Netvor z Černé laguny
Creature from the Black Lagoon
USA, 1954, 79 minut
Režie: Jack Arnold
Scénář: Harry Essex, Arthur A. Ross a Maurice Zimm
Hrají:
Richard Carlson (Dr. David Reed)
Julie Adams (Kay Lawrence)
Richard Denning (Dr. Mark Williams)
Antonio Moreno (Carl Maia)
Padesátá léta minulého století byla ve Spojených státech amerických ve znamení filmů velmi specifických, alespoň pokud se hororů týká. Radiace a její vliv na člověka, možné změny, ke kterým může dojít v důsledku mutace, Rosewell a údajná nehoda UFO, všechno tohle vedlo k tomu, že se začala natáčet béčka, která se stala pro žánr typická. Jejich umělecká hodnota je v podstatě nulová, ale mají své kouzlo. Je v nich možné najít takové poklady jako The Incredible Shrinking Man nebo „Návštěva z vesmíru“. Ty filmy nezmiňuji náhodou, ale proto, že jejich režisérem byl také Jack Arnold.
„Netvor z Černé laguny“ patří přesně do této kategorie filmů. Setkáváme se se skupinkou vědců, která objeví podivný pařát, jenž musel patřit nějakému dávnému organismu, který v oblasti žil. Určení, o jakého tvora se jednalo, je téměř nemožné. Alespoň kdyby zástupce tohoto podivného druhu ještě stále nežil v nedaleké laguně. Právě netvor je ozdobou filmu, protože jeho maska je skutečně povedená, poměrně novátorská, nevypadá jednoduše a odfláknutě a okamžitě se vám vryje do paměti. Co si budeme povídat, kdyby monstrum nestálo za to, tak tenhle film se posune o kategorii níž.
„Netvor z Černé laguny“ je snímkem, který se svým vyzněním příliš neodlišuje od ostatních pokusů té doby. Je zde neznámo, které je objevováno, neznámo, z něhož jde strach, což je samo o sobě důvod k tomu, aby se k němu hrdinové postavili jako k hrozbě, kterou je potřeba uvěznit anebo rovnou zabít. Strach z neznáma, strach z nákazy, z únosu mimozemšťany, všechny tyhle paranoidní představy jsou linií, jež se prolíná celým tímto obdobím amerického filmu.
Skupina vědců narazí na neznámého tvora, a jak je tak v lidské povaze, nemůže ho nechat na pokoji. Takhle prostě lidské myšlení nefunguje. Musí se snažit o to, aby vše prozkouma1i. Snad v zájmu vědy. Vše je nám předkládáno v poměrně zajímavých exteriérech (i když plavba na lodi je na první pohled studiová), ale přesto je venku natáčeno a je to osvěžující. Všechno je však vykoupeno přehráváním, které není mnohdy zrovna příjemné, ale co se dá dělat. Nelogičnosti v ději jsou pro daný žánr naprosto normální, a tak snad ani nemá smysl se nad nimi pozastavovat. Co mi ještě vadilo, je hudební složka, která je přesně taková, jakou čekáme. Ve vypjatých okamžicích hudba vře, když se objeví monstrum, okamžitě nástroje naberou na síle. A tak se lekneme hlavně proto, že hudba je opravdu nahlas.
Snímek z roku 1954 vychází částečně z „King Konga“, i když prvek krásky a zvířete zde není natolik rozváděn. Primární je lidská chamtivost, nadřazenost a strach z neznámého. Vše je nám podáno v docela napínavém filmu, jehož linie jsou jasně dány a celou dobu tušíme, jak to vlastně dopadne. Překvapení nečekejme. Filmu se ale musí dát plusové body za to, jak je natáčeno pod vodou, protože tyhle scény jsou skutečně vynikající a jeden se až diví, co všechno už se dalo tenkrát zvládnout a v jaké kvalitě.
I když je prvek krásky a zvířete potlačen, přesto je to nakonec žena, kdo zabije monstrum. Ano, podobnost s „King Kongem“ není pouze náhodná. Film nekončí happy endem, jak tomu ani u tohoto druhů filmů nemůže být. Člověk vítězí na úkor toho, co mu stojí v cestě.
Hodnocení: 60%