Americký vlkodlak v Londýně
An American Werewolf in London
USA, Velká Británie, 1981, 97 minut
Režie: John Landis
Scénář: John Landis
Hrají:
David Naughton (David Kessler)
Jenny Agutter (Sestra Alex Price)
Griffin Dunne (Jack Goodman)
John Woodvine (Dr. J. S. Hirsch)
Musím říct, že jak mě nenadchlo „Kvílení vlkodlaků“, tak u „Amerického vlkodlaka v Londýně“ mám úplně jiné dojmy. Je to mnoha ohledy, ale hlavně tím, že mě osobně tenhle horor přijde prostě líp natočený, a to i díky tomu, že má v sobě špetku humoru, což mě vždy potěší. Hlavně ve chvíli, když to není přes míru a místy je to skutečně vtipné.
Základní silná stránka tohohle filmu je v tom, že má skvělé masky a efekty. To, o co se „Kvílení vlkodlaků“ snažilo, ale v některých momentech vyznělo nejistě, tedy přeměna muže ve vlkodlaka v jediném záběru ve všech fázích, to „Americký vlkodlak v Londýně“ dotáhl k dokonalosti. Přeměna ve vlkodlaka je natolik autentická, že jí v podstatě nelze nic vytknout. Je zabírána z blízka a divák si jen říká, jak to tenkrát před 30 lety mohli ti lidé zvládnout, když ještě pořádně nic nevěděli o digitálních technologiích. Patří jim moje uznání a budu jen rád, když se dnešní filmaři budou řídit tímhle vzorem a natočí zase nějaký film, který bude stavět na klasické technice a ne na pixelech. Trochu se téhle tradice drží Guillermo del Toro, ale i on hodně brousí do vod digitálních.
„Americký vlkodlak v Londýně“ je název, který v podstatě vystihuje všechno. Podobně jako Hadi v letadle. Nejde o nic jiného než o to, že se dvojice Američanů/baťůžkářů vydává na anglický venkov a tady se nejprve setká s podivnou cháskou v jedné hospodě a pak je napadena vlkodlakem. Je nám v podstatě okamžitě předestřeno, že je to vlkodlak, protože bestie je zabita, a místo ní tam leží mrtvý člověk. Jeden z Američanů zemře, ale toho druhého se podaří zachránit. Naneštěstí. Byl totiž poškrábán, což znamená jediné. Za dalšího úplňku se sám promění v krvelačnou a hladovou bestii.
Nesledujeme pouze horor, ale v podstatě i milostný příběh mezi Američanem a trochu upjatou Angličankou. Pravda, upjatou pouze na první pohled. Přesto nám film předvádí stereotypy. Americký pohled na Velkou Británii, a tak trochu taky anglický pohled na Spojené státy. Velmi vtipná je scéna, kdy se David snaží o to, aby jej policista zatkl, a tak začíná nadávat na příslušníky královské rodiny a vůbec na významné Brity. Ukáže se však, že na konzervativního policistu to dojem neudělá, místo, aby zasáhl, prostě Davida nechá být.
„Americký vlkodlak v Londýně“ je vtipný film, ale hlavně je to dobrý horor. Některé scény jsou skutečně výtečně natočené. Osobně se mi velmi líbila scéna v metru, kdy nevidíme, co muže sleduje, i když samozřejmě dobře víme, že je to David v podobě vlkodlaka, ale kamera je tím vlkodlakem, takže jen stíháme muže, víme, co má přijít a těsně před tím, než to přijde, se ocitneme na vrcholu eskalátoru a čekáme, až vlkodlak konečně přijde. A on skutečně přichází. A my víme, co bude následovat. Čirá hrůza a děs.
Film se přímo nevyžívá v trhání a porcování na kusy, spíš ukazuje, jak to skončí. Vidíme roztrhaná těla, hnijící mrtvolu Jacka, který přišel ze záhrobí kamaráda varovat, ale také další mrtvé, které David nakonec přece jen zabil. Zde jsou masky opět tím, co dokazuje, že si film zaslouží zařazení mezi elitu. Důkazem je také Oscar za nejlepší make-up pro Ricka Bakera.
„Americký vlkodlak v Londýně“ je film, který vás bude bavit a přinese vám přesně to, co název slibuje. Poměrně jednoduchý příběh, vtipné momenty, ale především dobrý horor, který stojí za to.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Devízou filmu jsou masky. Už jen pro ně je nutné film vidět, protože tak skvělou proměnu ve vlkodlaka hned tak neuvidíte. Ale film uchvátí i svým humorem, a i když vám Američané budou možná protivní, mě osobně to vynahradili Angličané, ti jsou mi sympatičtější. Snad kromě osazenstva zapadlé hospody.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Film má poměrně jednoduchý děj a v podstatě ničím nepřekvapí. Na druhou stranu to, s čím pracuje, předvádí v nejlepším možném světle.