Fallout 2
Vydalo Interplay v roce 1998
Přístup autorů ke druhému dílu by se dal shrnout takto: držet se toho, co se osvědčilo, a nevymýšlet žádné blbosti. „Fallout 2“ je tak po mnoha stránkách věrnou kopií jedničky, od Rona Perlmana v roli vypravěče (což je skvělá tradice, která se drží ve všech dílech série) až po totožný engine (ten sice prošel updatem, ale úpravy byly spíš kosmetické).
Děj přímo navazuje na události z původního hry. Osmdesát let potom, co hrdina odešel sám do pustiny a založil novou komunitu, která žije stylem přírodních národů, i tento zapadlý kout zasáhne zhoršující se kvalita prostředí. Zvířata hynou, lidé jsou nemocní a nedostatek žene obyvatele k výjimečnému řešení. Ve vesnici Arroyo vyberou ze svého středu jednoho vyvoleného, který dostane za úkol získat GECK (Garden of Eden Creation Kit), jakýsi zázračný kufřík, který obsahuje technologie, které dokáží vrátit život do pustiny.
Na konci minulého článku jsme si řekli, že dnes ještě dopovíme něco k věcem, které jsme si nestihli představit. Především se musíme zmínit o systému SPECIAL. Jde o mix schopností a dovedností, který umožňuje vytvořit postavu zcela podle záměrů hráče. Rozdělení bodů do sedmi hlavních atributů (síla, hbitost apod.) určuje její obecné nadání. Na ně navazuje 18 dovedností, mezi které patří například umění otevírat zámky, nepozorovaně se plížit nebo excelentní přesvědčovací schopnosti. Dále se vybírá tzv. trait (povahová zvláštnost), která dál charakterizuje postavu a jednou za tři nové úrovně si může hráč vybrat perk, jakousi drobnou specializaci, která opět vylepší jeho možnosti přežití v pustině. Hodnoty základních vlastností a dovedností lze trvale zlepšit pomocí knih, které se dají nalézt, případně dočasně pomocí stimulantů (s těmi opatrně, postava si na nich může vytvořit závislost). S dobře navrženou kombinací vlastností můžete dokonce dohrát hru bez jediného souboje.
Herní rozhraní je pojato stylově jako tzv. PIP-Boy (Personal Information Processor), tedy zařízení, které umožňuje uchovávat při ruce informace, které hrdina potřebuje. Zobrazuje se na něm aktuální progres při plnění úkolů, mapy, archív s videonahrávkami důležitých informací a také kalendář. Přehled o postavě je schován pod tlačítkem CHAR, kde jsou přehledně statistiky, včetně Karmy. Její skóre vychází z toho, jak postava jedná s ostatními obyvateli - může se stát polosvatou uctívanou legendou stejně jako nejbídnějším vrahounem všech dob. Hra vychází z předpokladu, že všichni máme nějaké základní morální principy vštípené, takže jejich záměrné porušování automaticky poznamená, jak budou reagovat NPC.
Někdy ale nelze jednoznačně podporovat žádnou ze sporných stran a jakékoli rozhodnutí bude amorální. Postapokalytická země totiž funguje trochu jako sociologická laboratoř. Vzhledem k tomu, že nikdo neovládá rozsáhlé území, drobné komunity žijí každá svým vlastním životem. Lidi se stmelují na základě nějakého principu a o žádném z nich nelze tvrdit, že by byl receptem na dokonalou společnost. Jednou stojí komunita na společné víře, jindy na liberálních obchodních principech, na diktátorském pojetí nebo naopak na anarchii. Hra se nevyhýbá ani takovým jevům, jako je prostituce nebo otroctví, nehledě na konstantní přítomnost všeobecného násilí.
Po grafické a systémové stránce zůstala hra téměř beze změny. Opět funguje na principu tahových bodů, opět se na hrdinu díváme z pohledu třetí osoby a putujeme po lokacích, mezi kterými se dá cestovat pomocí aktivní mapy. Tvůrci ji naštěstí koncipovali tak, že i po dokončení hlavní dějové linie lze dál pokračovat v řešení vedlejších úkolů, kterých se kupí v průběhu hry tolik, že to skoro přerůstá přes hlavu.
Po uvedení „Fallout 2“ ale v rozjeté sérii nastala přestávka. V Black Isle Studios sice připravovali třetí pokračování, ale v roce 2003 byl vývoj přerušen. Interplay následně prodal licenci firmě Bethesda Softworks, která je známá především fantasy „The Elder Scrolls“. Připravované třetí pokračování od původního týmu, projekt s názvem „Van Buren“, se už nikdy nedokončil.
Minimální systémové požadavky:
Windows XP/Vista
Procesor 1 GHz (1.4 GHz doporučeno)
Paměť 256 MB RAM (512 doporučeno)
Grafická karta kompatibilní s DirectX 7 (s DirectX 9 doporučeno)