Mistři hrůzy: Snová plavba (2007)

55%
Druhou sérii tradičně uzavírá japonský příspěvek, tentokrát v tom (nejen ve své době) nejklasičtějším hávu.

Mistři hrůzy: Snová plavba

Masters of Horror: Dream Cruise

USA, 2007, 87 minut

 

Režie: Norio Tsuruta

Scénář: Naoya Takayama, Norio Tsuruta

Hrají:

Daniel Gillies (Jack Miller)

Yoshino Kimura (Yuri Saito)

Ryo Ishibashi (Eiji Saito)

Miho Ninagawa (Naomi Saito)

 

Daniel Gillies už dva roky působí jako právník v Japonsku. Právě dostane velký případ, kdy má zabránit, aby se jeho klient dostal k soudu. Klientem je vlivný a mocný Eiji Saito, který Jacka pozve na pracovní schůzku na svou jachtu s výletem na moře. Před Jackem tak vyvstanou hned dva problémy. Díky tragickému zážitku z dětství, kdy byl přímým svědkem utonutí svého bratra, se Jack moře bojí a výlet na lodi mu není příjemný. Co je však snad ještě horší, oba muže má doprovázet Eijiho manželka Yuri, s níž má Jack milostný poměr. Poté, co Eiji odhalí, že o jejich poměru ví, Yuri Jackovi vyjeví historii Eijiho předchozí manželky. A pak se cosi zamotá do lodního šroubu…

Snová plavba

Poslední příběh „Mistrů hrůzy“ je adaptací povídky klasika japonského moderního hororu Kôji Suzukiho (autora slavného „Kruhu“ nebo „Temné vody“). „Snová plavba“ obsahově i formálně odpovídá ve své době nejklasičtější formě japonského hororu, který se tehdy právě ještě v plné síle valil na západní diváky. Jestliže Miikeho „Stopa“, uzavírající první sérii, představovala stejně klasickou, ovšem pro západní polokouli méně stravitelnou podobu hororu ze Země vycházejícího slunce, Suzuki s Tsurutou přicházejí s jednoduchým, mnohem stravitelnějším a pochopitelnějším příběhem.

Nejsilnějším projevem „Snové plavby“ jsou vlasy a voda, ty nejtypičtější prvky japonského hororu a tvorby Kôji Suzukiho, který vodě věnoval celou povídkovou sbírku „Temné vody“. A přímo z ní jako by tento příběh pocházel.

Snová plavba

„Snová plavba“ zezačátku trochu klame tělem. Zdá se totiž, že půjde o klasický nervydrásající hororový thriller o jednotlivcích bojujících na uzavřeném prostoru (jachta uprostřed moře) s psychopatem, okořeněný traumatickými vzpomínkami jednoho z hrdinů. Ale brzy se ukáže, že tomu tak není a do příběhu prolne ono klasické japonské dlouhovlasé odpykávání si vlastních hříchů. Zatímco Jacka sužují výčitky svědomí, protože si myslí, že za bratrovu smrt může on, Eiji mu s úsměvem na rtech vmetá vlastní přešlapy. Zajímavé je, že právě z jeho úst hned v první třetině filmu zazní dokonalé shrnutí celého příběhu.

„Snová plavba“ vlastně nemá ani čím překvapit, snad jen potěšit několika málo zajímavými scénami (kotva, ruka) a lehkým oparem tísnivého napětí. To se však brzy rozplyne jako ranní mlha nad vlnami nástupem nejklasičtějšího prvku z nejklasičtějších. Thrillerovou atmosféru nakonec plně nahradí až poetický laděný závěr smíření.

Snová plavba

A duch? Ano, nechybí zde. Zda jsou jeho projevy přeexponované nebo funkční, je však na každém zvlášť. Scény s ním mohly být nápaditější, netypičtější, zapamatovatelnější.

Přesto je poslední díl seriálu důstojným rozloučením. Minimálně po herecké stránce jde o slušnou záležitost (Jack je submisivně zasmušilý, Yuri… je prostě Yuri a Eiji sympaticky trhlý). Svým pozitivně přispěje i prostředí a několik zajímavých záběrů. A Norio Tsuruta, režisér kruhovského prequelu „Kruh 0 – Zrození“ (2000) nebo krásně chmurné „Předtuchy“ (2004) náležitým zástupcem japonského pojetí žánru.

Snová plavba

Přesto přeze všechno, druhá série „Mistrů hrůzy“ ukázala, že pro dobrý hororový seriál je třeba vhodných a zajímavých námětů a ty nemusí, ať už v původní scénáristivcké tvorbě nebo v adaptacích klasických povídek, být bezedné. Seriál skončil v pravou chvíli, jak ukázala i jeho chladně přijatá následnická „Podstata strachu“.

Hororové filmy (duchové, survival, mysteriózní)


Přidat komentář