Mama
Mama
Španělsko, Kanada, 2013, 100 minut
Režie: Andrés Muschietti
Scénář: Neil Cross, Andrés Muschietti a Barbara Muschietti
Hrají:
Jessica Chastain (Annabel)
Nikolaj Coster-Waldau (Lucas / Jeffrey)
Megan Charpentier (Victoria)
Isabelle Nélisse (Lilly)
Jessica Chastain je herečka, kterou jsem si během posledních měsíců velmi oblíbil. Kromě toho, že se jedná o herečku nadanou, viděl jsem ji hned v několika dobrých filmech („30 minut po půlnoci“ nebo „Země bez zákona“). O to více jsem rád, že se tahle moje oblíbenkyně objevila i v nějakém tom hororu. „Mama“ nebyl příliš prosazovaný film, přece jen, Guillermo del Toro se zaměřuje v poslední době hlavně na svůj režisérský projekt „Pacific Rim“, ale i snímku „Mama“ se dostalo dostatek prostoru a mohl proniknout i do našich kin. Jsem tomu neskutečně rád.
Režisér Andrés Muschietti přišel v roce 2008 s krátkým, ani ne tříminutovým snímkem „Mama“. Tenhle kraťas nám ukazoval dvě sestry. Jedna přichází do pokoje a budí druhou. Budí ji proto, že přišla Mama. Filmeček má několik zásadních atributů – je profesionálně natočený, má skvělé triky a je děsivý, velmi děsivý. Celý byl pak použit jako jedna ze scén v celovečerním filmu „Mama“, i když pointa kraťasu je rozpracována do širšího závěru.
Atributy, které jsem popsal (profesionalita a děsivost), byly hlavní důvody, proč si Guillermo del Toro vybral, že horor zaštítí a produkčně podpoří. Ještě bych doplnil jeden faktor. Ve filmečku jde určitým způsobem o vztah dítěte a matky. Tohle je téma, které se del Torovi líbí, jak nás přesvědčil ve filmech „Sirotčinec“ nebo Nebojte se tmy, na nichž se podílel také producentsky. Dětský prvek je pro něj pak typický – „Princ bez království“ nebo skvělý Faunův labyrint. Zabývá se tedy tématy, která má rád a pokračuje v cestě, kterou si produkčně vytyčil. V tomhle směru je „Mama“ příběhově trochu jednotvárná, ale vyvažuje to skutečností, že se jedná o velmi dobrý horor.
Vždycky jsem rád, když se mohu v kině, v českém kině, podívat na dobrý horor. Těch příležitostí zase není tolik. V loňském roce jsme se dočkali výborného hororu Sinister. Přesně takové filmy v kině potřebujeme, přesně tohle jsou horory, které bychom měli na velkém plátně vídat. Jsou děsivé, dokáží v člověku vzbudit strach, zabrnkat mu na páteři jako na harfě. Tohle se mi líbí na „Mama“ a je to hlavní důvod, proč hodnotím vysoko. Je to atmosférický horor, který je skutečně děsivý a navíc vypadá dobře. Po trikové stránce je dokonalý.
Na snímku „Mama“ je možné hledat chyby. Hlavní by byly patrně v tom, že snímek není až tak úplně originální. V případě krátkého filmu šlo o jednohubku, která fungovala, hlavně díky efektu, ale mytologie v něm nebyla nijak rozpracována. K tomu muselo u celovečerního filmu dojít a film se pak neskutečně podobá japonské produkci, je možné hledat shodné prvky s filmem „Kruh“, což je podpořeno i hlavní hrdinkou ženou a mužem, který je tím prvkem slabším. Není zároveň úplně opodstatněné, proč je postava Jessicy Chastain zrovna rockerka, pro příběh ani pro její postavu to nemá moc velký vliv. Převažuje ale dobrý dojem z toho, že se divák zase může jednou vyděsit u filmu, který má hlavu a patu, je promyšlený, je profesionální a hlavně je schopen budovat atmosféru. Jen ty asijské vlivy jsou hodně velké.
Hodnocení: 75 %