Motel Auvajs
Motel Hell
USA, 1980, 102 minut
Režie: Kevin Connor
Scénář: Robert Jaffe, Steven-Charles Jaffe
Hrají:
Rory Calhoun (Vincent Smith)
Nancy Parsons (Ida Smith)
Paul Linke (Bruce Smith)
Nina Axelrod (Terry)
Starý farmář Vincent a jeho sestra Ida to berou opravdu zeširoka. Kromě farmaření vedou i malý motel Hello (kde jim na světelné tabuli to O dost silně poblikává). A navíc jsou proslulí svými masnými uzenářskými výrobky, za nimiž se sjíždějí zájemci z blízkého i dalekého okolí. Vincent se sestrou si totiž na jejich výrobě dávají opravdu záležet a berou jen ty nejlepší ingredience, které podrobují té nejpečlivější přípravě. Nic není třeba uspěchat. Proto se buď Vincent sám nebo společně se sestrou vydávají každý večer na lov k blízké silnici a své úlovky pak nechávají živé zrát zahrabané v zemi ve své tajné zahradě. Jednoho dne se ale jeden z úlovků Vincentovi zalíbí a společně se sestrou mladou hezkou blondýnu Terry nechají žít u sebe, než se vzpamatuje. Vincent se do ní zamiluje, ona jeho city neodmítá, a požádá ji o ruku. To se nezamlouvá jak Idě, tak i místnímu šerifovi, který se do blondýny zakoukal. Na malér a závěrečný souboj s motorovkami ve Vincentově řeznické lince je zaděláno…
„Motel Auvajs“ je až nádherným mixem atmosféry končících hororových sedmdesátek a nastupujících hororových osmdesátek. Stopy atmosféry a stylu obou hororových dekád ve filmu jsou v něm opravdu jasně znát, což působí neskutečně příjemně.
Děj občas sklouzne ke komickým scénám a vtipům, ve své ulítlé bizarnosti působí vyloženě zábavně, přesto se nedá říci, že jde o čistokrevný komediální horor. Jak je prezentován. Nepříjemná atmosféra (i díky své bizarnosti), několik zajímavě temných scén (lidská zahrada sourozenců se sklizní v čele) a hlavně ústřední záporná dvojice – tajemně klidný a chladnokrevný, přesto, nebo snad právě proto, děsivý Vincent a jeho lehce trhlá až bizarně šílená (ale krásně, opravdu krásně) sestra Ida, převažují snímek do té příjemné ryze hororové roviny. To ještě navíc podporuje typicky sedmdesátková atmosféra venkovské samoty, kde na vás může čekat opravdu cokoliv s již rodící se osmdesátkovou atmosférou zábavně pojatého, přesto krutého a nepříjemného, násilí. Ono když se ty pytlíky v záhoncích začnou pohybovat a děsivě bublat, na mrazení v zátylku a poplach ve střevech je zaděláno. Člověk opravdu neví, jestli se má bát nebo smát. Smích je však nejednou prvním projevem strachu.
Z obecného a povrchního pohledu „Motel Auvajs“ není přímočaře atmosférický a strašidelný. Z letmého hlediska ta komediální struktura (i z pohledu odstupu času) proniká jasněji. Ve své přirozenosti, nenucenosti a prostotě však z filmu nakonec zůstává nepříjemný (v tom pozitivním smyslu) pocit. Tohle by se klidně mohlo stát u vás ve vsi. Asi by to dnes nebylo všechno tak jednoduché, ale dalo by se.
Pozitivní stránkou filmu je dále tehdejší snaha nešokovat za každou cenu a nezahlcovat vypjatými scénami. Větší část stopáže se zdá být obyčejnou konverzačkou, se sice vytříbenými dialogy, ale střízlivou akcí. O to více pak ale, když na něco dojde, a tu a tam jen čistě náznakově, vypjaté scény zasáhnout na pravém místě v pravý čas. Postupně si tak připravují půdu pro závěrečný souboj na motorové pily s působivou prasečí hlavou místo masky.
„Motel Auvajs“ je svým způsobem přijatelně a nádherně šílená pocta hororovému žánru. A to jak zpětně tak i předvídatelně. Snímek, který není asi moc známý, si hezky hraje s odkazy a inspiracemi. Tou největší jistě je „Texaský masakr motorovou pilou“. Sám se pak stává inspirací pro mnohé další filmy nejen kanibalského, ale i buransky vidláckého zaměření.
„Motel Auvajs“ není žádným zápisem zlatými (nebo krvavými) písmeny do žánrových (ani jiných) análů. Přesto má ambice stát se v jistých ohledech kultem nebo evergreenem béčkových fanouškovských nočních projekcí. Na tohle má. Je na to dostatečně dobře udělaný.
Kvality snímku (alespoň v mých očích) však kazí dvě závažné věci. Zbytečně dlouhá stopáž (nuda však nepřichází) a neskutečné přehrávání Niny Axelrod v roli Terry (která je ještě navíc docela špatně napsaná). Nebýt těchto dvou věcí, šel bych s hodnocením klidně i výše.
V každém případě, chcete-li se v hororu dostat nebo podívat i někam dál, než jen ke všeobecně známým nebo mainstreamovým záležitostem, „Motel Auvajs“ je dobrá volba.
Ještě poznámku k českému názvu. Film se do české distribuce, pokud je mi známo, nedostal. Byl ale promítán na Festivalu otrlého diváka, pro nějž byl vymyšlen/odvozen český název Motel Auvajs. Jde, samozřejmě o variaci na původní název, vycházející z nedokonalého osvětlení Motelu Hello. Česky by se motel tedy jmenoval Motel Čauvajs. Český název ještě více inklinuje ke komediálnímu zaměření snímku, přesto se musí ocenit jak jeho originalita, tak schopnost zachovat záměr původního názvu.