Pověstný muž
Notorious
USA, 1946, 101 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Ben Hecht
Hrají:
Cary Grant (Devlin)
Ingrid Bergman (Alicia Huberman)
Claude Rains (Alexander Sebastian)
Louis Calhern (Paul Prescott)
Ben Hecht je scénárista, který s Hitchcockem spolupracoval už na snímku Rozdvojená duše. Spolupráce se jim poměrně vydařila, a tak zde bylo o důvod víc, aby se zopakovala. K tomu skutečně došlo velmi brzy a jejich dalším projektem se stal právě film „Pověstný muž“, kde je Hecht uváděn již jako jediný scénárista. Pozitivem filmu je fakt, že i tentokrát se v hlavní roli objevila krásná a skvělá Ingrid Bergman, která opět zvládá tíhu hlavní role naprosto úžasně.
Alfred Hitchcock se nesnažil válku akcentovat filmy válečnými, ale právě stylem, který je pro něj typický. Po filmu Rozdvojená duše, který se válkou přímo nezabývá, i když metaforicky by bylo možné zde určité spojitosti najít hlubší, je „Pověstný muž“ (v poslední době uváděný také jako „Pochybná žena“) filmem, který se na válku zaměřuje již přímo, respektive na její důsledky.
Nacisté po porážce rozhodně nečekali na to, co s nimi bude, ale ti, co se podíleli na ničení lidských životů, útrapách národů a děsivých událostech v koncentračních táborech se rozhodli, že raději uprchnou. Čím dál, tím lépe, a tak se jich mnoho vydalo do Jižní Ameriky, kde někteří skutečně našli útočiště až do konce svého života. O pátrání po nacistech v Jižní Americe pak snímek „Pověstný muž“ vypráví.
Alicia Huberman (Ingrid Bergman) je ženou, která zjistila, že její otec byl nacistický špión a zrádce. Smíření s touto skutečností hledá v divokém životě na večírcích, a tak dokonce můžeme vidět i část Ingridina břicha, což je na chladně a nepřístupně působící Švédku celkem odvážné počínání. Na jednom večírku se setká s mužem, který má změnit její život. Devlin (Cary Grant) je charismatický muž, který jí učaruje. On s ní má své plány. Jako americký agent se snaží najít zmizelé nacisty a právě Alicia mu v tom má pomoct, protože s jedním z hledaných mužů se ona osobně zná, protože byl přítelem jejího otce. Vzhledem k minulosti svého otce na nabídku kývne a pomáhá Američanům Alexandera Sebastiana (Claude Rains) dostat. Každý zde hraje vlastní hru a ani v jednom případě není jisté, jak vlastně postava dopadne. Očekávání zůstanou nenaplněna až do konce, jak už to tak u Hitchcocka bývá dobrým zvykem.
Podaří se skutečně dostat k německému špiónovi, anebo se všechno nějak zvrtne? Vzhledem k tomu, že tohle je mistr Hitchcock, rozhodně nečekejte jednoduchý vývoj. Snímek si s vámi pěkně pohrává a přináší takové zvraty, které vás opět nenechají na pokoji, a vy budete s napětím čekat, jak to opravdu dopadne. Tohle čekání je podrženo skvělou kamerou, která místy jako kdyby tancovala v rytmu hereckých představitelů, aby se následně proměnila ve statickou a nechala nás prožít okamžik. Další z filmu, jejichž provedení je v podstatě dokonalé.
Hodnocení: 80%
Osobní žebříček
Dopadení německého špióna se může změnit v romantickou hru mezi tajnými agenty, kteří se ho snaží dostat. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Mrtvá a živá“
5. „Ani stín podezření“
7. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
8. „Podezření“
9. „Příšerný host“
10. „Pověstný muž“
11. „Záchranný člun“
12. „Mladý a nezkušený“
14. Sabotér
15. „Její zpověď“
16. Zběsilost
17. „Vražda!“
18. „Sabotáž“
19. „Pan Smith s manželkou“
20. The 39 Steps
21. Secret Agent
22. „Číslo sedmnáct“
23. Farmářova žena
24. Zahrada rozkoše
25. „...a neuveď nás v pokušení“
26. „Žena se špatnou pověstí“
27. „Boj na nůž“
28. Juno a páv
29. „Bon Voyage“
30. Jamaica Inn
31. „Co moře pohltí“
33. „Světový šampion“
34. „Malgašské dobrodružství“
36. Na šikmé ploše