Batman: Kameňák a další příběhy
Vydalo nakladatelství Crew, 2013, 499 Kč
Scénář: Alan Moore, Ed Brubaker, Brian Bolland
Kresba: Doug Mahnke, Brian Bolland
Dáme si takovou menší lekci z české komiksové historie. Příběhy, které vyšly v knize "Batman: Kameňák a další příběhy", totiž nejsou úplně nové, ale i na českém trhu jsme se s nimi mohli setkat. Kniha obsahuje celkem tři příběhy, kdy tím prvním je "Batman: Muž, který se směje". Pravda, tohle je úplně nový kousek, s nímž jsme ještě neměli tu čest. Ale hned další je "Batman: Kameňák", který stvořili Alan Moore a Brian Bolland již v roce 1988 a stal se jedním z kultovních příběhů Temného rytíře. V novém vydání je však přece jen něco nového. Komiks česky vyšel poprvé na tři části v časopisech "Crew 3", "Crew 4" a "Crew 5". Když ale komiks srovnáte s tím, který vyšel nyní v pevných deskách, zjistíte, že barvy jsou naprosto jiné. Vrátím se k tomu. Teď jen ke třetímu příběhu, kterým je "Dobrý člověk ještě žije". I ten u nás vyšel, a to konkrétně v magazínu "Crew 10".
Tak a teď k jednotlivým komiksům, když už máme menší historický exkurz za sebou. První je příběh "Batman: Muž, který se směje" (určitý odkaz na stejnojmenný film není až tak těžké v názvu najít). Ten stvořili společnými silami Ed Brubaker a Doug Mahnke. Jedná se o nejmladší ze všech tří příběhů, které se v knize nacházejí. Vznikl v roce 2005 a přece jen je na něm vidět, že kvalita grafiky je trochu někde jinde. S Dougem Mahnkem jsem se poprvé setkal u komiksu "Maska" a musím říct, že ten chlap se sakra vykreslil. Jeho postavy jsou nyní skvělé, trochu je zde patrné, že má rád evropský komiks, ale přitom kreslí americkou drsnou školu. Když před vámi stojí záporák, je to parchant, kladné postavy jsou křehčí, ale jeho Batman je Temný rytíř. Tomu přidává ještě Brubakerův špionážní scénář, který nám Batmana ukazuje i trochu jinak. Komiks je z prvních období, kdy Bruce Wayne jako Batman poskakoval po střechách a my zde čteme narážky na Jokera a na jeho minulost. Ty jsou pak rozvedeny v komiksu následujícím, v Moorově geniálním "Kameňáku".
Než začnu "Kameňák" vychvalovat, musím souhlasit se slovy, která na jeho závěr do této knihy přidal sám Brian Bolland. Alan udělal jednu zásadní chybu - chtěl napsat to, jak se zrodil Joker. A napsal to. Povedlo se mu to, ale Joker je postava, jejíž minulost by nikdo neměl znát. Joker s minulostí je příliš lidský. Takový nemá být. Má být jedna velká neznámá, šílenec, kterého nikdo nezná, nikdo nechápe jeho motivy. Je však pravdou, že i Moore zde nechává trochu otevřená vrátka a sám říká, že si Joker přesně nevzpomíná. Tak bych také flashbacky bral. Jako jednu z možností. V ostatních ohledech je ale scénář naprosto perfektní. Alan Moore je bezcitný a krutý, nechává trpět důležité postavy a tím zásadně destruuje zažitá pravidla. To, že se to za několik let trochu změnilo, to je věc druhá. "Kameňák" je zásadním příběhem proto, že ukazuje, jak moc lidé mohou trpět, ale zároveň i v tom, jak moc jsou ochotni jít za svou věcí. A pak je zde ten konec. Každý si může udělat trochu jinou teorii toho, jak končí. I v tomhle je jeho krása.
Teď k těm barvám. Brian Bolland už při vzniku komiksu nebyl spokojen s tím, jak byl komiks barevný. Ne snad, že by shazoval práci původního koloristy Johna Higginse, protože tenkrát už věděl, že sám nebude schopen udělat coloring takový, jaký by si přál. Technologie na to nestačila. A tak, když měla v roce 2008 vyjít výroční reedice ke dvaceti letům "Kameňáku", požádal Bolland, zda by nemohl komiks kolorovat znovu. To mu bylo umožněno a my si můžeme užít jak starou (v původních „Crew“ magazínech), tak novou verzi. Osobně jsem vlastně docela rád, že k přebarvení došlo, protože flashbacky najednou vyznívají ještě tíživěji, přechody k barvě vás pak víc zasáhnou. Bolland navíc volil zajímavou paletu. Scény na pouti jsou pak příšerně živé, spolu s Jimem Gordonem prožíváte naplno jeho utrpení. Že ho Moore opravdu nešetřil. A to je dobře. Mainstream si zaslouží svoje temné příběhy a tohle je jeden z nich, jeden z nejlepších.
Poslední příspěvek do knihy je již přímo od Bollanda, který ho nejen kreslil, ale napsal si i scénář. V komiksu "Dobrý člověk ještě žije" najdete scény, které si s Batmanem většinou nespojujete, i Bolland je nemilosrdný, ale jeho příběh nemá následky. To vám však dojde od začátku. Má zajímavý styl vyprávění a mně se líbí, jak Bolland přechází ze záběrů na vypravěče do akce, do toho, co je popisováno. Místy je to skutečně krásně šílené a vy si řeknete, jak moc normální lidé vlastně jsme. Krásná meditace na závěr, která sice nemá zásadní dopad na batmanovský svět, i když by mít mohla. Bolland tak výborně uzavírá sice útlou knihu, která však opět potvrzuje, že Batman je hrdina, který má plno skvělých příběhů. Skoro je mi líto Supermana. Kvalitu knihy podtrhává pevná vazba a skvělá grafická práce. Ty komiksy jsou graficky prostě nádherné. A překlad opět bezchybný. Skvělá kniha nejen pro fanoušky Batmana.
Hodnocení: 90 %