The Boy
USA, 2015, 105min
Režie: Craig William Macneill
Hrají: David Morse
Aiden Lovekamp
Rainn Wilson
Mike Vogel
Asi by se hodilo tuto recenzi začít tím, že když jsem si tento film pustila, myslela jsem, že koukám na úplně jiný. Svou chybu jsem si definitivně uvědomila až po půl hodině, kdy už nefungovaly fráze jako „to se ještě rozjede“, nebo „dám tomu ještě šanci“. Místo toho jsem se sama sebe začala ptát, jestli ten příběh neměl být o něčem jiném. Jestli neměl o něčem být – doslova. A jak dlouho budu sledovat toho malého kluka, který se evidentně nudí a dokonale tento pocit umí předat divákovi. Inu, odpověď jsem dostala až po x-dalších minutách, které se nakonec vyšplhaly až na číslo 105. Tohle je zkrátka jeden z těch filmů, u kterých budete počítat každou milisekundu, která uběhne. Jako každý další krok při výšlapu na Sněžku. Nebo Everest. S každým krokem a minutou je to těžší, pomalejší, ale když to všechno skončí, pocítíte velkou radost.
Znuděný chlapec žije se svým otcem, který provozuje motel. To by bylo ještě v pohodě, ale motel bohužel stojí dost daleko od civilizace a vůbec všeho, takže jejich směrem projíždějí lidé, a natožpak turisté, jen vzácně. A co si budeme nalhávat, jejich motel nevypadá ani nijak vábně, chybí mu ženská ruka, která z rodiny ze "záhadných" důvodů vypadla. Jenže za něco tihle dva žít musí a malý Ted brzy pochopí, že pokud nebudou mít hosty, nebudou mít zhola nic. Vymyslí tedy ve své malé znuděné hlavince plán. Začne vcelku nevinně, když na silnici nastražuje různé podněty pro zastavení. Nevěřím, že ho k tomu vede jen ctnostná motivace udržet motel v chodu – přeci jen kluci v jeho věku tohle dělají i uprostřed Prahy. Není to problém izolace, ale rošťáctví mládí. Problém izolace nastává ve chvíli, kdy se Ted začne nudit natolik, že se v něm odkrývají násilné sklony. A když mu přestanou stačit zvířátka v lese, začne například topit lidského kamaráda. Pak ale ještě přitvrdí, když se pokusí udržet jejich jediné hosty ubytované, co nejdéle to půjde. Taťka měl holt synáčka naučit, že hostům se dávají čerstvé ručníky a mýdlo do koupelny, místo ničení aut a lezení do pokojů po večerce. I když je pravda, že na hosty zrovna štěstí nemají a maturantům, kteří okusí pohodlí motelu jako poslední, bych tak nanejvýš plivla do snídaně, ale kdyby chlapec měl trochu víc sociálního cítění, věděl by, že být příliš radikální se v podnikání nevyplácí. Ale vzhledem k tomu, že je v podstatě samorost s absencí morálních a etických pravidel, řeší věci po svém.
Nechci být jen negativní, bohužel věcí, které stojí za vyzdvihnutí, je pomálu. The Boy není vyloženě špatně natočený film, nicméně jde o mrhání talentů. Kdyby šlo o krátkometrážní snímek, celek by vypadal úplně jinak. Když se ale natočí film s minimálním dějem a roztáhne se do neuvěřitelných 105 minut, usnete dřív, než se vám podaří najít pozitiva. Jako by to bylo vyprávěné velrybštinou. Plusové body dávám za krajinu, za okolí motelu a za to, že na prvopočátku to asi nebyl špatný nápad. Takže vlastně za snahu.
Nejznámější tváří je dozajista David Morse, který tu hraje majitele motelu, tedy otce nevyřáděného mladíčka. Tento herec je na první pohled sympatický, ale tentokrát nemá prostor ani šanci něco řádně hrát. A onen znuděný klučina? Natočte své děti při kempování a dostanete stejný výsledek. Ne, omyl. Dostanete výsledek lepší.
Navíc je třeba upozornit na to, že nejde o horor. The Boy je spíš jakési drama se špetkou thrilleru. Snaží se v divákovi vzbudit napětí, jenže když jsou vám všechny taje a záhady jasné, vytušíte si i závěr. A jediné, co pak je napínavé, je otázka, kdy to všechno skončí. Kdyby stejný filmový ansámbl dostal jiný scénář, možná by to všechno dopadlo jinak. Bohužel se asi nikdy nedozvíme jak.