Osvícení
The Shining
USA, Velká Británie, 1980, 142 minut
Režie: Stanley Kubrick
Scénář: Stanley Kubrick a Diane Johnson podle románu Stephena Kinga
Hrají:
Jack Nicholson (Jack Torrance)
Shelley Duvall (Wendy Torrance)
Danny Lloyd (Danny Torrance)
Scatman Crothers (Dick Hallorann)
Stanley Kubrick je pro mě osobně jedním z nejlepších režisérů, které tenhle svět poznal. Obdivuji na něm několik skutečností. Uměl natočit v podstatě jakýkoli žánr od komedie přes válečný film, horor, sci-fi až po drama. V podstatě každým svým filmem se zapsal do historie, ať už novátorským zpracováním, kontroverzí anebo prostě skvěle natočeným příběhem s úžasnou atmosférou. Je jen málo hororových filmů, které mají tak úžasně vystavěnou atmosféru jako „Osvícení“. Atmosféra stojí hned na několika důležitých faktorech.
První je vizuální stránka, která je prostě úžasná. Filmaři dokázali vybrat jedinečné scenérie a už při prvním záběru (leteckém) na hotel Overlook je jasné, že tady se nebude odehrávat pohádka. Za tenhle pocit může i postava Jacka Torrance, která rozhodně není jednou z nejmilejších, a to už od začátku. Ale nejedná se jen o scenérie, jde i o obrazy, které Kubrick do filmu vložil. Krev zaplavující chodbu, obrovské a prázdné místnosti v hotelu, sníh, pokoj 237. A když se poprvé objeví nápis Redrum...
Ale vizuální stránka není tou jedinou, co utváří skvělou atmosféru. Je to i střih a provedení jednotlivých scén. Například Danny jedoucí na své šlapací tříkolce. Jack házející míčkem o zeď. Scény s ostatními „obyvateli“ hotelu. Prim ve všech případech hraje také zvuková stránka a hudba, které umocňují vyznění všech scén. Někdy i žádný hudební doprovod stačí, aby scény vynikly. Danny jedoucí na tříkolce je toho příkladem, stejně jako Jack a jeho házení míčkem. Stanley Kubrick chtěl mít každý film komplexní, a tak si dal záležet, aby to k sobě všechno ladilo dohromady. Hudební a zvuková stránka byly většinou velkým kladem jeho filmů.
Nutné je však vyzdvihnout také herecké výkony, kdy především Jack Nicholson je prostě úžasný magor, což za svou kariéru dokázal mnohokrát, stejně jako dokázal hrát i normálnější role. Ale jeho Jack Torrance se propadá do svého šílenství takovým způsobem, že to je prostě úchvatné. Skvěle mu sekunduje i Shelley Duvall, ale největším překvapením je dětská role Dannyho Lloyda, který doslova zazářil. Jeho podání je natolik skvělé, až se skoro divím, co všechno mohou dětští herci zvládnout. V momentě, kdy stupňuje své „Redrum“ těsně před tím, než se objeví Jack se sekyrou, má divák pocit, že vyskočí z kůže. Takový strach dokáže vzbudit jen skvěle vystavěná atmosféra, skvělý příběh a výteční herci pod mistrovským vedením.
„Osvícení“ je pro mě jedním z nejlepších hororů a musím říct, že to je asi jediný případ, kdy se mi film podle Kinga líbí více než kniha samotná. Ale je to především tím, že Kubrick se prostě příběhu chopil s takovým mistrovstvím, že filmu pak v podstatě není co vytknout.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Skvělé obrazy, nezapomenutelné scény, propracovaný a promyšlený film, který se právem řadí k nejlepším hororům, které kdy byly natočeny. A nutno říci, že Kubrick rozhodně nebyl hororovým režisérem. I zde se ukazuje jeho mistrovství.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Film pro mě osobně v podstatě nemá chybičku, jako kdyby byl každý detail naprosto promyšlený. A i když je zde v jedné specifické scéně doslova záplava krve, film se bez ní jinak obejde, což opět dokazuje, že horor nemusí být jen o krvi, ale také o něčem jiném.