Hrůza na jevišti
Stage Fright
Velká Británie, 1950, 110 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Whitfield Cook, Alma Reville, James Bridie a Ranald MacDougall podle románu Selwyna Jepsona
Hrají:
Jane Wyman (Eve Gill)
Marlene Dietrich (Charlotte Inwood)
Michael Wilding (Ordinary Smith)
Richard Todd (Jonathan Cooper)
Alfred Hitchcock, to je humor i napětí, kombinace, která se v jeho filmech nevylučuje. „Hrůza na jevišti“ je toho dokonalým příkladem. Alfred Hitchcock vedle sebe staví zápletku s vraždou a humorné postavičky, které do příběhu vstupují, ať už jen na chvilku, anebo do delších částí. Mistr věděl, že napětí a humor se nevylučují, pouze je nutné je dávkovat v takovém množství a v takovém vztahu, aby to fungovalo a ani jedna ze složek se zbytečně nepřebíjela.
Černobílá „Hrůza na jevišti“ vypráví o tom, že jedna mladá studentka herectví (Jane Wyman, která už o dva roky dříve stihla vyhrát Oscara) chce pomoct svému příteli, který byl obviněn z vraždy. Tato snaha ji zavede do společnosti Charlotte Inwood, velké hvězdy, která už přece jen má nejlepší léta za sebou. Ani Marlene Dietrich nemládne a v době, kdy se film natáčel, se její věk už blížil padesátce. Nic to nemění na tom, že i v tomhle věku byla velmi krásná a zároveň chladná a odtažitá.
Kdo je vrah? To je základní otázka, která je v mnoha Hitchcockových filmech stanovena, ale na její rozluštění si musíme počkat až do úplného konce. „Hrůza na jevišti“ není výjimkou. Film nás zavádí do různých hypotéz, představuje nám postavy, které mohly vraždit, aby pak mohlo dojít k finálnímu odhalení, které bude, více anebo méně, překvapivé. V případě „Hrůzy na jevišti“ se jedná spíše o překvapení menší.
Na Hitcochckovi je skutečně úžasné, s jakými lidmi dokázal natáčet a co z nich dokázal dostat. Marlene Dietrich je podle jména určitě největší hvězdou, ale Jane Wyman ji celkem obstojně zastiňuje. Vyčnívají i další herecké výkony, především pak díky tomu, že jsou jim napsány velmi zajímavé postavy – otec hlavní hrdinky nebo Joyce Grenfell v krásné roli na pouti. Když už mluvím o těch hercích, určitě by bylo škoda nezmínit, že ve filmu se objevuje Patricia Hitchcock, Mistrova dcera, a to vůbec ve své první filmové roli. Tenkrát jí bylo už 22 let.
Osobně mě snímek „Hrůza ne jevišti“ zase tak moc nedostal. I když rozhodně není špatně natočený, jsou to hlavně herecké výkony, kvůli kterým stálo za to film sledovat. Z hlediska příběhu se nejedná o tak zásadní příspěvek do Hitchovy filmografie, i když mu nelze vzít, že i tentokrát se postaral o zajímavou atmosféru, kterou dokázal oživit zajímavým použitím humoru, což ho také, mimo jiné, proslavilo. Bohužel „Hrůza na jevišti“ není film, který bych si měl pamatovat celý život a který by mě nějak zásadně ovlivnil.
Hodnocení: 65 %
Osobní žebříček
„Hrůza na jevišti“ mohla být o něco více depresivní, o něco více temná. Pak by to byl skutečně skvělý film. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. Provaz
4. „Mrtvá a živá“
6. „Ani stín podezření“
8. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
9. „Podezření“
10. „Příšerný host“
11. „Pověstný muž“
12. „Záchranný člun“
13. „Mladý a nezkušený“
15. Sabotér
16. „Její zpověď“
17. Zběsilost
18. „Vražda!“
19. „Sabotáž“
20. „Pan Smith s manželkou“
21. The 39 Steps
22. Secret Agent
23. „Číslo sedmnáct“
24. Farmářova žena
25. Zahrada rozkoše
26. „Hrůza na jevišti“
27. „...a neuveď nás v pokušení“
28. „Žena se špatnou pověstí“
29. „Boj na nůž“
30. Juno a páv
31. „Případ Caradineová“
32. „Bon Voyage“
33. Jamaica Inn
35. „Co moře pohltí“
37. „Světový šampion“
38. „Malgašské dobrodružství“
40. Na šikmé ploše