Transmetropolitan: Osamělé město
Vydalo nakladatelství BB/art, 2011, 399 Kč
Scénář: Warren Ellis
Kresba: Darick Robertson
Transmetropolitan: Nová lůza se točil kolem prezidentských voleb a chybělo zde trochu toho napětí, nějaké ty neočekávané zvraty. Spider Jerusalem dál válel se svými hláškami, dál se snažil zaznamenat pravdu, ale přece jen se tempo malinko zklidnilo. Že by to byl záměr? Že by si Warren Ellis připravoval půdu pro nadcházejících šest dílů, které budou skutečně napěchované skvělými událostmi? Protože přesně tohle se stalo. Nelze říct, že úplně všech šest sešitů je pecka, ale to, co vás čeká v třídílném příběhu „Osamělé město“, který je na konci sbírky, je zatím to nejsilnější, co se v sérii objevilo.
„Transmetropolitan: Osamělé město“ začíná příběhem, který se jmenuje „Odcházení“. Spider Jerusalem byl podroben rozhovoru. Je z něj celebrita, a tak se o něj zajímají lidé a chtějí o něm něco vědět. Docela se v tomhle rozhovoru otevře, je brutální, stejně jako vždy, ale právě zde vidíte, že ty jeho vulgární kecy, ta neskutečná úchylnost, s kterou mluví, a zanícení, s kterým se vyjadřuje, jsou pouze formou chování, které touží po tom, aby byla nalezena pravda, aby se o věcech mluvilo jejich pravými jmény a nic se nezakrývalo. Kteří novináři současnosti jsou tací, že nazývají věci pravými jmény?
Dalším příběhem je „21 dní ve městě“, což není tak úplně přímo příběh, ale vlastně taková reportáž, kde každá stránka je o něčem jiném. Spider nám představuje město se všemi jeho šílenostmi. Ellisův sci-fi svět je skutečně propracovaný, i když je pravda, na první pohled je možná až příliš prorezlý hnilobou. Náš svět takový přece není, ne? I kdyby, vždycky je zde místo pro naději a pro nějaké ty lepší zítřky. Spider tu není od toho, aby vám dával naději, ale aby vám ukázal svět v jeho skutečných barvách. Jen se podívejte kolem a řekněte si sami, jestli je všechno tak růžové.
„Zrůdování“ by se dalo vztahovat na politickou situaci ve většině zemí. Všichni tu máme politiky, kteří jsou čistí asi jako právě vyhozená dětská plína. Nemusejí zrovna dělat do porna, ale vždycky se budou točit kolem něčeho, kde je hodně peněz, kde je moc. Člověk, který má moc, má i přístup k novým možnostem, navíc získává pocit, že si může dovolit trochu víc, než dovoluje zákon, který by měl sám udržovat a samozřejmě také měnit. Podobná kritika je vždycky na místě.
Ale teď se dostávám k tomu nejlepšímu a to je příběh „Osamělé město“. Ve Městě dojde k vraždě. Jeden mladík je ukopán k smrti. Očividně z prapodivných rasových důvodů. Na tom by nebylo nic až tak divného, kdyby ovšem ve zprávách nezaznělo, že vrahové byli čtyři, kdy policie tedy podle všeho ví, kdo vraždil, ale nikoho nezatkla. Až když se do toho Spider se svými ohavnými asistentkami vloží, začne se něco dít, něco, co pravděpodobně ani sám Jerusalem nečekal. Policie nás má chránit? Na to dávno zapomeňte, všechno je úplně jinak. Rozhodně jeden z nejlepších příběhů série „Transmetropolitan“, které u nás byly doposud vydány. Takhle to vypadá, když série nemá klesající úroveň, ale drží si vysokou laťku, kterou sem tam překoná.
Hodnocení: 90%