Kanibalové
Cannibal holocaust
Itálie, 1980, 95 minut
Režie: Ruggero Deodato
Scénář: Gianfranco Clerici
Hrají:
Robert Kerman (Harold Monroe)
Francesca Ciardi (Faye Daniels)
Perry Pirkanen (Jack Anders)
Luca Barbareschi (Mark Tomaso)
Jeden z nejkontroverznějších filmů historie, nejhnusnější film, odpornost, úchylnost, bla bla bla. Kanibalové Ruggera Deodata jsou jednoznačně kultem. Někteří na něj nedají dopustit, pro ostatní je to prostě jen odpad, který sice zhlédnou, ale aby to v nich něco zanechalo... To těžko. Ale ano, film má svoje poselství a přes to přese všechno, co vidíme, je docela zřejmé, na druhou stranu je natočené s nevkusem a pouze se snahou šokovat.
Nejprve tedy k příběhu, který není nikterak komplikovaný. Vlastně není skoro žádný. Skupina pěti lidí („dokumentaristů“) se vydává do pralesa, aby točila kanibaly. Nevrátili se a další výprava zjišťuje, co se s nimi stalo. Najdou zde filmový materiál, který byl natočen, a s ním se vracejí do civilizace. Je jasné, že dokumentaristé nepřežili. Ale co se vlastně stalo? To se nám postupně odkrývá v nahrávkách, které sledujeme. Cesta džunglí a ukázka toho, jaký je civilizovaný člověk primitiv, který si vlastně nezaslouží nic jiného než smrt.
Tak nejprve asi k těm pozitivům... Rozhodně je pozitivní styl, jakým je film natáčen. Dokumentaristické pojetí, které přidává na autenticitě je rozhodně výtečným nápadem, hlavně proto, že Deodata napadl dávno před „Záhadou Blair Witch“, které můžu přijít na jméno asi stejně jako tomuhle filmu. Rozhodně je pozitivní i gore, které je prezentováno skutečně uvěřitelně a jen těžko se dá určit, zda se to skutečně stalo, anebo zda se jedná o hraný film. Ale film samozřejmě hraný je, až na nějaké okamžiky.
To je tak všechno, co můžu k pozitivům říct. Jo, pravda, ještě je zde ono poselství, které se nám film snaží sdělit a které asi ani někteří diváci přes hnus nebudou vnímat. Hnusu je zde hodně. První část o tom sice nepřesvědčuje, protože střelba do domorodců vypadá uvěřitelně asi jako polystyrenové kamení. Ale dejme tomu, že to je záměr a že tohle má být část, která je nahraná, ale zbytek, že je autentický záznam. Fajn, to ještě beru. Ale ve chvíli, kdy na autentický záznam skutečně dojde... Je to jen o efektu a o ničem jiném. Divák měl být zhnusen, a tak se tam prostě narvalo všechno, co jen šlo, ostatní se vystříhalo, aby tam toho hnusného bylo co nejvíc.
Přiznám se, že nechápu logiku počínání jednotlivých „hrdinů“. Ve chvíli, kdy jednoho z nich kousne had, tak mu useknou infikovanou nohu a ten stejně umře. Ale co, ostatní ho zasypají listím a jde se dál. A jelikož je tu nuda, tak trochu domorodce probereme. Vypálíme jim vesnici, znásilníme jednu holku, třeba trochu ožijí. A když máme hlad, tak zabijeme želvu a pěkně natočíme, jak jí rozsekáváme a rozřezáváme na kusy. Vždyť je to jen želva. Vida, tady máme malé prasátko. Ale nedáme mu ránu z milosti, střelíme ho tak, aby to ještě cítilo. No a malá opička! Odsekneme jí vršek lebky, sledujeme, jak to s ní cuká a pak jí mozek vycucneme. Všechno musíme natočit, i to jak štáb przní domorodkyni. Kameraman se dívá, všechno natáčí a jeho stoický klid svědčí o tom, že je stejný magor, jako všichni ostatní. Snad jediná normálnější se jeví žena. Ale ona nechce, aby domorodkyni přestali znásilňovat, ona chce, aby na to přestali plýtvat filmem. Má tohle být žaloba zvrácené společnosti moderní doby? Anebo jenom snaha šokovat, přilákat do kin diváky a vydělat si pořádný balík peněz? Rozhodněte si sami.
Já se kloním k druhé možnosti. Film je pro mě naprostým brakem, který je prvoplánový a v podstatě nemá žádný větší smysl. Myslím, že existují filmy, které dokáží naturalisticky zobrazit násilí a přitom je lze považovat za hodnotné. Tenhle film hodnotný není. Osobně se mi nehnusí scény, asi už jsem hororem deformovaný, ale je mi prostě cizí nesmyslnost jednoduchost za sebe kladených scén. Jediné, co jsem opravdu ocenil, byl sem tam záběry na přírodu a faunu v oblasti. Měly docela dokumentární charakter, ale bylo jich pomálu.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Jediný důvod je kontroverze filmu a explicita násilí. Jinak důvod žádný nevidím.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Kdybych si dělal osobní žebříček 101 nejlepších hororů, nebo podobnou stupnici, tenhle film by se tam prostě neobjevil. Nezhnusil mě, nepobavil, nezaujal... A přiznám se, docela mě nudil. Nápad dobrý, ale jen proto, že je film tak odvážný a explicitní, ještě neznamená, že z něj budu nadšený.