Noc s nabroušenou břitvou
Haute Tension
Francie, 2003, 90 minut
Režie: Alexandre Aja
Scénář: Alexandre Aja a Grégory Levasseur
Hrají:
Cécile De France (Marie)
Maïwenn (Alexia)
Philippe Nahon (Vrah)
Alexandre Aja a jeho film, který mu otevřel dveře rovnou do amerického hororového pekla. Tady si může natáčet remake starých hororů jako „Hory mají oči“ nebo „Piraňa 3D“. Co nejde Ajovi rozhodně zazlívat je filmařská technika, kterou zvládá dobře, stejně jako gore, které je ve většině jeho filmů velmi přesvědčivé, velmi krvavé a velmi často využívané. Nutno říct, že právě „Noc s nabroušenou břitvou“ (to je vážně jeden z nejpriginálnějších českých názvů filmů) je Ajovým doposud nejlepším filmem, a to i přesto, že pro mě osobně je trochu zklamáním.
„Noc s nabroušenou břitvou“ je název, který do jisté míry hovoří sám za sebe. „Haute Tension“ už tak sdílné není. Ale nechme názvy názvům a zaměřme se na samotný příběh. Není špatný. Vlastně vůbec není špatný a dává prostor pro parádní slasher. A slasher se povedl. Sice je většina postav zabita hned v první půlhodině, ale to nic nemění na tom, že je tato část provedena naprosto precizně, se znalostí žánru a s láskou k němu. Aja se nebojí postupně vyvraždit celou rodinu a malého synka si nechat na konec. Nevidíme zde scénu, která by přímo zabírala, jak je hoch zasažen, ale skoro mám pocit, že Aja ještě věděl, co ukázat a co nechat diváka domyslet. V takovém filmu „Piraňa 3D“ už něco podobného nevidíme, i když je pravda, že „Piraňa 3D“ je horor rozhodně jiný a vedený jiným směrem. Tam se přece jen víc dbalo na zábavu. „Noc s nabroušenou břitvou“ je psychologickým dramatem, i když nějaká ta „zvrhlá legrácka“ se tu taky najde. První scéna s Vrahem je jednou z takových.
Příběh se odvíjí a my čekáme, jestli Marie Alex zachrání. Skoro to vypadá, že jí vrah dostane, ale nakonec jej Marie přemůže a Alex přežije. Ale ne! Ono je všechno vlastně úplně jinak. V tomhle ohledu pro mě film selhává. Ne úplně, ale jsou zde nelogičnosti, které mi prostě nesedí. Proč tam byla ona zmiňovaná první scéna s Vrahem, kde si ho nechá vykouřit odříznutou hlavou? Měla hlubší význam, anebo chtěl Aja prostě pouze diváka pobavit/šokovat? Volím druhou variantu a v takovém případě mi přijde vyznění scény laciné. Ale budiž. Ono to přece jen všechno zapadá do sebe, jen s tím, že je to více schizofrenické, a my jsme celou dobu sledovali něco úplně jiného, než se ve skutečnosti dělo.
Řešení pointy mi nepřijde tak lehké a silné jako v případě filmu „Šestý smysl“, na který „Noc s nabroušenou břitvou“ do jisté míry odkazuje. V „Šestém smyslu“ všechno zapadá skvěle do sebe, podobně jako v hororu „Ti druzí“. „Noc s nabroušenou břitvou“ je o něco šílenější, a tak trochu nedoladěná. Ale když přistoupíme na Ajovy myšlenkové hry, vlastně před sebou máme docela dobré slasher hororové psychologické – anebo psychopatické? – drama. Aja si zasloužil, aby se o něj více zajímala americká studia. Teď by měl jenom ještě přesvědčit o tom, že dokáže natočit ještě více nadprůměrné filmy. Osobně si stále myslím, že na to má, ale že nás ještě trochu šetří. Udělá ještě jeden film podobný „Piraňa 3D“ a pro mě osobně se dostane na úroveň Eli Rotha, což nepovažuji za lichotku.
„Noc s nabroušenou břitvou“ je ukázkou toho, že Evropa (hlavně Francie) má hororový potenciál, což si ještě dokážeme, a zároveň ukázkou toho, jak snadno může být tento potenciál přenesen za moře, kde je přece jen trochu víc peněz. Co si budeme nalhávat, na „Noci s nabroušenou břitvou“ je pro Američany přitažlivé především to, že se jedná o film formou v podstatě americký. Kdyby se tam nemluvilo francouzsky, klidně by se to někde v Americe mohlo odehrávat. Možná i proto, aby tomu režisér přidal punc Francie, vybral si pro hlavní roli skvělou herečku, která se jmenuje Cecile De France.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Aju uznávám a stále je podle mě jedním z nejlepších mladších režisérů, ale v podstatě s každým dalším filmem čekám, jestli bude schopen něčeho serióznějšího, něčeho, co se skutečně vryje do paměti. Taková „Piraňa 3D“ pobaví, ale to je všechno. „Noc s nabroušenou břitvou“ je přece jen na vyšší úrovni, tak proč nezkusit zase něco podobného?
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Snaha o pointu je možná až příliš velká, odhalení přes průmyslovou kameru... ale jo, vlastně proč ne. Jen kdyby se scénář ještě malinko vychytal, mohlo to všechno do sebe zapadnout dokonaleji.