Temný rytíř povstal
The Dark Knight Rises
USA, Velká Británie, 2012, 164 minut
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan, Jonathan Nolan a David S. Goyer na základě postavy vytvořené Bobem Kanem
Hrají:
Christian Bale (Bruce Wayne)
Gary Oldman (Komisař Gordon)
Tom Hardy (Bane)
Joseph Gordon-Levitt (Blake)
Anne Hathaway (Selina)
Marion Cotillard (Miranda)
Morgan Freeman (Fox)
Michael Caine (Alfred)
VARUJI PŘEDEM. RECENZE OBSAHUJE SPOILERY!
„Temný rytíř povstal“ pro mě byl nejočekávanějším filmem roku. Ano, těším se i na „Hobbita“, ale Batman je pro mě prostě postavou – hlavně v Nolanově podání – která mě neskutečně zajímá a která ukazuje, jak by mohl Batman vypadat i na stránkách komiksu. Je pravda, že už tak i vypadal, ale také vystupoval jako šašek, který byl spíš pro smích. Batman má být Temný rytíř, což už věděl i Frank Miller (Návrat Temného rytíře), a Nolan se rozhodl, že přesně takového Batmana divákovi přednese. Po překvapivém prvním filmu „Batman začíná“, kterým doslova obrodil hrdinu po Schumacherových karnevalových šílenostech, následoval neskutečný snímek „Temný rytíř“, jenž stanovil základy moderního komiksového filmu, kde je hrdina tak skutečným, jak jen skutečný být může, když na sobě má kostým. A teď přišel třetí díl „Temný rytíř povstal“.
Když jsem film dokoukal, měl jsem trochu rozporuplné pocity. Především proto, že film je v závěru trochu jiný, než jsem čekal. Samozřejmě jsem netušil, jak by měl film skončit, ale konkluze, která je nám tady nabízena, je přece jen spíš pro úlitbu komiksových fanoušků, než v duchu Nolanových předchozích filmů. Abych to shrnul – teď právě přijde ten zásadní spoiler, který budu v recenzi mít. Osobně bych film zakončil tím, aby Bruce Wayne skutečně padl. To, že má nástupce bylo jasné, ale proč ten zbytečný happy end? Oběť v podobě smrti by byla mnohem silnější, dospělejší, emotivnější. Opodstatněné by pak byly slzy, opodstatněná by byla oslavná socha, opodstatněný by byl i předchozí děj, který k fatálnímu konci Bruce Wayna skutečně směřoval. Nedá se nic dělat. Fanoušci dostanou přesně to, na co jsou v komiksu zvyklí. U diváka, který chce od závěru malinko víc, se projeví zklamání. Batman je však pořád komiksový hrdina, takže se to dá strpět.
Co se vlastně v příběhu třetího a posledního filmu v Nolanově režii děje? Batman si dal osm let volno. Město ho nepotřebuje. Po smrti Harveyho Denta, která byla lží samotného Batmana a Jima Gordona označena za mučednickou a z Batmana se stal psanec, se temný hrdina uchýlil do ústraní. Jeho tělo se změnilo v trosku, ale město je vyčištěno od zločinu, policie v podstatě není potřeba, stejně jako není potřeba Batmana. Alespoň zdánlivě. Bruce Wayne osm let nevyšel z domu, ale zdá se, že se chystá bouře. Prvním znamením je hned úvod, trochu ve stylu předchozího filmu „Temný rytíř“, protože se také jedná o akci záporáka, a to o akci výbornou. I hudba navozuje dojem, že se Nolan inspiroval ve svém předchozím batmanovském filmu. První setkání s Banem stojí za to. Stejně jako setkání další. Tom Hardy ukázal, že je výtečným pokračovatelem Heatha Ledgera, a jeho Bane má všechno, co by měl mít. Děsivé vzezření, klidný, speciálně upravený a tím děsivý hlas, který vás nenechá na pochybách, že proti sobě máte temného muže, a nakonec i vystupování, které je hodno člověka, jež ví, co chce, a ví, jak toho dosáhnout.
Nebudu se vyjadřovat k tomu, jak někteří recenzenti inteligentně hledají v Batmanovi pokřivené socialistické hodnoty, ale na druhou stranu je nutné si uvědomit, že film se politické kritice a agitaci nebrání. A proč ne? Proč by komiks nemohl akcentovat současné společenské a sociální problémy? Je otázka, jak dlouho se lidem bude líbit, že zde skutečně vzniká něco jako aristokracie, skupina bohatých, kterým je jedno, že vrstva chudších a chudých se rozšiřuje. Revoluce se pak jeví jako naprosto přirozené řešení. Použití tohoto motivu pro film o Gothamu, městě hříchu, je pak naprosto logické a rabovaný Gotham je pořád znepokojivý, protože by to mohlo být i jakékoli jiné skutečné město. Jen je tu jeden zásadní rozdíl. My nemáme svého Batmana.
„Temný rytíř povstal“ není tak dobrým filmem jako „Temný rytíř“, ale s tím se prostě muselo počítat. Překonat něco takového... Nevím, jestli je to vůbec možné. „Temný rytíř povstal“ obsahuje neskutečné množství patosu, který ve snímcích předchozích chyběl. Jsou zde komiksová klišé, jako nečekané, za vlasy přitažené zvraty, scény, kdy hrdina prostě musí zvítězit, některé momenty jsou podceňované. Například zranění Bruce Wayna, která jako by postupně vymizela, a to i přesto, že nemá chrupavku. Ta hned tak nedorůstá. Druhým příkladem je skutečnost, že Batman má skutečně skvělé hračky. A drahé. To nikoho nenapadne, že ve městě je jen pár lidí, kteří by si tohle mohli dovolit? Největším patetickým momentem je pak samotný závěr, který mě skutečně mrzí. Ale jako celek? Pořád je to jeden z nejlepších komiksových filmů všech dob, nejspíš i nejlepší film roku 2012. Uvidíme, co na to řekne Peter Jackson.
Hodnocení: 85%