All The Way Down
Vydalo Sanctuary Interactive v roce 2015
Do druhé kategorie patří freewarový indie projekt nazvaný "All The Way Down", který vychází z klasické povídky "Stín nad Innsmouthem". Dala ho dohromady skupina programátorů a umělců, kteří jsou sloučeni pod hlavičkou Sanctuary Interactiv. Kompletní hra vznikla během jediného měsíce pro soutěž MAGS, určenou amatérským developerům. Vítěze vybírají hlasováním uživatelé fóra a tato lovecraftovská variace svoje kolo s přehledem vyhrála.
Ztratit se ve sněhové vánici není ideální plán na pohodový večer. Hrdina se musí poprat s nepřízní počasí a podaří se mu najít zapadlý obchod, kde se dozví, že se nachází nedaleko vesnice jménem Millvale. Přesto mu prodavačka radí, aby se raději vydal dál, což mu samozřejmě přijde jako naprostá pitomost. Jak už ale každý tuší, měl dámu v obchodě poslechnout...
Šibeniční termín, v jakém hra vznikla, budeme reflektovat i v následujícím hodnocení, jinak by to bylo vůči autorům nefér. Inspirace povídkou je zřejmá, děj byl však přesazen do Británie a použity jsou jen některé motivy. Aby nebyl zbytečně prohospodařen omezený čas, z příběhu, který by vydal na standardní adventuru, se prezentují jen ty nejpodstatnější, nejsilnější momenty. Nenásilně je do něj zakomponovaná i retrospektiva a hrdinovy samomluvy a jediný vypravěčsky slabší okamžik se nachází až na úplném konci.
Pixel art je na základních obrazovkách velice střídmý, ovšem při rozhovorech se otevře vždy portrét toho, kdo mluví. Ten má mnohem více detailů a postavám dodává určitou osobnost. Když k nim přidáme i hlas, stávají se z nich přesvědčivé, i když ve zkratce načrtnuté charaktery. Dialogy znějí přirozeně, nesetkáme se tu s žádnými klišé, ale především jsou výborně namluvené. V tomto ohledu "All The Way Down" zcela prolamuje obvyklé limity amatérských her.
Protože jde o klasické point-and-click dobrodružství, k ovládání stačí levé tlačítko myši pro akci a pravé tlačítko pro prohlížení světa kolem. Při pohybu kurzoru k hornímu okraji vyskočí lišta s inventářem. Předměty lze navzájem kombinovat nebo je přetáhnout na obrazovku a použít. Řešení úkolů nemá ambice stavět hráče před komplikované hádanky, proto si tuto hru může vyzkoušet skutečně každý. Nicméně zůstává obdivuhodné, že i na tak malinkých obrazovkách se podařilo ukrýt některé předměty způsobem, že je dokážete dlouho míjet.
Tato kratičká adventura, která se dá zvládnout během půl hodiny, ukazuje kvalitu současného podhoubí amatérských her. Stojí za ní tým, jaký by se nemusel bát pustit do mnohem náročnějších projektů, neboť prokázali zdatnost ve všech hlavních aspektech tohoto žánru. Však také neotálejí a na cestě už mají další adventuru s názvem "Latency", tentokrát s kyberpunkovými kořeny.