Zpovídám se
I Confess
USA, 1953, 95 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: George Tabori, William Archibald a Paul Anthelme
Hrají:
Montgomery Clift (Michael Logan)
Anne Baxter (Ruth Grandfort)
Karl Malden (Inspektor Larrue)
Brian Aherne (Willy Robertson)
Víra nikdy nebyla příliš zásadním prvkem ve filmech Alfreda Hitchcocka. Samozřejmě, že zde nějaké odkazy najdete (někteří označují jeho filmy za silně ovlivněné katolickou vírou, a to především vzhledem k přítomnosti viny a hříchu a snahy najít pravdu, která je jimi označována jako vykoupení), lidé se k bohu obrací naprosto přirozeně, ale Alfred Hitchcock nenatočil žádný film, který by se víře věnoval takovým způsobem, jako je tomu ve snímku „Zpovídám se“. V titulní roli je přímo muž představený, mladý farář, který se dostává do závažných problémů. Není to příjemné, ale může se stát, že i ctihodný muž je obžalován z vraždy.
Alfred Hitchcock si jako další motiv pro film vzal téma dilematu. Dilema toho, zda říct pravdu, anebo za každou cenu zachovat mlčení, protože přiznání před knězem (zpověď) člověk činí ve víře, že nikdo jiný tato slova znát nebude. Hříšník chce svou duši očistit formou toho, že se svěří, ale za toto své svěření neponese žádné následky. Vlastně je to alibismus, i když se to skrývá za tím, že člověku může být odpuštěno. Pokud se proviní, může v božích rukou najít vykoupení. Pokud zabije, i přesto mu může bůh odpustit. Krásný příklad pokrytectví.
Film „Zpovídám se“ se vlastně zabývá rozporem víry a reality. Víry a práva. Ten, kdo zachovává mlčení a neudá vraha, se nakonec sám stává podezřelým, protože tomu tak okolnosti chtěly. Má prostě smůlu, že jeho život není jednoduchý. Mlčí, i když zná vraha, mlčí, i když se stává hlavním podezřelým a je u soudu vyslýchán. Jeho povinnost zpovědníka pro něj má větší váhu než vlastní svoboda. Věří snad, že pravda přece jen zvítězí? Pravděpodobně ano.
Jednou z nejsilnějších scén je chvíle, kdy Michael Logan opouští soud. Lidé jdou za ním, jsou všude kolem něj. Doslova ho obklopují. Jde z toho strach. Nezáleží na tom, jak soud rozhodl, nezáleží na tom, jestli jsou skutečné důkazy. Soud lidu člověka odsoudil a tak je to dáno. Může ho někdo zachránit? Zmůže se na to viník? Přizná pravdu a očistí nevinného člověka, který za ním stál doslova za každou cenu? Anebo kněze Logana lidé rovnou na ulici před soudem lynčují?
Téma je velmi náročné a vyžadovalo skutečně silný příběh. To se podařilo. Jsou nám prezentovány postavy, kdy každá má určitou chybovou vlastnost, vlastnost, která z ní činí postavu nevěrohodnou, takovou, která se sama může dostat do problémů. Nejsme si ani jistí, jestli je skutečně vrahem ten, kdo se za něj vydává. Film v nás probouzí nejistotu a nevěříme už ničemu. Ale je to Alfred Hitchcock. Samozřejmě, že se dočkáme jednoznačného rozuzlení, ale myslím, že film v nás něco zanechá. Kde je pravda? A jak ji vlastně chápeme?
Hodnocení: 80 %
Osobní žebříček
Alfred Hitchcock zase předvádí, co mu jde mistrně. Silný lidský příběh o člověku, který byl v nesprávnou chvíli na nesprávném místě. Jen tentokrát se nesnaží uniknout. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. Provaz
5. „Mrtvá a živá“
7. „Ani stín podezření“
9. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
10. „Podezření“
11. „Příšerný host“
12. „Pověstný muž“
13. „Zpovídám se“
14. „Záchranný člun“
15. „Mladý a nezkušený“
17. Sabotér
18. „Její zpověď“
19. Zběsilost
20. „Vražda!“
21. „Sabotáž“
22. „Pan Smith s manželkou“
23. The 39 Steps
24. Secret Agent
25. „Číslo sedmnáct“
26. Farmářova žena
27. Zahrada rozkoše
28. Hrůza na jevišti
29. „...a neuveď nás v pokušení“
30. „Žena se špatnou pověstí“
31. „Boj na nůž“
32. Juno a páv
33. „Případ Caradineová“
34. „Bon Voyage“
35. Jamaica Inn
37. „Co moře pohltí“
39. „Světový šampion“
40. „Malgašské dobrodružství“
42. Na šikmé ploše