Ti druzí
The Others
USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut
Režie: Alejandro Amenábar
Scénář: Alejandro Amenábar
Hrají:
Nicole Kidman (Grace Stewart)
Fionnula Flanagan (Bertha Mills)
Christopher Eccleston (Charles Stewart)
Alakina Mann (Anne Stewart)
Máte rádi filmy s pointou? V tom případě myslím, že vás tenhle film nadchne. I když je pravda, že již samotný děj ve vás začne vzbuzovat určité představy o tom, jak to celé asi všechno je. Když je to nakonec všechno pochopeno, všechno je objasněno, řeknete si, že tohle bylo vážně výtečně natočené. Jestli vám to něco připomene, tak rozhodně Shyamalanův „Šestý smysl“. Pro mě osobně je film ukázkou toho, jak je Amenábar silný filmař, a to i přesto, nebo snad právě proto, že není klasickým hororovým režisérem. Rozhodně je režisérem silných filmů, což dokazuje především filmem „Hlas moře“, ale také svým nejnovějším historickým eposem „Agora“.
Na první pohled jsou „Ti druzí“ klasickou duchařskou historkou, která je však velmi nejasná a velmi tíživá. V popředí děje je rodina, kterou tvoří dvě děti a jejich matka v podání Nicole Kidman, která je prostě skvělá, a to říkám i přesto, že se s touhle herečkou nikdy příliš moc neztotožňuji. Rozhodně se nejedná o rodinu obyčejnou, hlavně proto, že děti trpí velmi zvláštní chorobou, která vyžaduje speciální zacházení – děti nesmí být vystaveny silnému světlu, především pak slunečnímu, a vždy, když se prochází dveřmi, jedny se musí zavřít, aby se dalšími mohlo projít. Zkrátka jen jedny dveře v místnosti otevřené a závěsy zatažené. Sídlo se takovými podmínkami mění ve skutečně strašidelný dům, kde začíná strašit. Není se ani moc čemu divit.
Film není klasickým hororem, jak je většinou v současnosti chápán, ale vychází hlavně z tíživé atmosféry. Krev se zde neobjevuje a my zjišťujeme, že evropský horor a horor americký jsou přece jen každý někde jinde. Alejandro Amenábar je Španěl, což se na filmu podepsalo mnohem víc než americké obsazení. Film je mnohem hlubší, než většina americké produkce, která je na nás chrlena a staví se tak po bok těch skutečně vydařených děsivých filmů, kde se bojíte toho, co nevidíte a vlastně i do jisté míry nechápete. Autorský rukopis je zde zřejmý, srovnání se „Šestým smyslem“ není pouze prvoplánové.
Pointa filmu je skutečně jeho silným momentem a vy si řeknete: „Sakra, no jo!“ V případě, že budete velmi slušní. Trkne vás to. Jen možná v případě, že už toho máte skutečně hodně nakoukáno a jste schopni číst mezi řádky, dojde vám, nebo vás alespoň napadne, kde by vlastně ta pravda mohla být. Ale i když na pointu přijdete, ještě to neznamená, že film ztrácí své kouzlo. Rozhodně ne. Je silný, i když víte, o co tady vlastně jde. Celý svět filmu je převrácen vzhůru nohama a vy si uvědomíte, čeho jste se vlastně celou dobu báli. Možná jen sami sebe.
Zbožňuji evropské horory a musím říct, že v posledních letech jsou to právě evropské a asijské, které skutečně stojí za to. Stačí si jen uvědomit, že poslední dva filmy v našem seriálu byly právě asijský horor Konkurs a mexicko-španělský „Princ bez království“. V obou případech se jedná o filmy, které jsou americkému stylu hodně vzdáleny. A ani u posledních sedmi filmů tohoto seriálu nás návrat k americkému hororu příliš nečeká. Je zde jeden jediný film, který je čistě americký – „Saw: Hra o přežití“.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Osobně mě více potěší zručně natočený film, kde se bez krve obejdeme, a je nám naháněn strach. Pro mě osobně je tohle esence hororu. „Ti druzí“ v tomto směru excelují, a pokud se rádi bojíte, navíc se chcete bát u chytrého filmu, je Amenábarův snímek jasnou volbou.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Co filmu vytknout? Podle mě není co. Komornost je strhující, logika snímku je dokonalá a herecké výkony, hlavně ten Kidmanové, jsou prostě skvělé. Tohle není zábava na společenské večírky, které si žádají krev. Jestli „Ty druhé“ chcete sledovat sami v noci se zhasnutými světly, tak hodně štěstí.