Dark Fall - The Journal

80%
Dnes ovládají žánr psychologického hororu advetury typu "Slender" nebo "Amnesia", ale že to jde i jinak, a v mnoha ohledech lépe, dokazuje "Dark Fall".

Dark Fall - The Journal

Vydalo XXv Productions v roce 2002

 

Zchátralý dům, ve kterém se prohánějí duchové? Nic nového pod sluncem, řeklo by se. Ale mávnout rukou nad hrou, kterou si dnes představíme, by se rovnalo neodpustitelné chybě. Autor Jonathan Boakes do strašidelné budovy nacpal tolik příběhů a nápadů, že pomalu vypadávají z jejích práchnivějících oken ven.

 

Dobové noviny se zprávami o podivném případu zmizení v hotelu.

 

Základní děj se nijak nevymyká tomu, co by se dalo u podobného námětu čekat. Hlavní hrdina najde na telefonním záznamníku zprávu od bratra, jehož coby architekta pozvali k přestavbě starého hotelu na nové luxusní zařízení. Dozvídá se, že se tu setkal s dvojicí pátrající po paranormálních jevech. Něco ho přinutí věřit jejich pohádkám a to něco je tak neodbytné, že se začne bát o život. Jde jen o představy, nebo se tu skutečně dějí nevysvětlitelné věci? Hrdina neváhá, skočí na vlak a jede za bratrem. Po příjezdu najde jen opuštěné místo, kde není živé duše, zato ho uvítá někdo úplně jiný. Někdo, kdo se tu ztratil už před šedesáti lety.

 

Na příhodných místech zůstaly po paranormálních průzkumnících kamery, které jsou pořád funkční. Podívat se na jejich záznamy ale už chce přiměřenou dávku odvahy.

 

"Dark Fall" ani po dvanácti letech od vydání nepatří do starého železa a v jednom ohledu dosahuje téměř dokonalosti. Mluvíme tu o atmosféře, která drnká na nervy už od první obrazovky. Není třeba děsit nechutnými přízraky, které vyskočí na obrazovku, když to člověk nejméně čeká. Naopak, často se už dopředu naznačují příští události, co hráč uvidí nebo uslyší, a ono to stejně funguje. Hra je sestavená jako dobře napsaný detektivní román, který spojuje a proplétá jednotlivé dějové linky, zapsané ve zdech hotelu a v osobních předmětech bývalých zaměstnanců a hostů. Po dvojici lovců duchů tu navíc zůstalo vybavení, které přijde nejednou k užitku.

 

Ze vstupní haly hotelu vyloženě sálá příjemná a domácká atmosféra...

 

I když se podle předchozích slov může zdát, že hra nemohla získat špatná hodnocení, hlavní výhrady už od začátku směřovaly k vizuální a zvukové stránce, které pokulhávaly za obsahovou náplní. Je pravdou, že prostředí působí hrubě a místy nedodělaně. Systém navigace z jedné obrazovky do druhé prostřednictvím nakreslených šipek (včetně opakovaného hledání toho správného místa, na němž se šipka objeví) ještě zabředl v poněkud nemotorné fázi vývoje herního ovládání. S kritiky však nelze souhlasit ohledně audia, které zcela naplňuje svůj účel. Aby byl dopad hry dokonalý, je třeba snadno zaslechnout a rozpoznat abnormální a nečekané zvuky jako jsou ozvěny kroků, škrábání v telefonu, pískání na prázdném nádraží, a absence ambientního podkreslení či soundtracku proto vůbec nevadí.

 

Tohle je přesně důvod, proč mít při ruce stále papír a tužku - kód k sejfu.

 

"Dark Fall" si vyloženě užívá oldschoolové pojetí. Ovládání bylo maximálně zjednodušené na klikání myší (klávesnici v podstatě vůbec nepotřebuje) a inventář je hodně omezený. Chybí automatické záznamy (deník či přehled úkolů), což hráče nutí, aby si dělal poznámky sám. Pomalé sbírání stop a prohrabávání spoustou textů, tedy starými zprávami z novin, poznámkami personálu hotelu, či vzkazy pro hosty, patří ke klasickým adventurním postupům.

 

Už ze své podstaty tedy nezaujme tato hra nikoho, kdo si nedokáže užívat volné tempo a řešení hádanek, které se tu kupí jedna na druhou a jejichž zdolání bývá odměnou samou o sobě. Dobrou zprávou však je, že nejsou odbyté a že se dají vyřešit logickou cestou a nikoli nesmyslným kombinováním předmětů nebo náhodou. K tomu si připočtěte, že takto dobře napsaný duchařský příběh najdete mezi počítačovými hrami skutečně výjimečně. Vodítkem, zda se do "Dark Fall" pustit, může být i to, zda se vám líbí atmosféra trochu podobného projektu "Myst". Pokud si odpovíte "ano", pak nemůže s touto hrou šlápnout vedle.

 

 

Minimální systémové požadavky:

Windows XP/Vista

Procesor 1 GHz

Paměť 256 MB RAM

3D grafická karta kompatibilní s DirectX 9

Hororové hry (duchové, děti, mysteriózní)


Přidat komentář