REC
[Rec]
Španělsko, 2007, 78 minut
Režie: Jaume Balagueró a Paco Plaza
Scénář: Jaume Balagueró, Luiso Berdejo a Paco Plaza
Hrají:
Manuela Velasco (Ángela Vidal)
Ferran Terraza (Manu)
Jorge-Yamam Serrano (Policista)
Pablo Rosso (Pablo)
„REC“ už je dávno fenoménem, který se dočkal třetího dílu ve španělštině. To ani nemluvím o tom, že bude pravděpodobně i čtyřka. A vzhledem k tomu, když je nějaký horor, ale vlastně i film jiného žánru úspěšný v zemi svého původu a zasáhne i Spojené státy, dojde k tomu, že se natočí remake, aby nemuselo americké publikum číst titulky. K předělávce došlo i v tomto případě, a to pod názvem Karanténa, druhý americký díl má zatím název Quarantine 2: Terminal. Jak je něco úspěšného, divák je podle všeho ochoten to vidět několikrát v obdobných podobách. Ale budiž, už jsme si na to zvykli, tohle je prostě trend, který musíme přijmout, protože proti němu stejně nic nemůžeme dělat. A tak nás čeká americká verze série „Milénium“, stejně jako předělávka hitu „Lovec trolů“. Smutné, když originál je sám o sobě tak dobrý. Jen doufám, že se nedočkáme předělávky filmu Lidská stonožka.
Asi každý, kdo se trochu zajímá o technologie nebo někdy vlastnil kameru či videorekordér ví, co znamená ono „REC“, které je v názvu filmu. Tato zkratka neznamená nic jiného než „nahrávání“ – z anglického „record“. Název jednoduchý, ale k filmu dokonale sedí. „REC“ je totiž variací na snímek Záhada Blair Witch a my sledujeme přesně to, co kamera nahrává. Záznam skutečných událostí je dalším trendem, s nímž se musíme smířit, v některých případech, jako je například tento, je podán lépe, v některých hůře – například pokračování Paranormal Activity, které je vykrádáním originálu.
„REC“ se odehrává ve Španělsku, kde má jedna místní reportérka za úkol natočit reportáž o tom, jak pracují hasiči. Natáčí se v noci, protože pořad se zabývá tím, co se děje, když lidé spí. Hezké odůvodnění atmosféry. Ale film je uvěřitelný. Sledujeme natáčení reportáže, jednotlivé postavy jsou v podstatě reálné, mohly by se takto chovat, hlavně reportérka je skvělá. Sama by chtěla, aby došlo k nějaké akci, protože jinak bude reportáž poměrně nezáživná. A k jejímu štěstí k akci skutečně dojde.
Hasiči jsou přivoláni na místo činu, kde je jejich úloha v podstatě jen ta, že se mají dostat do dveří jedné z nájemnic. V bytě lidé slyšeli křik a myslí si, že se ženě mohlo něco stát. A také že stalo. Jenže z druhořadé akce se stane poměrně pořádný průser. Během několika minut je zasahující policista zle pokousán – skvělý záběr skutečně – jeden hasič je shozen ze schodů a všichni obyvatelé i návštěvníci, jsou v domě uzavřeni, aniž by mohli odejít a aniž by vlastně věděli proč tomu tak je. Odtud také název amerického remaku – Karanténa.
Film si skvěle pohrává se zombie žánrem, klaustrofobním hororem, stejně jako možnostmi, které jsou nabízeny v oblasti „nalezených záznamů“, v angličtině tzv. found footage. Nepředstavuje nám pouze záběry, kde nic nevidíme, doplněné křikem postav, jejich zrychleným dechem, ale dává nám i možnost nahlédnout do toho, co se skutečně děje. Gore není přehnané, ale když už jsme jeho svědky, je dost dobře udělané a divák má pocit, že by skutečně mohl sledovat záznam událostí, ke kterým ve Španělsku došlo. Dle mého názoru jeden z nejlepších filmů svého žánru, pro mě osobně lepší a děsivější než „Paranormal Activity“.
Hodnocení: 75%