Sekta
La setta
Itálie, 1991, 112 minut
Režie: Michele Soavi
Scénář: Dario Argento, Gianni Romoli a Michele Soavi
Hrají:
Kelly Curtis (Miriam Kreisl)
Herbert Lom (Moebius Kelly)
Mariangela Giordano (Kathryn)
Michel Adatte (Frank)
Dario Argento a Michele Soavi jsou přece jen tvůrci, kteří už mají něco za sebou a jsou schopnými filmaři. Pravda, Dario Argento to dokázal už na začátku svojí kariéry, ale Michele měl svůj nejlepší film, Dellamorte Dellamore, ještě před sebou. Jejich scenáristické spojení mohlo vyrukovat s něčím, co by bylo nesmírně zajímavé, ale stejně tak s něčím, co zásadně nenadchne.
Výsledek je překvapivě rozporuplný, protože tohle rozhodně není film, který na vás nedokáže zapůsobit. Jsou zde scény, které jsou skutečně děsivé a hnusné, ač nikoli hnusné ve smyslu gore. To zde nechybí, ale tohle rozhodně není klasická, ultradrsná italská škola. Soavi předvádí spíše snahu o atmosféru, o vyděšení diváka tím, co čeká za rohem, anebo co čekat od lidí, kteří zde vystupují.
Hned na začátku měl režisér prostor k tomu, aby rozpoutal pořádný masakr, klidně v duchu filmu „Hory mají oči“, ale nic takového se ve skutečnosti nestane. Banda hipíků je sice vyvražděna, ale všechno je takové poklidné, nejsou zde skutečně naturalistické scény, které by vás zhnusily. Masakr přesto působí velmi drsně, ale není tak krvavý, jak by se dalo očekávat. Místo toho se seznamujeme s kultem, který má – podle všeho – hlavně touhu zabíjet.
Střihem se dostáváme k hlavnímu dění, které se odehrává o dvacet let později. Muž od rodiny jde nakoupit mléko a zabije ženu. Vyřízne jí srdce, ale je dopaden v metru. Zabije se. Další divné chování na sebe nenechá dlouho čekat, a to u různých lidí. Na scéně se objevuje podivná postava Herberta Loma a odvíjí se i jedna pěkně hnusná scéna s brouky. Jaký to všechno dohromady dává smysl? No, v ději se dá ztratit, není ale zas až tak komplikovaný. Spíš je film příliš natahovaný.
„Sekta“ trpí nešvarem, že Michele Soavi chtěl natočit pořádně velký film, který bude skutečně děsivý a bude odkazovat na atmosféru klasických snímků Itálie ve smyslu jejich hororovosti. Na Bavu se ale navázat nepodařilo, protože snímek „Sekta“ prostě jako celek nefunguje. Drolí se pod rukama tvůrců na mnoho částí, které samostatně vycházejí docela dobře, ale společně jsou příliš neforemné. Film vás nestrhne, což je škoda, protože rozhodně zde potenciál byl.
Hodnocení: 55 %