The Beast from 20,000 Fathoms (1953)

60%
Skvělá ukázka toho, jak začínala kariéra Raye Harryhausena.

The Beast from 20,000 Fathoms

USA, 1953, 80 minut

 

Režie: Eugène Lourié

Scénář: Lou Morheim, Fred Freiberger, Daniel James, Eugène Lourié a Robert Smith podle povídky Raye Bradburyho

Hrají:

Paul Hubschmid (Prof. Tom Nesbitt)

Paula Raymond (Lee Hunter)

Cecil Kellaway (Prof. Thurgood Elson)

Kenneth Tobey (Jack Evans)

 

Kaiju filmy, respektive filmy s monstry mám obecně velmi rád, a tak jsem se těšil i na tenhle, který je z americké provenience, i když kaiju je pojem, který máme spíše spojený s Japonskem. Když jsem však s úvodními titulky zjistil, že za speciálními efekty stojí Ray Harryhausen, mistr svého řemesla a jeden z nejlepších stop motion animátorů filmové historie (myslím, že rovnat se mu může snad jen Karel Zeman), očekávání vzrostla exponenciální řadou.

Ta bestie vypadá skutečně dobře.

Nadšení zase celkem rychle ochabla, když jsem zjistil, že snímek bude mít celkem normální zápletku, která tak trochu vycházela z klasického schématu, ale je třeba si zároveň uvědomit, že legendární „Gojira“ (případně „Godzilla“, pokud chcete), byla Japonci vytvořena až o rok později. V tomhle ohledu je možné ve filmu „The Beast from 20,000 Fathoms“ vidět jeho výjimečnost a samozřejmě i určitý přínos k žánru.

Práce Raye Harryhausena se prostě pozná.

Většinou jsme u podobných filmů z 50. let zvyklí na to, že dění se odehrává někde na štábu a v ulicích toho moc není, alespoň pokud přijde na akci. Jenže rozdíl mezi těmito snímky a „The Beast from 20,000 Fathoms“ je právě jméno a schopnosti autora speciálních efektů, Raye Harryhausena. Díky němu i celkem obyčejný scénář ožívá tím, že je zde skvělé monstrum, jehož pohyb je propojen s lidmi na plátně a dochází zde ke skvělým interakcím, na kterých je sice poznat, že jsou jen trikové, ale jejich kouzlo se prostě nezapře. Je to dáno jednoduše tím, že Ray Harryhausen byl mistrný animátor.

Kam to leze?

Příběh je celkem standardní – lidé provádějí nukleární pokusy, při kterých dojde k tomu, že se v ledu probudí pravěké monstrum. Jedná se o dinosaura, který se rozhodne, že je na čase dát lidem za vyučenou. A tak napadne New York a nadělá zde pořádnou škodu. Lidé sami pak musejí zajistit svou bezpečnost a přežití jednoho z největších měst, na které mají monstra vyloženě spadeno. I když je pravda, že „King Kong“ zase tolik škody ve Velkém jablku nenapáchal.

Další výborné propojení loutky a herce.

„The Beast from 20,000 Fathoms“ je snímek celkem příhodný pro dané období a na první pohled by se zdálo, že ničím nevybočuje. Ten příběh je skutečně celkem klišovitý, stejně jako mnoho dalších prvků – armáda, vědci, podivná sci-fi/vědecká zápletka, destrukce velkého města – ale pro mě je každý film, který animoval Ray Harryhausen výjimečným. Platí to i o tomhle, na němž je patrné, že právě tou animací získává něco navíc. Ta interakce mezi lidmi a loutkou a hlavně prostředím je místy neskutečná, i když je pravda, že Ray Harryhausen má ve své filmografii díla ještě propracovanější. Tady je trochu vidět nedostatek financí a možná i času.

 

Hodnocení: 60 %

Hororové filmy (příšery, béčka)


Přidat komentář