Stephen King: Danse Macabre. Svět hororu

100%
„Podobně jako atrakce v zábavním parku, které napodobují násilnou smrt, je hororový příběh šancí zjistit, co se děje za dveřmi, jež míváme obvykle zamčené na dva západy. Lidská představivost se však se zamčenými dveřmi nespokojí. Někde je tu další tanečník, šeptá nám v noci představivost…“

Stephen King: Danse Macabre. Svět hororu

Danse Macabre

Beta-Dobrovský, 2017, 515 stran

 

„Danse Macabre“ (včetně existence jejího českého vydání, viz dále v textu) je jistě nejzvláštnější knihou Stephena Kinga, ba dokonce knihou plnou paradoxů. Již třeba z faktu, že dnes být fanouškem Stephena Kinga a jeho tvorby nutně neznamená být fanouškem hororu. Stačí být fandou krimi, fantasy nebo dramatických thrillerů. Ale to jen tak na okraj.

Ohledně českého vydání se dá, z jedné strany, litovat, že jsme si na něj museli počkat bezmála 40 let. Na druhou stranu se toto zpoždění dá vnímat i pozitivně. Mladším příznivcům hororového žánru, jejichž rozhled začíná u „Saw“ a remaků starých klasik, může horor přiblížit a otevřít dále, než si kdy mysleli. Vždyť kolik dnešních remaků vychází z filmů právě z Kingem probíraného období? Kolik základů a postupů, na nichž současné horory fungují, vznikalo právě tehdy? Starší fandy žánru může seznámit s několika příběhy a formami, které ještě neznají nebo nikdy neměli jinou možnost se s nimi setkat. Kingova kniha dnes znovuobjevuje určité filmy i romány, plně seznamuje s fenoménem rádiového hororu. I přes své stáří pořád přináší platné a univerzální myšlenky a vyjádření. Onen odstup, kdy čteme čtyřicet let staré myšlenky autora knihy o knihách, filmech a rozhlasových hrách ještě o dalších pár dekád starších, je zvláštní cestou, podobnou retro jízdě ve vozíku strašidelného zámku v lunaparku. King nás nechá usadit, případné připoutání nechá na vás, pak zatáhne za páku a vše uvede do pohybu.

Danse Macabre

Ona zmínka o vnímání Kinga jako hororového autora má, samozřejmě, subjektivní charakter. Při čtení „Danse Macabre“ jsem se snažil vybavit, kdy naposledy jsem u Kinga cítil takové souznění a ovládal mě tak blažený pocit. Naposledy snad v roce 2001 při jeho „Pytlu kostí“.

Obsah Kingova pojednání o (angloamerickém, abychom byli přesní) hororu by se dal rozdělit do tří částí.

V první se autor vyslovuje ke konkrétním dílům, seznamuje s nimi, zasazuje je do kontextu hororového žánru jako celku i obrazu doby vzniku, analyzuje a přidává několik osobních připomínek a názorů. A to ať jde o všeobecně známá díla (potěšující je vypíchnutí jakéhosi triumvirátu klasických hororových románů „Dracula“, „Frankenstein“ a „Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda“), nebo díla u nás ne moc nebo vůbec známá. Vždyť jeden ze zásadních hororových románů „Dům na kopci“ Shirley Jackson se českého překladu dočkal teprve před pár lety. Za pozornost jistě stojí kapitola o hororu v americkém rádiu, něco, co je v našich končinách (až na pár ojedinělých výjimek) snad dosud pole neorané. Myslím tedy něco kontinuálnějšího.

King si patrně nikdy neodpouští vlastní náhled, druhá část by se tedy dala zformovat z jeho osobních a autobiografických připomínek, rozvah a vzpomínek. Velmi zábavné v tomto ohledu jsou jeho ironické a výsměšné výtky a narážky na kýčovité až trapné otázky a „předsudky“ ohledně hororových autorů. Víte, co myslím, ta neustálá vyjádření o tom, jak může někdo psát o takových věcech, jaký to asi musí být člověk a co se skrývá v jeho nitru (Jsou šílení! Určitě jsou ŠÍLENÍ! A jen čekají na příležitost rozsekat vás na kusy, zprznit vaše akvarijní rybičky a vyděsit vaše plyšové medvídky!).

Třetí, nejpodstatnější a prakticky univerzálně platnou část tvoří rozvahy o hororu jako žánru, stylu a směru. A to nejen z literárního, ale i historického, sociologického a kulturního hlediska. V ní King horor rozebírá natolik oduševněle, pronikavě, zajímavě, fakticky a univerzálně (formou přehršle citováníhodných a do kamene tesatelných pasáží), až při knize nejednou naprosto zapomenete, že čtete slova „vyřčená“ před čtyřmi desetiletími. Na horor zde King nahlíží optikou, která se sice postupem času a let ještě rozvinula a rozšířila, hlavní základy a formy žánru jsou však platné vždy. Vždy jsou tím, co žánr dělá žánrem.

Stephen King se v knize jeví jako obrovský fanoušek hororu, který ho jen nekonzumuje a nepíše, ale přemýšlí o něm a bádá v něm. I proto v knize zmiňuje málo známá a nejednou i kvalitativně špatná díla, skvěle je ale uvádí v kontextu starého pořekadla „Není vítězů bez poražených“. Dalo by se to považovat za nejpodstatnější poslání knihy. Láska k hororovému žánru, v dobrém i ve zlém. Ne k jednotlivým hororovým dílům, ale k hororu jako komplexní součásti kultury a umění.

S „opožděným“ českým vydáním se pak může pojit i několik zajímavých úvah a myšlenek. Myslí si King to, co napsal před čtyřmi dekádami i teď? Změnil se nějak jeho vztah k hororu? Částečně na to odpovídají předmluvy k pozdějším vydáním, které jsou v českém překladu obsaženy.

„Danse Macabre“ je velmi důležitá kniha. Zajímavá, rozumná, chytrá a přemýšlivá. Bezpochyby nejzajímavější kniha Stephena Kinga, ať už jste fanoušek hororu obecně nebo Stephena Kinga jako hororového autora. Je to kniha, která vás o hororu nebude poučovat, bude s vámi lásku k hororu sdílet. A to je na ní to krásné.

Hororové knihy (slasher, zombie, upíři, vlkodlaci, duchové, gore, příšery, béčka, mučení, hnus, survival, komiks, zvířata, vědci, vrazi, giallo, mimozemšťani, seriály, děti, satan, komedie, mysteriózní)


Přidat komentář