Záchranný člun
Lifeboat
USA, 1944, 97 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: John Steinbeck, Jo Swerling, Ben Hecht a Alfred Hitchcock
Hrají:
Tallulah Bankhead (Constance Porter)
William Bendix (Gus Smith)
Walter Slezak (Willy)
Mary Anderson (Alice MacKenzie)
Po delší době film, kde nejde o špionáže, sabotáže ani žádný napínavý thriller o tom, kdy nevíme, kdo je vrahem. Tentokrát se Alfred Hitchcock podíval do jiných vod, a to doslova. Svoje postavy poslal na záchranný člun kamsi doprostřed oceánů. Máme tedy omezený prostor, na kterém se toho zdánlivě mnoho nemůže stát, a k tomu partu lidí, vskutku různorodých, kteří musí společně vycházet, aby tuhle nedobrovolnou plavbu přežili až do konce. Musejí doufat, že konec bude zdárný.
U scénáře je uveden John Steinbeck, populární to americký spisovatel a dokonce i držitel Nobelovy ceny za literaturu. Steinbeck nebyl autorem předlohy, jak by se dalo předpokládat, ale přímo scénáře, který napsal a od kterého se chtěl později distancovat. Údajně to bylo proto, že závěr mu přišel příliš rasistický a s tím nechtěl mí nic společného. Přece jen byl známý především jako autor, který se sice zabýval sociálními problémy, ale rozhodně ne z toho jednostranného, negativního pohledu.
John Steinbeck spolu s ostatními lidmi, kteří se podíleli na scénáři, vytvořili skutečně krásné klaustrofobní prostřední na jedné lodi, ale nevyužívají napětí k tomu, aby se postavy postupně zabíjeli, jak by to dopadlo asi u nějakého moderního hororu, ale společně se snaží přežít, což v daných podmínkách není nic jednoduchého. Docela jsem byl zvědavý na to, jak Alfred Hitchcock uspěje na tak malém prostoru, protože většinou se prostorově moc neomezoval. Rovnou mohu říct, že zklamaný nejsem.
Emoce eskalují, jsou zde výkyvy, některé postavy si sednou, jiné zase nikoli, dochází u nich ke konfliktům, musejí ale řešit i přírodní jevy a aktivitu moře i nebes. Tahle situace je sbližuje a zároveň rozděluje. Ač se primárně nejedná o film válečný, jsou zde rozhodně odkazy války. Němec je okamžitě považován za zrádce, který by měl být utracen. Ani s černochem se nezachází jako s úplně rovným, pokud, tak se tomu sám diví. Ano, i na tak malém prostoru, jakým je jedna loďka, bylo možné ukázat, jak jsou lidé rozdílní a jakými dobovými sociálními problémy společnost trpí.
Alfred Hitchcock ukázal, že je stále tím režisérem, který dokázal v dřívějších filmech akcentovat společnost a to, jak se vyvíjí. Dal si pohov od špionážních filmů a thrillerů a ukázal, že i jedna nedobrovolná plavba může být napínavá. Nejen proto, že přežití je téměř až druhotné, ale i proto, že se nesnaží z lodi odejít, ale zaměřuje se skutečně pouze na ni. Udržet divákovu pozornost, aniž by se kamera vydala na jiné místo, to je skutečně umění a já se musím lidem, kteří tenhle film tvořili, obdivovat.
Hodnocení: 75%
Osobní žebříček
Mám rád snímky, které se odehrávají na malé ploše. O to víc mám radši ty, které jsou skutečně povedené. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Mrtvá a živá“
4. „Ani stín podezření“
6. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
7. „Podezření“
8. „Příšerný host“
9. „Záchranný člun“
10. „Mladý a nezkušený“
12. Sabotér
13. „Její zpověď“
14. Zběsilost
15. „Vražda!“
16. „Sabotáž“
17. „Pan Smith s manželkou“
18. The 39 Steps
19. Secret Agent
20. „Číslo sedmnáct“
21. Farmářova žena
22. Zahrada rozkoše
23. „...a neuveď nás v pokušení“
24. „Žena se špatnou pověstí“
25. „Boj na nůž“
26. Juno a páv
27. „Bon Voyage“
28. Jamaica Inn
29. „Co moře pohltí“
31. „Světový šampion“
32. „Malgašské dobrodružství“
34. Na šikmé ploše