Poltergeist
Poltergeist
USA, 1982, 114 minut
Režie: Tobe Hooper
Scénář: Steven Spielberg, Michael Grais, Mark Victor
Hrají:
Craig T. Nelson (Steve Freeling)
JoBeth Williams (Diane Freeling)
Beatrice Straight (Dr. Lesh)
Heather O’Rourke (Carol Anne Freeling)
I když je jako režisér uveden Tobe Hooper, důležitější je první jméno, které je uvedeno ve scénáři, tedy jméno Stevena Spielberga. Na filmu je totiž poznat, že se jedná více o Spielbergův než o Hooperův film. Zejména v tom smyslu, že se velkou částí hodně podobá Spielbergovu filmu té doby. Mám na mysli samozřejmě snímek „E.T. – Mimozemšťan“, který je pro mě největším zklamáním od tohoto režiséra a snad i jeden z důvodů, proč jeho filmy pro mě nejsou těmi nejvyhledávanějšími.
„Poltergeist“ je do velké míry koncipován jako rodinný film. Ze začátku trochu strašidelný, ale pořád se jedná o rodinný film, který si na horor hraje zajímavými efekty a několika málo scénami, které mohou přijít děsivé především těm, co se leknou, když někdo zaklepe na dveře. Ale fajn, beru to, jen si prostě nemyslím, že je film tak skvělým hororem. Je to film až skoro roztomilý, a pokud se budete bát, tak až u poslední půl hodiny, kde si filmaři dovolili přece jen trochu více. Pravdou však je, že pokud už se schylovalo ke skutečně odporné scéně, byl to jen sen, aby bylo jasné, že se nic takového nemůže stát.
Příběh filmu je starý známý. Máme tu strašidelný dům, který se na první pohled tváří poměrně klidně. Žije v něm spořádaná rodina, kde rodiče sice trochu po nocích hulí, ale kdo ne? Mají tři děti, kdy už v první scéně zjistíme, že nejmladší holčička má zvláštní způsoby komunikace. Potom, co v televizi dozní národní hymna, děvče si sedne k zrnící a blikající obrazovce a povídá si s neznámými. A divné události pokračují i na tak poklidném předměstí, kde rodina žije. Něco tu hodně není v pořádku. Po hodině se dovídáme, co to je. Aby se mohlo předměstí postavit, musel se přesunout hřbitov, který na tom místě stál. Jenže duše mrtvých jsou poměrně vytrvalé a moc se jim nelíbí, že místo jejich památníků jim nad hlavami stojí krásné moderní americké domky.
Film funguje především jako kritika společnosti a toho, že lidé jsou schopni pro peníze udělat vlastně cokoli. Znesvětí hřbitov a je jim naprosto jedno, jaké to bude mít následky. Samozřejmě to jde přenést i mimo tuto mysteriózní rovinu na obyčejné lidské jednání a jeho honbu za mamonem. Takoví prostě jsme, ale jestli v tom budeme pokračovat, může se nám stát, že budeme trpět.
Tohle je film podle Spielberga. I když rodina ve filmu trpí, nemůže se stát, že by ji něco rozdělilo, vše nakonec dobře dopadne. Rodina je pořád spolu a zlý developer možná konečně prozře. Film je děsivý, jsou zde obrazy, které mohou vyvolávat strach, ale na druhou stranu je to všechno v takovém až nehezkém pohádkovém hávu. I když jsou zde různé potvory, které jsou na svou dobu velmi dobře provedené, jako vůbec všechny triky ve filmu, pořád jsou jen děsem, který v podstatě nic nedělá, jen straší. Výjimkou je pak klaun. A s tím souhlasím, klauni jsou ty nejzrůdnější bestie ze všech. Jejich protažené úsměvy, bílé obličeje... Něco s nimi není v pořádku.
Film nám přináší happy end. Dům je sice srovnán se zemí, ale nikdo neumřel, nikomu se nic nestalo, všichni jsou v pořádku a mrtví mohou zase klidně odpočívat. Spielberg produkoval film, který je čistě jeho, je zosobněním jeho strachů, a měl úspěch, jako s každým svým filmem. Já mu ho přeji, ale pokud bych měl „Poltergeista“ vyzdvihovat jako film, budu velmi mírný a velmi nenadšený.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Pěkné vizuální efekty, klaun, a k tomu výtečné herecké výkony rodičů v podání Nelsona a Williams. Ti jsou skutečně ozdobou filmu, stejně jako malá Heather O’Rourke, jedno z těch krásných malých dětí, na které si Spielberg tolik potrpí.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Je to hezký rodinný film, který má postrašit, ale stejně tak nás má ujistit, že to je v pořádku, že sice budeme vystrašeni a máme zážitek na celý život, ale budeme oukej a všechno dobře skončí. Ano, jsem proti Spielbergovi zaujatý. Dávno pryč jsou doby jeho parádních „Čelistí“.