Klíč
The Skeleton Key
USA / Německo, 2005, 105 min
Režie: Iain Softley
Hrají:
Kate Hudson
John Hurt
Gena Rowlands
Peter Sarsgaard
Víte, co všechno můžete potkat na americkém venkově? Škála je široká a filmové horory si rády vybírají. Je libo lidská monstra a tzv. incestňáky? V horách, které mají oči, to není problém. Nebo by se líbil zakomplexovaný mladík, který své fyzické i psychické problémy řeší po svém? Tak o tom by Jason nebo ten s motorovou pilou mohli vyprávět. K dostání jsou samozřejmě i „obyčejní“ psychouši, které už nebaví televizní estrády, a tak jednou za čas vyrazí na lov chatařů. No a co takhle trocha kouzlení? New Orleans, blues a vodoo? „Klíč“ vám k těmto zákoutím otevře cestu.
V úvodu filmu se seznamujeme s mladou sociální pracovnicí, která se pod tíhou toho, že rodiny nechávají své nejstarší členy dožít samotné v hospicích, rozhodne změnit práci. Najde inzerát s nabídkou práce, která by ji sice přivedla mimo město, a to rovnou do bažinaté oblasti, ale každé venkovské prostředí má své kouzlo. Doslova. Plat je příjemně vysoký, bydlení má zajištěno přímo v luxusním starém jižanském domě a dědeček, o něhož se bude starat, vypadá nekonfliktně. Vůbec totiž nemluví. Jen udiveně kouká, jak se ten svět změnil od té doby, co byl mlád. Anebo žasne nad něčím úplně jiným…
Doposud se o něj starala jeho dominantní žena, která z pracovnice samozřejmě nejprve není nadšená. Její přijetí měl totiž na svědomí rodinný přítel, který je nejen právníkem, ale i sympatickým mladým mužem, který má se starou paní prazvláštní vztah, ale také dobře ví, že péče o nemocného manžela je už nad její síly. K této trojici se mladá pracovnice přidává. S paní si k sobě dlouho hledají cestu, majitelka domu na krasotinku žárlí a nikdy nepřestává hledat chyby. Zato rodinný přítel je vstřícný až až, což ovšem vůbec není nepříjemné, ba naopak. A starý nemluva stále jen poděšeně kouká, když tu jednoho dne dá mladé pracovnici znamení, že věci nejsou tak, jak se zdají. Znepokojená dívka začne pátrat po minulých majitelích domu a zjistí, že v minulosti domu nebyla cizí rasová nesnášenlivost. A že dopad této nenávisti žije v domě dodnes.
Hlavní role se zhostila Kate Hudson a je nutno uznat, že její hrdinka je příjemně sympatická a přirozená. Kate si do své sbírky vybírá především romantické komedie, a ačkoli není vyloženě špatná herečka, kvalitou filmy občas pokulhávají a tématy splývají. Její výkon ve filmu „Klíč“ je tedy milým překvapením, kde se nemusí pitvořit a házet zamilované pohledy. Zbytek obsazení je navýsost kvalitní. Paní domu ztvárněná Genou Rowlands je správně nepříjemná (doporučuji film zkouknout dvakrát, po pochopení rozuzlení si jejích činů a slov všímá divák jinak) a John Hurt coby nemocný manžel je i přes omezení své role uvěřitelný nešťastník. Peter Sarsgaard sice jen sekunduje, ale jeho neokoukaná tvář i projev k filmu sedí.
Zdá se mi, že je „Klíč“ nedoceněný film, který příliš brzy zapadl. Při tom nápad a pointa na konci jsou nejen originální, ale zůstanou ve vás ještě několik hodin poté. Sevřou vám tak žaludek, až začnete přemýšlet, zda vám někdo nevyrobil voodoo panenku. A to je mimo jiné také příjemné zpestření filmu. Voodoo neznamená jen kouzlení s hadrovými panáky, ublížit umí i mnohem hůř.