Topaz
Topaz
USA, 1969, 143 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Samuel A. Taylor podle románu Leona Urise
Hrají:
John Forsythe (Michael Nordstrom)
John Vernon (Rico Parra)
Karin Dor (Juanita de Cordoba)
Michel Piccoli (Jacques Granville)
Philippe Noiret (Henri Jarre)
Ani jsem si nemyslel, že by se to mohlo stát, ale „Topaz“ je jediný snímek Alfreda Hitchcocka, který mě naprosto nezaujal. Už téma samo o sobě bylo něco, co mi není právě blízké, navíc jsem si říkal, že tohle je na Alfreda Hitchcocka trochu divné téma. A také že ano. Film je hodně politický, je hodně rozvláčný, a i když mu napětí úplně nechybí, rozhodně není takové, jak jsme u Mistra zvyklí. Zajímavé herecké výkony pak alespoň trochu vynahrazují pocit z toho, že tohle prostě není Hitch v plné síle.
Mistr sám věděl, že tohle není ono. Takovou látku nerad dělal, ale jeho předchozí snímek, Roztržená opona, se rozhodně nestal velkým komerčním úspěchem, naopak, docela propadl, a tak si Alfred Hitchcock, ano, ani on, nemohl mnoho vybírat. Na sklonku 60. let tak vzal zavděk i silně politickým filmem, který se nebál vyloženě nepřátelsky vystupovat proti Sovětskému svazu a proti Kubě.
Když už se jednalo o snímek na zakázku, Alfred Hitchcock si ho chtěl udělat podle sebe. I proto se scénáristou nestal sám autor předlohy, i když byl jako první najat, ale Samuel A. Taylor. Hitch se s Urisem neshodl na aspektech filmu a Uris odmítal, aby byl snímek kořeněn černým humorem. Alfred Hitchcock chtěl zase pojmout film trochu experimentálně, hlavně pokud se týká barevnosti, nakonec ale sám musel uznat, že tohle úplně nefungovalo. Přesto snímek vznikl, řadí se k tomu nejdelšímu, co Hitch natočil, a bohužel i k tomu nejnudnějšímu.
Film je přímou, i když trochu opožděnou reakcí na Karibskou krizi, o níž jsem se zmiňoval již v případě recenze na film Roztržená opona. Snímek, respektive původní novela, je založena na skutečných událostech, kdy se francouzský agent dostává přímo do Studené války, a to právě na Kubě. Dokonce jsou použity i archivní záběry s Fidelem Castrem, což v případě Hitche také není tradiční. Archivní snímky obecně spíše nevyužíval.
Obsazení není špatné, vyniká hlavně John Forsythe, jehož jsme si mohli užít už ve snímku „Potíže s Harrym“. Jeho chlad je doslova citelný. Neztratí se ani John Vernon se svým nepřátelským Kubáncem. Ostatní herci také zaujmou, ale spíš tím, že zde hrají, což platí například pro Philippa Noireta nebo Michela Piccoliho. S italskými a francouzskými herci Alfred Hitchcock zase tak často nepracoval. Nechce se mi Mistra moc kritizovat, ale tenhle snímek mě prostě nebavil.
Hodnocení: 40 %
Osobní žebříček
„Topaz“ je snímek, který mě poprvé u Hitchcocka skutečně nechal chladným. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
3. Vertigo
4. Na sever severozápadní linkou
5. „Ptáci“
6. Provaz
7. „Nesprávný muž“
9. „Mrtvá a živá“
11. Rozdvojená duše
12. Marnie
13. „Ani stín podezření“
15. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1956)
16. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
17. „Podezření“
18. „Příšerný host“
19. Chyťte zloděje
20. „Pověstný muž“
21. Zpovídám se
22. „Záchranný člun“
23. „Potíže s Harrym“
24. Roztržená opona
25. „Mladý a nezkušený“
27. Sabotér
28. „Její zpověď“
29. Zběsilost
30 „Vražda!“
31. „Sabotáž“
32. „Pan Smith s manželkou“
33. The 39 Steps
34. Secret Agent
35. „Číslo sedmnáct“
36. Farmářova žena
37. Zahrada rozkoše
38. Hrůza na jevišti
39. „...a neuveď nás v pokušení“
40. „Žena se špatnou pověstí“
41. „Boj na nůž“
42. Juno a páv
43. „Případ Caradineová“
44. „Bon Voyage“
45. Jamaica Inn
47. „Co moře pohltí“
49. „Světový šampion“
50. „Malgašské dobrodružství“
52. Na šikmé ploše
53. „Topaz“