Netvor
Creature
USA, 1998, 2x90 minut
Režie: Stuart Gillard
Scénář: Rockne S. O´Bannon
Hrají:
Craig T. Nelson (Dr. Simon Chase)
Kim Catrall (Dr. Amanda Mayson)
Colm Feore (Aaron Richland)
Goancarlo Esposito (Vlkodlak/Thomas Peniston)
V sedmdesátých letech mělo americké námořnictvo tajnou vědeckou laboratoř na malém ostrově v Karibiku. Snažili se zde genetickým mutováním sestrojit nebezpečnou biologickou zbraň – kombinaci žraloka a delfína. Jenže se jim jejich pokus vymkne z rukou a mutant za pomoci svého tvůrce uteče. O více než dvacet let později je laboratoř prázdná, má ji pronajatou Dr. Simon Chase, který zkoumá zdejší bílé žraloky a snaží se jejich prostřednictvím a pozorováním objevit lék na rakovinu. Chase není pro svou paličatost, umanutost a odhodlanost mezi ostrovany moc v oblibě. Zrovna v den, kdy za ním na ostrov přijíždí jeho bývalá žena s jejich dospívajícím synem, dojde ke smrtelnému útoku. Všichni z něj obviňují bílého žraloka, Chasemu se však tato varianta nepozdává. Později, společně s manželkou, několika místními a přivolanou vojenskou jednotkou odhalí skutečného původce útoků. A odhalení je děsivější, než by si kdokoliv byť jen představoval.
Peter Benchley se i v knižní předloze „Netvora“, nazvané „Bílý žralok“ (pod tímto názvem lze narazit i na tuto televizní adaptaci), drží své osvědčené „Čelistní“ formy. Tentokrát se však utrhává ze řetězu, veškerou syrovou a mrazivou realističnost hází za hlavu, a jestliže ještě v „Bestii“ (filmové „Krakatici“) pořád nechává hrůzu na připustitelné přírodní bázi, zde už fantastický prvek nechává rozeznít halasným vytrubováním. Zde totiž nezabíjí „jen“ nezřízeně krvelačný a agresivní živý tvor snad jen trošku větších rozměrů než je běžné, ani dosud neodhalená živočišná anomálie (jejíž existence by však mohla být při troše dobré vůle možná). Ale vědecky zmutovaný obojživelný tvor, uměle vytvořený jako bojová zbraň k zabíjení a ničení, která do vínku dostala delfíní inteligenci, žraločí dravost a odhodlanost a lidskou krutost a nemilosrdnost.
Nutno říci, že právě titulní netvor celý film povyšuje na objektivně vyšší kvalitativní úroveň. Maskér a profík na speciální efekty Stan Winston, který je tvůrcem filmového netvora, odvedl opravdu skvělou a působivou práci.
„Netvor“ jede prakticky na stejné bázi jako o dva roky starší Krakatice. Dvoudílný televizní film, poměrně slušně obsazený (kromě hlavních hrdinů velmi sympatičtí Michael Reilly Burke, Michael Michele, Blu Mankuma, Megalyn Echikunwoke, v tradiční malé roličce se objeví i autor literární předlohy Peter Benchley a nechybí ani roztomilý ochočený tuleň), dějově napůl rozprostřený mezi vypjaté mezilidské vztahy a boj s netvorem. Tento film však oplývá spoustou věcí, které „Krakatici“ chyběly. Má mnohem více akčních scén, netvor se objevuje mnohem častěji a na delší záběry, celkem tříhodinová stopáž nepůsobí tak unyle a relativně déle, film mnohem více operuje s exotickým prostředím (silná voodoo atmosféra) a dobrodružným nádechem (zapojení obyvatel ostrova a jejich mýtů a tradic). „Netvora“ od Krakatice dělí pouhé dva roky, přitom ale oba filmy navzájem působí, jak by to byla mnohem delší doba.
„Netvor“ mnohem více a lépe zpracovává Benchleyho obchodní značku – sympatické postavy (byť se Craig T. Nelson zarputile snaží o pravý opak), prolnutí s prostředím a slušná akce. Tohle všechno film, i když v televizní verzi, nabízí. Tohle všechno z něj činí čisté sci-fi hororové béčko, jako když žraločím ocasem mrská.