Exorcist II – The Heretic OST

80%
Občas se stane, že ačkoliv se film snaží navázat na velice úspěšného předchůdce, jediné, co na něm za něco stojí, je jen jeho hudba. Uznávaný Ennio Morricone opět nezklamal. O pokračování kultovního „Vymítače ďábla“ si můžete myslet cokoliv, o jeho hudebním doprovodu však jen to nejlepší.

Originální název: Exorcist II – The Heretic

Autor: Ennio Moriconne

Rok vzniku filmu: 1977

Rok vydání nahrávky: 2001

Label: Warner Bros (France)

Délka: 34:59 min.

Počet skladeb: 13

 

„Reagan's Theme“ je lehce romantizující baladou s takřka neznatelnými bicími, harmonizující akustickou kytarou a silnou klávesovou linkou, doprovázená až éterickým ženským vokálem, jež absencí textu působí jako další hudební nástroj. Tenhle song bych si živě dokázal představit jako intro nahrávky nějaké romantické gothic rockové kapely.

Část filmu se odehrává v Africe a věnuje se tamnímu démonu jménem Pazuzu. To věrně odráží i „Pazuzu (Theme from Exorcist II.)“. Energická, magická a temně mrazivá skladba snoubící v sobě rituální evokační zpěvy s world music plné bubínků a exotických dechových nástrojů. Představte si kruh zběsile v transu křepčících polonahých a potem se lesknoucích černošek, v jehož středu se materializuje prastarý démon.

 

„Interrupted Melody (Suspend Sound)“ zvolňuje tempo a dává prostor emotivně vibrujícím smyčcům z dálky doprovázeným minimalistickým klavírem. Velice podmanivá a meditační skladba. V „Rite of Magic“ táhlé smyčce se zastřenými dechy vytváří silně strašidelnou atmosféru, jež mi vzdáleně připomíná ty nejdepresivnější skladby mistra hudební deprese a podivnosti Giacinta Scelsiho. Když se přidají úpěnlivé vokály a energičnost skladby nabere na síle, urputnosti a neústupnosti, atmosféra skokem zhoustne a mě se pomalu ježí chlupy. Opravdu strašidelná skladba věrná svému názvu.

 

Překřikující se (sborové i sólové) vokály v popředí, jež ženou „Little Afro Flemish Mass“ nemilosrdně kupředu, opět podladěné africkými hudebními motivy, převážně „bubínkovou“ rytmikou, vytváří zcela samostatně fungující a svébytnou skladbu, jež by zapadla do každého hudebního nosiče poskytující exotickou world music.

 

Silně nepříjemné, protivný obtížný hmyz připomínající bzučivé pozadí dodává hlavní dechové a jen letmo se ozývající hlasové linii skladby „Great Bird on the Sky“ až krajně odpudivou atmosféru. Při poslechu se nebudete cítit dobře, což výborně podporuje postupná gradace lepivé naléhavosti a úpěnlivosti a přiměřená délka/krátkost skladby.

 

„Magic and Ecstasy“ je klasickou rockovou peckou v té nejlepší italské hororové tradici. Řízné a ostré kytary nemilosrdně se zařezávající do otřesených sluchovodů a dál nekompromisně postupující až do samotného bezbranného mozku, podporované energickými, silou a tonáží parního válce se valícími bicími s lehce extravagantními, exotickými a atmosférickými klávesami jsou samy o sobě atmosférickou peckou, u níž si budete poklepávat nohou a pokyvovat hlavou. A co teprve, až se přidají uječené sborové vokály. Italové nás nejednou přesvědčili o tom, že tvrdá rocková hudba, strach a horor mohou jít ruku v ruce. Kromě klasiků GOBLIN nás o tom opět přesvědčí i Ennio Morricone, neboť v podobě „Magic and Ecstasy“ vytvořil atmosférickou, magickou a strašidelnou rockovou skladbu, jež vás přivede do příjemné extáze, za níž by se nemuseli stydět ani raně black metaloví Mercyful Fate či svého času King Diamond.

