Návrat Temného rytíře

95%
Jsou komiksy, které zapadnou, ale pak jsou ty, na které se navždy bude vzpomínat, které se budou stále číst. "Návrat Temného rytíře" patří do druhé skupiny.

 

Návrat Temného rytíře

Vydalo nakladatelství Crew a Netopejr, 2003 (1. vydání), 590 Kč

 

Scénář: Frank Miller

Kresba: Frank Miller, Klaus Janson a Lynn Varley

 

Komiksy, které jsou pro žánr superhrdinů stěžejní, už u nás patrně všechny vyšly. Rozhodně se jedná o komiksy, které jsou spojené s Batmanem. Máme tu komiksy jako Batman: Rok jedna, „Batman: Dlouhý Halloween“ nebo „Batman: Temné vítězství“. „Návrat Temného rytíře“ z dílny Franka Millera je srovnáván s komiksem „Strážci“ Alana Moora. Srovnání se možná zdá malinko nadsazené, ale není neopodstatněné. „Návrat Temného rytíře“ je skutečně komiksem, který boří mýty o superhrdinech a dává jim nový smysl a nový směr. V tomhle případě to naprosto platí.

Obálka českého vydání komiksu Návrat Temného rytíře.

Srovnání s „Watchmen“ je opravdu na místě. Kromě toho, že jsou zde podobné sjednocující prvky – boj na straně vlády, nezničitelný superhrdina, exploze zbraně hromadného ničení (atomovka nebo obří cosi), strach ze Studené války a hrozící války nukleární – oba komiksy spojuje otázka, kdo bude strážit ty, kteří stráží nás. Tím, kdo nás v tomhle případě stráží je Batman. Kam až sahají jeho pravomoci? Jak daleko může zajít? Může vůbec někam zajít? Je ochráncem, nebo zločincem? Věčná otázka, na kterou se Frank ani tak nesnaží dát odpověď, jako spíš určuje místo Temného rytíře ve světě.

Ukázka z českého vydání komiksu Návrat Temného rytíře.

Batman už není tím mladíkem, vlastně už není vůbec. Bruce Wayne se stáhl do ústraní a netopýří ochránce lidí už se deset let neukázal v ulicích. Že by si právě zde vzal Christopher Nolan menší inspiraci pro film „Temný rytíř povstal“? Hrdinové zestárli a platí to pro všechny. Snad jen Alfred je pořád stejný. A Superman, ani ten nevypadá o nic starší, navíc si jeho kresbu Frank jednoznačně užíval, možná i s trochou nadsázky mu zvýrazňoval pramínek vlasů, který mu neposedně trčí vzhůru. Myslím, že je jasné, kterému ze superhrdinů Frank fandí více. I když je Batman v důchodu, události nutí Bruce Wayna přemýšlet o tom, že možná je čas se vrátit. Proč jinak by se také komiks jmenoval „Návrat Temného rytíře“, že? A tak se Batman skutečně vrací.

Ukázka z českého vydání komiksu Návrat Temného rytíře.

Frank Miller zná svět Batmana i ostatních superhrdinů DC, a tak si s nimi dovolil pořádné kousky. Ze Seliny Kyle udělal bordelmamá, Superman je loutkou prezidenta, protože jinak by ani nemohl být superhrdinou, Wonder Woman už vlastně ani nežije ve velkoměstě, Hal Jordan se odebral na vesmírné cesty. Svět superhrdinům nepřeje. Ale Gotham je znovu tím temným místem, kde vládne skupina, která si říká Mutanti, skupina, která nezná slitování a násilí je pro ni naprosto přirozeným projevem. Policie se o ně nedokáže postarat. Navíc smělost lidí nezná mezí a doktoři chtějí dokázat, že Two-Face je znovu milý Harvey Dent a že Joker klidně může znovu zaplout do společnosti.

Ukázka z českého vydání komiksu Návrat Temného rytíře.

Batman se vrací v požehnaném věku. Na scénáři je patrné, kde se Frank inspiroval, když psal komiks Sin City: Ten žlutej parchant. Některé Batmanovy monology jsou velmi podobné těm, co pronáší Hartigan. Patří to k Frankovi a patří to k Batmanovi. Komiks je díky tomu napínavý, a i když je hodně ukecaný a řeší se zde hodně otázek, je to nádherný pohled na to, že to nejsou činy, kdo dělá Batmana nepřítelem-zločincem, ale jsou to lidé a jejich mínění. Pokud si veřejné mínění bude myslet, že Batman dělá správnou věc, budou ho tolerovat, ale kde je ta hranice? Kdy dojde k tomu, že se z Temného rytíře stává psanec? A co všechno je schopen člověk, který už má jen netopýra, udělat proto, aby mohl pokračovat? Frank Miller skutečně vytvořil dílo, které významně zasahuje do klišovitosti a šablonovitosti superhrdinského žánru a bortí mnoho mýtů.

 

Hodnocení: 95%