The Curse of the Werewolf
Velká Británie, 1961, 91 minut
Režie: Terence Fisher
Scénář: Anthony Hinds podle románu Guye Endora
Hrají:
Clifford Evans (Don Alfredo Corledo)
Oliver Reed (Leon Corledo)
Yvonne Romain (Služka)
Catherine Feller (Cristina Fernando)
To se nám to zase pěkně sešlo a já můžu doplnit třetí legendární monstrum, které stálo u zrodu hororu a které později podpořilo boom studia Hammer. Pravda, ještě pořád mám mezery ve filmech o mumiích, ale vlkodlačí filmy mám docela rád. „The Curse of the Werewolf“ je na první pohled filmem, který navazuje na tradici, kterou započal snímek „Vlkodlak“ s legendárním Lonem Chaneyem Jr.
Film tak navázal na klasické horory, s nimiž přišlo studio Hammer – The Curse of Frankenstein a „Dracula“. Navázání je skutečně na místě, protože o režii se postaral Terence Fisher, režisér obou předchozích pecek. „The Curse of the Werewolf“ má s předchozími dvěma docela dost společného. Technicolor barvy, které dodávají filmu ten správný šmrnc, herce, kteří si spletli místo natáčení s divadelními prkny, navíc ještě příběh, který je neskutečně přímočarý a postrádá hororovou atmosféru. Pravda, „The Curse of the Werewolf“ je v některých ohledech méně teatrální jako filmy starší, ale pořád to není úplně ono, hlavně ta hororovost chybí.
Filmu chybí jedno, co by jej stavělo na rovinu všem předchozím – spolupráce Petera Cushinga a Christophera Leeho. Bohužel žádný z těchto legendárních herců se ve snímku neobjevil ani v malé roli. Přitom tu pro ně bylo dost místa. Je na historicích, aby vysvětlili příčinu. Místo nich si jednu z rolí uzurpoval Oliver Reed, kterého si možná jako výrazně staršího pamatujete z filmu „Gladiátor“. V „The Curse of the Werewolf“ si zahrál titulní roli, i když se objeví teprve až ve druhé polovině.
Děj je zajímavý tím, že se vlastně jedná o autobiografii jednoho člověka, od jeho početí přes narození, dětství až po dospělost a konec, který je očekávaný. „The Curse of the Werewolf“ si ale zakládá na docela silných momentech, kdy první je hned na počátku, scéna před šlechtou. Divák si hned vzpomene na o něco mladší snímek Maska rudé smrti, kde se podobná scéna také vyskytla. S Vincentem Pricem v hlavní roli to mělo trochu větší grády.
Snímek si zaslouží nějaké ty plusové body za masku vlkodlaka, která je na svou dobu celkem povedená, i když standard, který přišel s 80. léty, to ještě rozhodně není, nemluvě o tom, že vlkodlak je zde zabraný vlastně v jedné scéně. Pořád ale lepší maska, než jakou se nám prezentoval původní „Vlkodlak“. Je jasné, že o plynulé proměně si můžeme nechat jen zdát, navíc jí ještě kazí skutečnost, že film chce až moc skončit jako „Frankenstein“.
Hodnocení: 60%