 

Táhlé smyčce, úpěnlivé dechy, kostelní zvony a záhrobní šepot. Nejtypičtější a nejklasičtější propriety hororové hudby. A získaly tento svůj status zcela oprávněně, neboť v „Seduction and Magic“ to opravdu funguje. „Reagan's Theme (Floating Sound)“ je v podstatě pouze jiná, jen lehce upravená a kratší, verze úvodního songu nahrávky. Oproštěná od možná zbytečného balastu, respektive jaksi ořezaná jen na to nejpůsobivější, nejdůležitější a nejfunkčnější, je jaksi silnější, úpěnlivější a energičtější. Co se týče melodií a výrazových prostředků, od té původní se však nijak neliší.

 

„Dark revelation“ je jakoby temnou variací na něco, co jste na nahrávce již zaslechli. Opravdu, snad to možná ani není pravda, ale bude vám připadat, že jste jednotlivé melodické linky hlavních nástrojů již zaslechli a zde jsou jen jakoby z původních skladeb vyříznuty a poskládány dohromady. Což ale nijak neubírá na jejich atmosférické strašidelnosti. Jednotlivé zvuky jsou totiž v této linii opravdu jakýmsi temným zjevením.

 

Nejdelší skladbu nahrávky s poetickým názvem „Night Flight“ uvádí jakoby neartikulované hulákání osoby (zřejmě ženského pohlaví) buď posedlé, či stižené transem nirvány. Opět mi na mysl přichází můj oblíbenec Giacinto Scelsi, hlavně jeho psychedelická a naprosto šílená skladba „Canti“. Začínám věřit tomu, že se Morricone při tvorbě tohoto soundtracku nechal mistrem lehce ovlivnit. Ke slovu přijdou opět i různá bonga, změť rozličných strašidelných zvuků, úpěnlivé smyčce nebo energické až lekavé rány do činelů. Ječivé vokály však stále drží prim a všechno dohromady vytváří silně depresivní a strašidelnou kakofonii posedlosti.

 

„Interrupted Melody“ přináší decentnější, pozvolnější, mnohem tišší, emotivnější a v konečném vyznění lepší verzi stejnojmenné třetí skladby, v níž výborný klavír, v původní verzi dost upozaděný, dostává mnohem více prostoru. „Exorcism“ je pak opět energičtější, působivější a zhuštěný výřez toho nejatmosféričtějšího ze sklady „Great Bird on the Sky“. 

 

Samotný film není, a ve srovnání s předchozím obrovským hitem a kultem ani nemůže být, alespoň dle mého názoru, zrovna moc povedenou záležitostí. Nezachraňuje to ani jeho snaha o jakousi exotičnost pokusem zavést děj do tajemné Afriky. Jedno mu však nelze upřít. Když už nic, poskytl nám výbornou hudbu.

 

Celá nahrávka funguje a má sílu sama o sobě, i bez svého spojení s filmovým hororem. Postrádá veškeré znaky pouhého filmového hudebního doprovodu. Většina skladeb má vlastní, ucelenou a svébytnou kostru, obsah, vyznění i duši. Při jejím poslechu a proniknutí do vln a tónů rozmanitých a propracovaných melodií a hlavně originálních nápadů a postupů (vyzdvihl bych hlavně naprosto skvělou práci s vokály, jimž absence zpívaného textu a slovního poselství jen přidává na síle, energičnosti a atmosféře), lehce zapomenete, že posloucháte jen a pouze hudbu z filmu. Morricone dokázal vytvořit něco více než jen pouhý soundtrack. Vytvořil samostatné, svébytné a velmi působivé dílo, jež v mnohém překonává samotný film jako takový.

 

S filmem možná již nikdy nebudu ztrácet čas, na jeho soundtrack si však tu a tam čas určitě udělám, protože za to stojí.

 

Seznam skladeb:

01) Regan's Theme (Finale) (2:57)

02) Pazuzu (Theme from Exorcist II) (2:54)

03) Interrupted Melody (Suspend Sound) (2:46)

04) Rite of Magic (2:36)

05) Little Afro Flemish Mass (4:34)

06) Great Bird on the Sky (1:37)

07) Magic and Ecstasy (3:04)

08) Seduction and Magic (1:17)

09) Regan's Theme (Floating Sound) (2:07)

10) Dark Revelation (1:22)

11) Night Flight (5:50)

12) Interrupted Melody (2:57)

13) Exorcism (0:58)

Hororová hudba (satan)


Přidat komentář