Carmilla (1980)

75%
Klasická lesbicko-upírská novela Sheridana Le Fanu se dočkala nejedné filmové adaptace. Třeba i v socialistickém Polsku.

Carmilla

Polsko, 1980, 69 minut

 

Režie: Janusz Kondratiuk

Scénář: Janusz Kondratiuk podle Sheridana Le Fanu

Hrají:

Izabela Trojanowska (Carmilla)

Monika Stefanowicz (Laura)

Leon Niemczyk (otec)

Barbara Rachwalska (slečna Perrodon)

 

Kondratiuk se v sebou adaptovaném scénáři drží Le Fanuovy předlohy až na jisté zanedbatelné maličkosti a samotný závěr poměrně přesně. Postarší vdovec a jeho dcera Laura přijmou na své sídlo do opatrování mladou dívku Carmillu, která se svou poručnicí havarovala s kočárem. Dívčin stav jí neumožní pokračovat dál, zatímco její poručnice spěchá. Carmilla okamžitě s Laurou navazuje přátelský vztah, o němž obě vědí, že je založen na hlubších poutech, zatímco v okolí začnou umírat lidé a šířit se povídačky o upírech. Nakonec i racionálně uvažující vdovec musí uznat podivnost okolních událostí, obzvláště když se mu nemilým způsobem vyjeví pravda.

Dobově zajímavé.

Od filmu mohou napohled odradit dvě věci – země původu a televizní zpracování. Ale ani v jednom případě se není třeba nechat mýlit. Poláci na tom v dobách socialismu byli s horrorovou tvorbou mnohem lépe než my, rozhodně v kvantitativním ohledu, a i díky vládnoucí doktríně se převážně točili právě v adaptacích klasických děl odehrávajících se v bezpečných letech 17.-19. století. A díky tomu se v podobných věcech docela vypracovali.

Izabela Trojanowska a Monika Stefanowicz

Ani ta televizní forma není dílu nijak na škodu. Pravda, mnohé scény jsou jen čistě divadelními interiérovými konverzačkami, s nimi však ostře kontrastují až experimentální postupy ve vypjatých scénách. Všechny ty hrátky s obrazem, jeho rychlostí, barevností (barevné filtry v jinak černobílém filmu), déjà vu zaseknutostí a roztřeseností (už tehdy Kondratiuk ve vypjatých scénách používal něco, co nejen hollywoodští bubutvůrci objevili až o nějakých třicet let později a přemírou využívání dovedli až na hranici snesitelnosti) v doprovodu s velmi působivým a podmanivým hudebním doprovodem vytváří velmi slušnou a na tehdejší prostou TV tvorbu silnou atmosféru. Zajímavě se jeví i kratičké snové výjevy a dějové flashbacky, které nejednou odkazují k expresionistické klasice němého filmu 20. let 20. století.

Izabela Trojanowska

Za pozornost jistě stojí povedené obsazení dvou hlavních dívčích rolí. Tehdy sedmnáctiletá Monika Stefanowicz je přesně tou milou, nevinnou, před okolním světem v rodinném sevření sídla jaksi uzavřenou pannou, která za bezpečný práh bedlivě střežící rodinné náruče vykročí teprve ve vztahu k záhadné, cizí, přesto silně přitažlivé Carmille v podání herečky a zpěvačky Izabely Trojanowské, která své upírce poskytla přesně tu na první pohled decentní, ovšem s plameny za oponou, „devil's diva“ povahu. Navíc, Kondratiuk se nijak nesnažil zakrýt lesbický podtext jejich vztahu. Mezi hlavními hrdinkami to fakt jiskří, ne v nijak expresivním uslintaném smyslu, ale přesně tak, jak to vyplývá z literární předlohy.

Jerzy Lapinski a Izabela Trojanowska

Jak už je v socialistických mysteriózních nadpřirozených adaptacích (i vlastní tvorbě) zvykem, všechno je to okořeněno lehkým humorným kořením a nevyhnula se tomu ani „Carmilla“. Komická vložka v podobě podomního prodejce, později podpořeného ještě manželem jedné z obětí působí sice trošku rušivě, naštěstí ovšem nezabere moc času. A i ona, nakonec, není jen samoúčelná, ale sune děj rychle kupředu. Carmilla je milým překvapením od našich severních sousedů.

 

Hodnocení: 75 %

Hororové filmy (upíři)


Přidat komentář