Jakubův žebřík
Jacob’s Ladder
USA, 1990, 113 minut
Režie: Adrian Lyne
Scénář: Bruce Joel Rubin
Hrají:
Tim Robbins (Jacob Singer)
Elizabeth Peña (Jezzie)
Danny Aiello (Louis)
Matt Craven (Michael)
Kdo by to byl řekl, že režisér, který měl na svém kontě „Flashdance“, „Osudovou přitažlivost“ a „9 a ½ týdne“, natočí film, který je jednou z nejsilnějších odpovědí na válku ve Vietnamu. „Jakubův žebřík“ je ukázkou toho, že nejen David Lynch natáčí filmy, které je těžké pochopit, filmy, kterým se nemusí rozumět, ale filmy, které se prožívají a hlavní je jejich dopad na diváka, nikoli tak úplné pochopení příběhu.
Válka ve Vietnamu zanechala v Američanech silné trauma, v těch, kteří si jí prožili na vlastní kůži, je toto trauma ještě silnější. Už jsme tu jednu hororovou odpověď na tento konflikt měli – „Dead of Night“ bylo filmem, který poukazoval na to, jak válka lidi změnila, jak se stali v podstatě živoucími mrtvolami, neschopnými se zařadit zpět do společnosti. V podstatě i v „Jakubově žebříku“ se ukazuje, že tohle je stále problém. Trauma, které si zde člověk prožil, se s ním táhne celý zbytek jeho života. I když je pravda, že nevíme, jestli je Jacob šílenec, anebo to všechno, co se děje, je v nějakém podivném smyslu pravda.
Jacob Singer je veterán z Vietnamu, který se vrátil, po zranění se uzdravil, rozvedl se se svou ženou a žije s Jezzie, která je hodně dobrá v posteli. Jenže Jacob, i když se na první pohled zdá, že se vyrovnal s válkou, kterou prožil, má problém. Dějí se mu hodně divné věci, které se dají jen stěží vysvětlit. Potkává démony, kteří mu usilují o život a jak se ukazuje, není v tom úplně sám. O život usilují i jeho spolubojovníkům, kteří konflikt přežili. Nechápe, co se děje. Myslí si, že za to může armáda a její testy, které byly na vojácích prováděny. A armáda se skutečně zapojuje, když Jacobovi dává najevo, aby mlčel o tom, že se mohlo na vojácích dít něco nezákonného.
Film je úžasnou ukázkou toho, kdy jsou divákovi podávány jednotlivé obrazy a jednotlivé scény, a ten až postupně začíná chápat, co se vlastně děje a co to všechno asi mohlo znamenat. Anebo to bylo všechno úplně jinak? Divák je ponechán v děsivé nejistotě. Dějí se skutečně zvláštní věci – Jacob málem umírá v metru, když se nemůže dostat ven, honí ho vůz, na jehož zadním sedadle sedí postava, která se neustále objevuje a mizí. Jednoznačně je předobrazem něčeho děsivého, což také přichází.
Jacob se dostává do nemocnice, je převážen na rentgen, ale najednou jako by projížděl starým skladištěm a dostával se do šíleného krvavého sanatoria, kde mu postava bez obličeje dává injekci rovnou do mozku. Je tohle sen? Anebo se to skutečně stalo? Je Jacob mrtvý a tohle je jeho posmrtný život? Co se vlastně sakra děje?
Vzpomínky se střídají se skutečností, skutečnost se snem, a nikdo vlastně nedokáže přesně určit, co je vzpomínka, co je skutečnost a co je sen. A v tom je kouzlo i hrůznost toho filmu. Jacob se vyrovnává s několika tragédiemi svého života – se smrtí syna a s následky vietnamské války. Nedokáže žít normální život, protože ty následky jsou příliš silné. Není bezcitným hrdinou, kterým byla postava ve filmu „Death of Night“, je hrdinou, který hledá pravdu. Anebo možná jen vykoupení...
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Skvělý výkon Tima Robbinse, který v posledních letech bohužel zapadl, což si herec jeho formátu nezasloužil. Dobrých rolí se mu dostává po málu. Milá je také přítomnost malého Macaulaye Culkina, který byl skutečně jedním z nejlepších dětských herců – kde ty loňské sněhy jsou. Obecně je ale film silným zážitkem, který má své děsivé momenty a k jehož pochopení dojde až v úplném závěru. Pravda, pointa je trochu tušená, ale stále nejistá. Jednoznačně nejlepší film režiséra Adriana Lynea.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Komplikovaný film, který není jednoduchý na pochopení, ale který dá v závěru poměrně velký smysl. I když je film na první pohled komplikovaný a nesourodý, což může odrazovat, je zde na linie, která dokáže v závěru vše propojit. Pokud to divák zvládne do konce, bude mít velmi tíživý pocit.