Amnesia: The Dark Descent
Vydalo studio Frictional Games v roce 2010
Lidem z Frictional Games se podařilo, co si předsevzali, a v psychotické survivalové „Amnesii“ přitlačili na pilu ještě víc, než u jejího duchovního předchůdce, série „Penumbra“. I „Amnesia“ startovala jako nekomerční projekt a teprve po velice příznivém přijetí ji autoři přetvořili do regulérní placené hry. Podle toho, jak postupně rostly tržby, začali také slibovat rozšíření (splněno - expanze jménem „Justine“) a pokračování, které je už na cestě pod názvem „Amnesia: A Machine for Pigs“ (mělo by vyjít přibližně v polovině letošního roku). Kromě toho, jak studio rozvíjí svoji nabídku, nelze než ocenit i jeho otevřenost pro všechny platformy, protože přichází s funkčními verzemi pro Windows, Linux i Mac.
Probudit se na podlaze a nepamatovat si nic ani o sobě, ani o místě, signalizuje všechno možné, jen ne klidné, pohodové odpoledne. Že se hlavní postava, Daniel, nachází ve starém zámku a že sám patří mezi jeho duševně narušené pacienty, se dozvíme spolu s ním až v průběhu hry díky zanechaným vzkazům a iracionálním zážitkům, během kterých se ohýbají čas a prostor, aby přehrály dávno roztříštěné vzpomínky.
Obyvatelé sanatoria přátelským přístupem nevynikají, ale hrdina se brzy přesvědčí o tom, že mu minimálně stejné nebezpečí hrozí i z jiné strany. Vedle tělesné schránky je totiž třeba chránit také Danielovo duševní zdraví, jehož stav významně zhoršuje pobyt ve tmě a setkání s paranormálními jevy. Ztrácí stabilitu, vrávorá, realita se mu před očima rozkližuje. Prvek světla a tmy hraje v „Amnesii“ jednu z dominantních rolí. Světlo udržuje Daniela při smyslech, proto po cestě sbírá sirky a olej do lampy, proto by se měl vyhýbat temným zákoutím. Bohužel se ve světle také stává přirozeně snadnějším cílem útoků.
Kámen úrazu je v tom, že nemá žádnou zbraň. Hra, která běží jinak v celkem pomalém tempu, v takových okamžicích rapidně zrychlí srdeční frekvenci hráče. Na útok může reagovat tak, že se někde schová a potichu doufá, že sám sebe nezavřel do pasti, ze které se už nedostane. Pokud zahlédne protivníka včas, může se pokusit ukrýt ve tmě, ale to má své důsledky, jak už bylo zmíněno výše. V některých situacích však nelze jinak, než se vrhnout bezhlavě na útěk. Autorský tým dosáhl tíživého napětí neustálého ohrožení, kterému navíc přidá váhu, že při setkání s některými nepřáteli nemá Daniel, tedy ani hráč, vůbec ponětí, co se může stát. Na řadu pak přichází klasická a riskantní metoda pokusu a omylu.
Jako ve správné adventuře, dost času strávíte s hádankami. Tady navázali autoři na „Penumbru“ nejblíže, protože použili stejný engine, který umožňuje libovolně pohybovat s aktivními předměty, otevírat dveře, používat nástroje a zprovozňovat mechanická zařízení, která otevřou hrdinovi cestu dál. Vizuální zpracování také „nekazí“ žádné rozhraní na obrazovce, zobrazuje se na ní pouze interaktivní ručička, zdroj světla, který Daniel nese, občasné nápovědy a text dialogů. Ukládání probíhá automaticky, takže si s ním není třeba lámat hlavu.
Zvukové a hudební stránce her se věnujeme málo, ale zvlášť tady si zaslouží pozornost. „Amnesia“ si totiž odnesla ocenění z největšího světového festivalu indie her („Independent Games Festival“) za nejlepší audio a technickou stránku. Studio dlouhodobě spolupracuje s finským skladatelem Mikko Tarmiou, jehož skladby dramaticky dotvářejí atmosféru rozpadajícího se zámku Brennenburg (hudební ukázky na jeho webu). Autoři sami doporučují, aby se „Amnesia“ pro co nejhlubší zážitek hrála v přítmí a se sluchátky na uších. A přidávají ještě jednu zásadní poznámku: tady se nehraje proto, abyste vyhráli, ale abyste naplno prožili pokřivený svět, ve kterém se zhmotnily noční můry.
Systémové požadavky (pro Windows):
Windows XP/Vista/7
Procesor: 2 GHz
Paměť: 2048 MB
Grafická karta: Radeon X1000/GF 6