...a neuveď nás v pokušení
The Manxman
Velká Británie, 1929, 90 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Eliot Stannard podle románu Halla Caina
Hrají:
Carl Brisson (Pete Quilliam)
Malcolm Keen (Philip Christian)
Anny Ondra (Kate Cregeen)
Randle Ayrton (Caesar Cregeen)
Pojďme se rozloučit s němou tvorbou Alfreda Hitchcocka jeho osmým filmem, který natočil v roce 1929. Osm filmů stihl během pěti let, nemluvě o tom, že některé se nedochovaly, nebo z nich zbyly jenom části, jak jsme v našem seriálu již rozebíraly. „...a neuveď nás v pokušení“ není zakončením komickým, jak by se mohlo po předchozích snímcích zdát, ale závěrem jedné éry spíše dramatickým, kdy režisér převzal příběh jednoho z méně známých anglických romanopisců. Přesto si jsem jistý, že jeho příběh budete dobře znát.
Philip a Pete jsou od dětství kamarády. Čekají je však jiné osudy. Pete je chudý člověk, který se má stát rybářem. Philipovi je naopak souzeno, aby se stal právníkem, který s finančními prostředky rozhodně problém nemá. Ač jsou každý z jiné společenské třídy, vyrůstají spolu jako bratři, dva nerozluční přátelé. Něco podobného už jsme u Hitchcocka měli. Ano, mluvím o snímku Na šikmé ploše, kde se také přátelství dvou mužů řešilo. Zde prochází také velmi těžkou zkouškou.
Pete se zamiluje do Kate, kterou hraje Anny Ondra. Ještě se jí budu věnovat. Pete, protože je vlastně obyčejný chudák, si nezíská příliš jméno u Katina otce, který svatbu zatrhne. A tak se mladík rozhodne, že popluje do Afriky, aby tu zkusil štěstí. Philip se má zatím o Kate postarat. Ale znáte to. Necháte tu kamarádovi svojí přítelkyni a ten se o ní stará trochu jinak, než jste doufali. Philip se do Kate zamiluje a je to vzájemné. Navíc se k nim dostává hrozná zpráva – Pete na moři umřel. Zdá se, že novému páru nic nestojí v cestě. Avšak... Zpráva o Petově smrti se ukázala lichou a on se vrací, navíc jako boháč. Katin otec svolí ke svatbě a Philip ani Kate mu nemohou zlomit srdce, i když se oba stále milují.
Že je vám ta zápletka povědomá? Kde se asi Randall Wallce, scénárista filmu „Pearl Harbor“, inspiroval? Sice se říká, že všechno už bylo natočeno nebo napsáno, ale v tomhle případě se skutečně jedná o pořádné vykrádání, které se liší jen tím, že je zasazené do historické události a týká se Spojených států nikoli Británie. Alfred Hitchcock naopak dokázal, že si pro svou filmografii vybíral zajímavé příběhy, které se dotýkají společnosti a nevadí mu ani trochu kontroverze. „...a neuveď nás v pokušení“ je snímkem o milostném trojúhelníku, snímkem dramatickým. Milostné trojúhelníky nemusí být jen o lásce, ale i o tom, jaké následky přijdou s tím, když láska vyprchá.
V hlavní roli se objevila Anny Ondra, jejíž jméno je českému oku poměrně libozvučné. Herečka není přímo Češkou, ale narodila se jako Anna Sophie Ondráková v Polsku. Dětství sice zpočátku trávila v Chorvatsku (otec byl u vojska), ale poté se její rodina přestěhovala do Prahy, kde se Anny dostala k divadlu. V Praze byla objevena pro film a velmi brzy se měla začít její úspěšná spolupráce s Karlem Lamačem. Společně vytvořili produkční společnost, pod jejíž hlavičkou natáčeli filmy. Jejich spolupráce byla dlouhotrvající, ale k jejímu výraznějšímu omezení došlo v roce 1928, kdy se Anny přestěhovala do Berlína se svým manželem, boxerem Maxem Schmelingem, který se mimochodem dožil téměř sta let a zemřel v roce 2005. Alfred Hitchcock objevil Anny Ondru právě v Berlíně. V místních ateliérech totiž některé své filmy natáčel. Nezvolil si ji pouze pro snímek „...a neuveď nás v pokušení“, ale hlavní roli dostala i pro další dílo, které nás čeká za týden. Jedná se o snímek „Její zpověď“.
Hodnocení: 60%
Osobní žebříček
„...a neuveď nás v pokušení“ je zajímavým zakončením němé éry legendárního režiséra. Čekají na nás skutečně skvělé filmy. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Příšerný host“
4. Zběsilost
7. „...a neuveď nás v pokušení“
8. „Žena se špatnou pověstí“
10. „Světový šampion“
11. Na šikmé ploše