Vertigo
Vertigo
USA, 1958, 128 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Alec Coppel, Samuel A. Taylor a Maxwell Anderson podle románu Pierra Boileaua a Thomase Narcejace
Hrají:
James Stewart (John „Scottie“ Ferguson)
Kim Novak (Madeleine Elster / Judy Barton)
Barbara Bel Geddes (Midge Wood)
Tom Helmore (Gavin Elster)
James Stewart je prostě legenda a úžasný herec a pod taktovkou mistra Alfreda Hitchcocka pokaždé dokázal předvést, že je skutečně velkým hercem, stejně jako Mistr s Jamesem dokázal vytvořit takové filmy, na které se prostě nezapomíná. Jeho Provaz nebo Okno do dvora jsou snímky, jež se zapsaly do historie jak formou, tak i silou vyprávěného příběhu. Pokaždé dokázaly přinést něco jiného. Provaz zajímavý styl vyprávění i natáčení, Okno do dvora zase jedno z nejlepších ztvárnění bezmoci v dějinách kinematografie.
James Stewart je detektiv, který má jeden velký problém. Má strach z výšek. Není se čemu divit. Má za sebou poměrně traumatizující zážitek, který je nám osvětlen hned na začátku. Ještě s dalším policistou honil po střeše zločince, když sklouzl a držel se pouze za okap. Výška, v které visel, byla impozantní. Policista mu přispěchal na pomoc, ale byl to právě on, kdo sklouzl ze střechy a zabil se. Scottie, jak se Stewartově postavě říká, má od té doby problémy s výškami a vzdal se práce detektiva.
Přesto se dostává k dalšímu případu, kdy má sledovat jednu ženu. Ta se jmenuje Madeleine Elster a její představitelkou je Kim Novak, v této roli skutečně femme fatale, ještě se správným šíleným nádechem. Jako kdyby Stewartovy postavy ve filmech Alfreda Hitchcocka měly mít určitou slabinu. Okno do dvora ho představilo jako nemohoucího, tentokrát je to onen strach z výšek, ale také zamilovanost, jež ho oslabují. Zamiluje se do ženy, do které by se nikdy zamilovat neměl.
Právě zamilování je zlomem, na což režisér chytře poukazuje i střihem, který je zhruba v polovině filmu. Divák si uvědomuje, že tady něco nehraje, že je tady něco špatně. Kdo je vlastně Madeleine? Je to žena, která byla Scottiemu představena? Je to žena, která mu také vrací jeho bláznivé, mladické zamilování? Anebo je všechno zase jednou úplně jinak? Alfred Hitchcock zase dokazuje, v čem je jeho neskonalá síla – udržuje napětí v divákovi, jen postupně mu odhaluje pravdu, aby následně mohl být překvapen tím, co se vlastně stane, co bude dál.
Čím více Alfred Hitchcock v tomto snímku překvapí, to je skutečnost, že film má snovou sekvenci, která pro Hitchcocka rozhodně není typická, ale jakmile na ni dojde, uvědomíte si, že přesně věděl, co dělá, že přesně věděl, čeho chce docílit. Není komplikovaná na natočení, jsou zde použity různě barevné filtry, dokonce i animace, ale to vás tak dokonale vtáhne, zapůsobí to na vás tím správným způsobem, abyste i vy sami najednou seděli strnulí a jen hleděli před sebe. Alfred Hitchcock byl skvělým pozorovatelem lidské duše, lidské psychiky a ve snímku „Vertigo“ všechno zúročil.
Hodnocení: 90 %
Osobní žebříček
Na konci 50. let stoupá Alfred Hitchcock na svůj filmařský vrchol a snímek „Vertigo“ je toho jednoznačným důkazem. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
3. „Vertigo“
4. „Ptáci“
5. Provaz
6. „Nesprávný muž“
8. „Mrtvá a živá“
10. Rozdvojená duše
11. „Ani stín podezření“
13. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1956)
14. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
15. „Podezření“
16. „Příšerný host“
17. Chyťte zloděje
18. „Pověstný muž“
19. Zpovídám se
20. „Záchranný člun“
21. „Potíže s Harrym“
22. „Mladý a nezkušený“
24. Sabotér
25. „Její zpověď“
26. Zběsilost
27 „Vražda!“
28. „Sabotáž“
29. „Pan Smith s manželkou“
30. The 39 Steps
31. Secret Agent
32. „Číslo sedmnáct“
33. Farmářova žena
34. Zahrada rozkoše
35. Hrůza na jevišti
36. „...a neuveď nás v pokušení“
37. „Žena se špatnou pověstí“
38. „Boj na nůž“
39. Juno a páv
40. „Případ Caradineová“
41. „Bon Voyage“
42. Jamaica Inn
44. „Co moře pohltí“
46. „Světový šampion“
47. „Malgašské dobrodružství“
49. Na šikmé ploše