrně kontroverzní dílo v tom smyslu, že je vlastenečtější než mnohé další příběhy Captaina Americy, na druhou stranu se nejedná o dílo, které by zase tak zásadně svým vlastenectvím ze série vybočovalo. Koneckonců, když má hrdina kostým v amerických národních barvách, na hrudi i na štítu hvězdu a na jeho kostýmu nechybí bílé a červené pruhy, asi každému dojde, že tenhle hrdina není zrovna symbolem francouzské revoluce (je to hlavně tou hvězdou, protože v těch národních barvách by zase tak velký problém nebyl). Ale přesto není "Nový úděl" dobrý komiks. Ne proto, že je vlastenecký, ale proto, že je prostě špatný.
Kde je problém? Tak chce se říct, že všude. Amerika je ale překvapivě ten nejmenší problém. "Nový úděl" je o tom, co se stalo 11. září 2001. Náraz dvou letadel do World Trade Center, pád třetího letadla na Pentagon a pád čtvrtého letadla do polí v Pensylvánii. Teroristický útok, který nemá v dějinách obdoby, tedy samozřejmě, pokud vynecháme válečné konflikty a jejich následky. Útok na civilisty, který znamenal jediné - válka proti terorismu, o které si můžeme myslet hodně různé věci. Tohle však komiks neřeší, i když by se na první pohled zdálo, že ano. Tohle je jeho největší problém. Skoro se i zdálo, že by měl John Ney Rieber zájem řešit nějaké větší otázky, dokonce i některé položí, nebo je naznačí, ale pak je doslova umlátí naprosto z prstu vycucaným příběhem, který neskutečně nudí.
Kdo jsou teroristé? Jaké je postavení Ameriky ve válce s terorismem? Kdo skutečně může za to, že došlo k 11. září? Co dál? Jak bude svět vypadat? Jak by měla Amerika jednat? Jak mají Ameriku nechat jednat ostatní země? Kdo je světu nejvíc nebezpečný? Jak zajistit obranu? Jaké je postavení superhrdinů v reálných událostech, když už jsme u toho komiksu? Tohle jsou naprosto zásadní otázky, které si komiks "Nový úděl" mohl položit, některé si položil, ale odpověděl na ně tak dobře, jak přesně by dokázal vysvětlit teorii relativity Forrest Gump. Komiks si přečtete a najednou zjistíte, že je to vlastně jedna velká habaďůra. Autoři slibují, že se bude jednat o komiks, který je odrazem událostí, že je to reakcí na 11. září, ale vlastně jen dojde k tomu, že lidé musí stát spolu, aby k něčemu podobnému nedošlo. Nic ve zlém, ale lidi tohle ví už pěkně dlouho, jenom na to docela kašlou. Potřebují pořádnou ránu na solar, jakou dostali právě 11. září, na pár let si uvědomí, že v jednotě je síla a že rodina je základ státu, pak na to ale budou kašlat, dokud nedostanou ránu rovnou do kulí, aby se to celé mohlo opakovat.
John Ney Rieber se nám snaží předvést nového Captaina Americu. Ale on vlastně není nový, on je pořád starý. Komiks je označován jako politický, ale copak takový nevznikal? Vždyť jeho prvním protivníkem byl sám Hitler. Captain America vznikl jako politický hrdina a najednou máme být překvapeni tím, že se jím zase po letech skutečně stal? Díky bohu, že Ed Brubaker dokázal ("Zimní voják 1" a "Zimní voják 2") Captaina přenést do nové doby jako hrdinu, který je drcen minulostí, ale minulostí, která není nutně politická a nutně nereflektuje tak přímo události skutečného světa jako "Nový úděl". John Ney Rieber dokázal popsat to, co lidi trápilo, co je trápí pořád, dokázal ukázat na ten problém, jenže žádná další přidaná hodnota zde není. V podstatě udělal fiktivní reportáž a pak od ní dal ruce pryč.
Dvakrát mu nepomáhá ani John Cassaday. I když je jeho kresba perfektní, jako vždy, prostě je mu málo co vytknout, tentokrát to trochu přepísknul s obálkami, které jsou až neskutečně vlastenecké. Na to se skoro nedá koukat. Já vím, že Spojené státy jsou hrdou zemí, skromně řečeno, ale právě tohle je jedna z věcí, co ostatní nesnáší. Tak strašně to dávají na odiv, ale sami v to svoje vlastenectví už ani nevěří. Když dostanou ránu, tak ano, to najednou zjistí, že jsou Američani, ale jinak... Už to není, co to bývalo, pokud to někdy něco bylo. Amerika je země jako každá jiná, jen chce pořád věřit tomu, že všichni jsou stále těmi pravými Američany. Nejsou, jsou to jen další lidé z mnoha. Ukazují symboly, ale pořádně v ně nevěří.
"Nový úděl" je prostě špatným komiksem. Nezklame po stránce kresební, protože ta je skvělá, i když ten zbytečný patriotismus je s odstupem času stále méně pochopitelný. A to i vzhledem ke všem dalším událostem spojeným s bojem proti terorismu. Johnovi moc nepomáhá ani český lettering, který je v modrých rámečcích velmi špatný. To písmo je téměř archaické. Na druhou stranu, ani v originále to není zázrak. Hlavní problém je ale příběh. John Ney Rieber není úplně neznámý scénárista (např. "The Books of Magic"), ale "Novým údělem" rozhodně nedokázal, že je velkým autorem, který by zvládl komplikovanou látku převést do uměleckého díla, které by bylo schopno akcentovat kontroverzi a hloubku tématu. Trochu pohladil hladinu problému, ale aby rozčeřil vodu, to se neodvážil. Sice nevznikl vlastenecký blábol, ale ani příběh, který by se dal označit za dobrý.
Hodnocení: 40 %