Sabotér
Saboteur
USA, 1942, 109 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Peter Viertel, Joan Harrison, Dorothy Parker a Alfred Hitchcock
Hrají:
Priscilla Lane (Pat Martin)
Robert Cummings (Barry Kane)
Otto Kruger (Tobin)
Alan Baxter (Freeman)
Alfred Hitchcock se na nás vytasil s dalším filmem, který naprosto dokonale zapadá do jeho koncepce nevinných mužů řešících problémy, které by jinak řešit nechtěli a ani neměli. Není ale právě tohle na nich to zajímavé? Skutečnost, že se člověk dostává do nezvyklé situace a my můžeme sledovat, jak je schopen se s takovou situací vyrovnat. Není to rozhodně nic snadného, o tom žádná, ale každý se dokáže se svou situací popasovat jinak. Co je ale vždy nejdůležitější? Ukázat svou nevinnost a bojovat za dobro.
Barry Kane je obyčejný pracovník, který se ale nachomýtne do jedné sabotáže, při níž umírají lidé. Vzhledem k tomu, že nemá patřičné alibi, je hned označen za viníka. Příliš si nepomůže tím, že policii uteče. Naštěstí se mu ale daří zůstat na svobodě, což je pro něj velké plus, protože může alespoň zjistit, k čemu vlastně došlo, nebo při nejhorším zamezit něčemu dalšímu, k čemu by teprve dojít mohlo.
Vzhledem k tomu, že je to Alfred Hitchcock, neobejdeme se bez nějaké té krásné ženy. Taková přece nesmí ve špionážním thrilleru chybět. I když je pravda, že tohle není úplně špionážní thriller, ale prostě thriller s trochu politickými narážkami. Hlavně třeba některé narážky na Ameriku se mi líbí. Nejsem si jistý, jestli si Alfred Hitchcock skutečně utahoval úmyslně, anebo slova myslel vážně, ale vzhledem k tomu, že film prošel bez problémů, producenti si s tím hlavu příliš nelámali. Je ale hezké vidět, jak se zde velebí americké hodnoty, aby následně auto na prázdné silnici nezastavilo ženě v nouzi.
Barry Kane musí unikat až do samotného konce, což je klasický Hitchcockův přístup. Však aby také nebyl, když tak dobře funguje. Díky tomu, že divák, stejně jako hlavní hrdina, neví, co se vlastně děje, co se stalo a proč se dostal do takových potíží, je napětí stále na místě, navíc je živeno dalšími podivnými událostmi a setkáními. