Přichází Satan!
The Omen
USA, Velká Británie, 1976, 111 minut
Režie: Richard Donner
Scénář: David Seltzer
Hrají:
Gregory Peck (Robert Thorn)
Lee Remick (Katherine Thorn)
David Warner (Keith Jennings)
Harvey Stephens (Damien Thorn)
Jeden ze základních filmů, které zobrazují Satana a činy, které je schopen vykonat. Satan je tím, kdo dokáže vstoupit na svět a ovládnout. Bůh neexistuje, i když v něj chceme tolik věřit. Ani muž víry není před Satanem a jeho silou chráněn. Ve filmu se to jednoznačně ukazuje, když je kněží proklát hromosvodem, který se urve při bouři.
„Přichází Satan!“ je filmem, který se odehrává v Anglii a skoro by se mi chtělo říci, že působí goticky. Ač s americkou produkcí, vznikl film, který se tolik odlišuje od filmů, které si americké publikum tolik oblíbilo. Pro dobu jsou typičtější filmy jako Texaský masakr motorovou pilou, který zde již recenzován byl, anebo "Halloween", „Hory mají oči“, či další skvělý zombie snímek George A. Romera s názvem „Úsvit mrtvých“. O těchto se ještě budeme v našem seriálu bavit. Díky těmto filmům „Přichází Satan!“ tak trochu zapadl, k čemuž dopomohla také pokračování s velmi nízkou kvalitou. A nutno říci, že ani remake z roku 2006 nebyl žádným zázrakem, i když je pravda, že nelze mluvit ani o úplném průšvihu. Ale originál je originál a v tomhle případě to jednoznačně platí.
„Omen“ je filmem o tom, co český název řekl rovnou. Přichází Satan a jsou zde o tom jasná znamení. Lidé začínají umírat. Každá smrt v tomto výtečném filmu je ikonická a skutečně zapamatovatelná. Platí to již o prvním úmrtí, kdy uprostřed dětské oslavy narozenin dojde z ničeho nic k oběšení dívky, která byla pečovatelkou malého Damiena. Na chlapce v tu chvíli nic neukazuje, ale když vidíme jeho záchvat ve chvíli, kdy má jít do kostela, pochopíme, odkud větry vanou. A děsivé události pokračují. Před všemi se snaží varovat výše zmiňovaný muž víry, ale je umlčen. Zprávu však dokázal předat a v momentě, kdy při nehodě málem umírá žena titulního hrdiny a Damienova matka, se Robert Thorn v podání Gregoryho Pecka vydává pátrat po minulosti dítěte, které při smrti vlastního potomka přijal za vlastní, aniž by to své ženě sdělil. Ukazuje se, že to byla skutečně chyba.
Thornovi v pátrání pomáhá fotograf Keith Jennings, který na svých fotografiích zaznamenal jak mrtvou chůvu, tak i kněze. A u obou se na fotografiích objevilo podivné znamení, které jako by předurčovalo jejich osud. Stejné znamení se pak objevilo i na fotografii, kde Jennings zachytil sám sebe. Má tedy motivaci zjistit, co se děje, a tak se spojuje s Thornem, který se vrací do Itálie, aby zjistil, kdo byla Damienova skutečná matka.
Film je jedním z nejikoničtějších filmů, i když je pravdou, že ve své době prohrál bitvu s filmem podobného ražení – s hororem Vymítač ďábla, který byl kontroverznější, drsnější a ve své době oblíbenější. Ale rozhodně nejde říci, že by „Přichází Satan!“ jakkoli zaostával. Naopak. Je to velmi silný film a jeho finální vyznění je skutečně děsivé. Žádný happy end. Tady se rovnou natvrdo říká, že zlo je mezi námi a že dobro není to, které vítězí, ale právě zlo má navrch a my v podstatě nemáme jak se mu bránit.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Příběh satanského dítěte je sám o sobě silný, ale v tomto provedení je skutečně parádní. Nesmím opomenout herecké výkony Gregoryho Pecka, anebo i malého Damiena, kterého si zahrál Harvey Stephens, pro něhož byla tato role v podstatě jedinou hereckou příležitostí, i když se pak spíše jako komparzista objevil i ve zmiňovaném remaku. Výtečná atmosféra a hrozba konce jen skvěle film dokreslují, potřeba je se zmínit i o výtečné hudbě Jerry Goldsmithe.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Filmu je vytýkána konvenčnost, ale je to spíše jen z toho důvodu, že film vznikl v době hororů, které se vyznačovaly drsnými scénami a děsivými zabijáky, ať už v podobě šílenců, žraloků anebo degenerovaných vrahů. „Přichází Satan!“ je pro mě filmem, kterému k dokonalosti chybí jen málo.