Stokerovi
Stoker
Velká Británie, USA, 2013, 99 minut
Režie: Chan-wook Park
Scénář: Wentworth Miller a Erin Cressida Wilson
Hrají:
Mia Wasikowska (India Stoker)
Nicole Kidman (Evelyn Stoker)
Matthew Goode (Charles Stoker)
Alden Ehrenreich (Whip)
Docela mě překvapilo, když jsem zjistil, že scénář k tomuhle filmu napsal Wentworth Miller, který byl hvězdou seriálu „Útěk z vězení“ a snažil se nás přesvědčit, že nechat si potetovat celé tělo návodem, jak uniknout, je dobrý smysl života. Nevěděl jsem, že měl herec takové ambice, aby napsal i scénář k filmu a navíc si vzal do huby příjmení uctívaného hororového spisovatele, ale díky nadšeným recenzím jsem s napětím očekával, jaké to asi bude.
Po hodině jsem si říkal, proč jsou ty recenze tak nadšené. Pak jsem si ještě jednou zabrouzdal po internetu a zjistil jsem, že ono zase tolik těch nadšených není. A když jsem zabrousil hlouběji, zjistil jsem, že ty nadšené, stoprocentní recenze a názory vychvalují jen jeden prvek – režii. Chan-wook Park, uznávaný jihokorejský tvůrce, který stvořil geniální trilogii o pomstě v čele s právě remakovaným „Oldboyem“, je dobrý režisér, vlastně skvělý, ale to, co předvádí se snímkem „Stokerovi“, to bych nazval artovým hororem. A nechápu to jako pozitivní označení.
Wentworth Miller napsal scénář, který není zase tak moc vybočující. V době, kdy se k nám vrací rodina Batesova v seriálu „Bates Motel“ to není nic tak neobvyklého. Vztahy v rodině mohou být někdy extradivné, což v tomhle případě rozhodně platí. Taková temnější verze rodiny ze snímku Temné stíny. Jde pak o nějakou tu plíživou historii, nějaké ty vraždy a geny, které se pravděpodobně dědí a které v sobě mají zakódováno něco, co nás nutí dělat zlé věci.
Filmu by měla kralovat Mia Wasikowska a asi to i dělá, ale ještě jednou jí uvidím jako divnou emo holku, tak už se asi zblázním. Spolu se Saoirse Ronan jsou to dvě herečky, které se mi zamlouvali v prvním filmu, co jsem s nimi viděl (v případě Mii to byla „Alenka v říši divů“, Saoirse mě zase dostala jako Susie Salmon z filmu Pevné pouto), ale od každého dalšího filmu je můžu míň a míň. Mia se však díky svému obličeji pro emo holky hodí skvěle.
Film má zajímavé pojetí, Park přesně ví, jak má zabrat, co má zabrat, jak udělat snímek... umělecký. Svoje řemeslo ovládá skvěle, ale vy si po nějaké době uvědomíte, že vlastně nesledujete horor. Není zde potřebná hororová atmosféra, je to psychologický film, který si hraje s barvami, hraje si s dynamikou, respektive jejím opakem, v dlouhých záběrech nám chce ukázat, že tohle je ta správná cesta. Je mi celkem jedno, jestli tohle měl být horor, na tom nesejde, ale natáčet film pro film, to prostě není pro všechny. Režisér skvělý, ale dílo samotné mě neoslovilo. Kdyby můj oblíbený malíř namaloval hovno, i když skvělou technikou, taky se nad tím nebudu rozplývat, jaký je to skvost.
Hodnocení: 60 %