Prometheus
Prometheus
USA, 2012, 124 minut
Režie: Ridley Scott
Scénář: Jon Spaihts a Damon Lindelof
Hrají:
Noomi Rapace (Elizabeth Shaw)
Michael Fassbender (David)
Charlize Theron (Meredith Vickers)
Idris Elba (Janek)
Nemám rád Ridleyho Scotta. Cože? To už to zase někomu cpu? Ale tak se na to podívejte, co dělá? Vzal postavu Hannibala Lectera a dal jí do filmu, který si hraje na efekt. Potom vzal krásnou legendu o Robinu Hoodovi a pokusil se z ní udělat druhého „Gladiátora“. Samozřejmě, že to nefungovalo. Teď se pokusil vzkřísit příběh, který ho dostal na vrchol, na němž se podle jiných stále drží. „Vetřelec“ je legenda, kterou i já uznávám, ale „Prometheus“ není úplně dokonalý prequel.
Kdyby „Prometheus“ nebyl prequel, ale samostatný film, možná bych se na to díval jinak. Ale já se na to musím dívat jako na film, který měl vliv na události, jež se staly v prvním filmu, tedy ve filmu „Vetřelec“. „Prometheus“ by se tak dal označit za film nultý. Nultý i v tom smyslu, že se nám snaží prezentovat, kde je okamžik vzniku lidské rasy, kdy se začíná rozvíjet lidské pokolení. Právě tohle je základní otázka filmu – kdo nás stvořil? Byli jsme navrženi? Nebo je příčina jiná? Loď Prometheus se vydává najít pravdu.
Začátek není špatný, navíc první scény – včetně té skutečně úvodní – chtějí patrně evokovat atmosféru, která panuje, když se díváte například na snímek „2001: Vesmírná odysea“, z těch novějších by to pak mohl být snímek Moon. Právě tohle funguje dokonale. „Prometheus“ je výborné sci-fi, které fanoušky žánru přivede skoro do vizuální extáze, protože objevování světů je prostě nádherné, záběry na nové krajiny jsou úchvatné, kdy si skutečně nejsem jistý, jestli se může jednat pouze o upravené scenérie ze Země, ale hlavně, digitální triky, ty jsou na nejvyšší úrovni a divák má skutečně pocit, že přistává s opravdovou lodí na nové planetě, že sleduje dokument, nikoli film.
Osazenstvo lodi rozhodně stojí za to. Charlize Theron jako věčna naštvaná a odtažitá vedoucí celé výpravy, Michael Fassbender, jehož pohyby jasně dají tušit, že androidů se v sérii „Vetřelec“ prostě nezbavíme, nádherná a skvěle hrající Noomi Rapace v hlavní roli, a nakonec i hrdinný kapitán v podání Idrise Elby. Jenže na jeho postavě trochu selhává závěr. Pojďme se obětovat před nějakou šílenou hrozbou, kterou neznáme, nechápeme a jen se domníváme, že ta běžící ženská má pravdu. Ne, tohle je příliš laciné, příliš jednoduché. Je zde jasně zřejmá snaha po dvou hodinách skončit film, který by se mohl rozpliznout do tří hodin, a stejně bychom se příliš nedověděli.
Z „Promethea“ mám pocit, že Ridley se díval na „2001: Vesmírná odysea“ a řekl si, že by se konečně mohl vrátit k „Vetřelci“, akorát by do toho měl přidat nějakou filosofickou rovinu a ubrat na hororovosti, která opravdu skoro vymizela. Pak, ještě než dojel do studia, cestou shlédnul klasiku „Hvězdná brána“ a řekl si, že to bude dobré. Není to dobré. Vypadá to pěkně, tváří se to, že nám to dává velkou myšlenku, ale film ve skutečnosti nic neřeší, a jen nám ukazuje, jak vzniknul první vetřelec, který vypadá jako divný pes, navíc ani jeho vznik nedává moc smysl. Prostě tam jen musel být, aby se to skutečně dalo považovat za prequel. Škoda, strašně mi chyběla gotičnost „Vetřelce“, ale sci-fi jsem si docela užíval.
Hodnocení: 60%