Rozdvojená duše
Spellbound
USA, 1945, 111 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Ben Hecht, Frances Beeding, John Palmer, Hilary St. George Sanders, Angus MacPhail a May E. Romm
Hrají:
Ingrid Bergman (Dr. Constance Petersen)
Gregory Peck (John Ballantyne)
Michael Chekhov (Dr. Alexander Brulov)
Leo G. Carroll (Dr. Murchison)
Dáváme si pauzu od špionážních thrillerů a jsem tomu docela rád, protože Alfred Hitchcock umí točit i jiné filmy. „Rozdvojená duše“ je jedním z těch případů, které je možné považovat za velmi zajímavé, psychologické snímky. Už samotný název navozuje prostředí, v kterém se bude film odehrávat. Jedná se o psychiatrickou léčebnu. Ne, určitě nečekejte nějaké skutečné, emocionálně narušené šílence a sociopaty, kteří neustále křičí, pitvoří se a pobíhají po chodbách. To však neznamená, že nejsou nebezpeční.
Na první pohled ohromí obsazení filmu. Alfred Hitchcock, ač je často označován za režiséra, který se svými herci jednal jako s otroky (snímek „Hitchcock“ to rozhodně nijak nedokazuje, spíš se ještě snaží legendárního tvůrce omlouvat, vysvětlovat jeho chování, protože taková legenda si nic skutečně negativního nezaslouží), ale vždycky přilákal i ty největší herecké hvězdy. V tomhle případě jsou to Gregory Peck a Ingrid Bergman. Oni dodávají filmu neskutečné kouzlo a hlavně sílu. Ale není to jen jimi. Alfred Hitchcock opět dokazuje, jak skvělým režisérem byl.
Považovat Hitche za realistického režiséra není zase tak nepochopitelné. Nikdy se nevydal cestou naprostého nadpřirozena, vše se dá v jeho filmech racionálně vysvětlit, anebo alespoň omluvit tím, že je člověk šílený. Film „Rozdvojená duše“ ale využívá prvky, které jsou vyloženě symbolického charakteru. Záběr na řadu dveří, které se postupně otevírají, a další scény, které jsou zobrazením lidské psychiky způsobem, na nějž nejsme u Hitche zvyklí. Přesto to funguje dokonale. Režisér tak znovu ukazuje, že přesně věděl, čeho chce filmem dosáhnout, ale co je důležitější, věděl, jak toho dosáhnout.
Příběh filmu „Rozdvojená duše“ se soustředí na léčebnu, kde pracuje krásná a chladná doktorka Petersen (Ingrid Bergman). Na kliniku přichází nový doktor, který by měl nahradit odcházejícího šéfa. Doktor Edwards je však překvapivě mladý a očividně není úplně v pořádku. Doktorka se však do doktora zamiluje a je ochotna mu pomoct za jakoukoli cenu. Chce, aby zjistil, kým vlastně je, protože se očividně nejedná o doktora Edwardse, ale někoho jiného. Proč se za něj vydával? Co jeho výpadky paměti? Hitch nás zase drží napjaté a pohrává si s námi jako zkušený principál.
I když je velkou částí jeho stopáže psychoanalytika, je stav Peckova hrdiny rozebírán tak zajímavě, k rozluštění se dochází postupně, že mě to prostě dostalo a drželo v napětí celou dobu. Navíc Ingrid je okouzlující a hlavně skvělá herečka, k tomu Gregory Peck, který je vyloženě charakterním hercem, přesto mu nebyly dobré role vždy dopřány. Dokázal ale zazářit, jako v tomto případě. Pro mě osobně jeden z nejlepších Hitchcockových filmů, který je opět ukázkou skvělé stavby příběhu i napětí a hereckých výkonů.
Hodnocení: 90 %
Osobní žebříček
Alfred Hitchcock a jeho propojení se s Freudem a také Dalím funguje dokonale. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Mrtvá a živá“
4. „Rozdvojená duše“
5. „Ani stín podezření“
7. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
8. „Podezření“
9. „Příšerný host“
10. „Záchranný člun“
11. „Mladý a nezkušený“
13. Sabotér
14. „Její zpověď“
15. Zběsilost
16. „Vražda!“
17. „Sabotáž“
18. „Pan Smith s manželkou“
19. The 39 Steps
20. Secret Agent
21. „Číslo sedmnáct“
22. Farmářova žena
23. Zahrada rozkoše
24. „...a neuveď nás v pokušení“
25. „Žena se špatnou pověstí“
26. „Boj na nůž“
27. Juno a páv
28. „Bon Voyage“
29. Jamaica Inn
30. „Co moře pohltí“
32. „Světový šampion“
33. „Malgašské dobrodružství“
35. Na šikmé ploše