Cizinci ve vlaku
Strangers in a Train
USA, 1951, 101 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Raymond Chandler, Czenzi Ormonde, Whitfield Cook a Ben Hecht podle románu Patricii Highsmith
Hrají:
Farley Granger (Guy Haines)
Ruth Roman (Anne Morton)
Robert Walker (Bruno Antony)
Leo G. Carroll (Morton)
Některá setkání ve vlaku jsou příjemná, jiná naopak. V případě setkání Guye (Farley Granger) a Bruna (Robert Walker) se zdá, že půjde o příjemné setkání. Jenže to by se nesmělo v titulcích objevit jméno Alfreda Hitctcocka, Mistra napětí. Zdálo by se, co za napínavý snímek je možné udělat ve vlaku, ale stačí si vzpomenout na Zmizení staré dámy. To se navíc ve vlaku odehrávalo v podstatě celé. Ve filmu „Cizinci ve vlaku“ se v tomto dopravním prostředku nacházíme jen na začátku (a pak v krátké sekvenci ke konci filmu), kdy dojde právě k setkání Guye a Bruna, je to však takové setkání, které změní život.
Bruno je velmi přátelský člověk, ale z některých jeho proslovů je patrné, že není mužem úplně vyrovnaným. Guy to poznává a ve chvíli, kdy vlak přijíždí do jeho stanice, je tomu skutečně rád. Téma se dostalo k tomu, že by byla sranda, kdyby si navzájem vyměnili takovou velmi specifickou službu. Bruno by pro Guye někoho zabil a naopak. Guy na konverzaci rychle zapomene, ale Bruno není takový typ, on vezme celou situaci velmi vážně a podle toho jedná.
Guy je zamilovaný do krásné Ruth, ale všechno mu kazí jeho manželka, která je záletná, jednoduchá a na první pohled z nízké společnosti. O tu Guy už opravdu nestojí a chce se s ní rozvést. Ona s ním taky, ale najednou, z rozmaru, vycouvá. Bruno se to dozví a jedná v dokonale nasnímané a protahované scéně, kdy nevíme, co se přesně stane. Když se to stane, je to přece jen překvapivé. Alfred Hitchcock ukazuje, že neměl slitování a dokázal divákovi předvést skutečně nepříjemné a nezapomenutelné scény. Já vím, je mi jasné, že v současné době už to ne na všechny udělá doje, ale myslím, že právě scénu v zábavním parku natočil Hitch naprosto skvěle.
Ale ono to platí pro celý film, je dokonale vypjatý. U každé scény čekáte, co přijde, jak se Bruno zachová, k čemu dojde, jak se příběh posune dál, případně i to, kdo zemře. Robert Walker hraje svou postavu naprosto dokonale, k čemuž mu přispívá i jeho obličej, který není nepodobný Billu Murrayovi. V té tváři se spojuje nevinnost, mírná natvrdlost, ale v chování toho člověka najdeme něco naprosto jiného – nebezpečné šílenství.
„Cizinci ve vlaku“ je snímek, který je považován za jeden z nejlepších thrillerů. Je to celkem pochopitelné, pokud se na snímek podíváte. To napětí zde existuje celou dobu, například tenisový zápas, neskutečně pomalý z dnešního pohledu, je geniálně vygradovaný, protože víme, že tady jde o čas. Hodně film podtrhují herecké výkony, které jsou základem úspěchu. Herci byli vybráni pro své role naprosto dokonale. Farley Granger je takový hezounek, na první pohled nevinný a obecně neschopný jakéhokoli společensky nevhodného nebo dokonce nemorálního činu, kromě lži. Robert Walker je proti němu živější a v konečném důsledku i děsivější. Přesně takový herec, jaký byl do role potřeba. Vše pak nádherně zdůrazňuje zběsilá scéna v závěru snímku.
Hodnocení: 85 %
Osobní žebříček
Po dvou slabších filmech Pod obratníkem Kozoroha a Hrůza na jevišti zase jeden naprosto mistrovský film. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. Provaz
4. „Cizinci ve vlaku“
5. „Mrtvá a živá“
7. „Ani stín podezření“
9. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
10. „Podezření“
11. „Příšerný host“
12. „Pověstný muž“
13. „Záchranný člun“
14. „Mladý a nezkušený“
16. Sabotér
17. „Její zpověď“
18. Zběsilost
19. „Vražda!“
20. „Sabotáž“
21. „Pan Smith s manželkou“
22. The 39 Steps
23. Secret Agent
24. „Číslo sedmnáct“
25. Farmářova žena
26. Zahrada rozkoše
27. Hrůza na jevišti
28. „...a neuveď nás v pokušení“
29. „Žena se špatnou pověstí“
30. „Boj na nůž“
31. Juno a páv
32. „Případ Caradineová“
33. „Bon Voyage“
34. Jamaica Inn
36. „Co moře pohltí“
38. „Světový šampion“
39. „Malgašské dobrodružství“
41. Na šikmé ploše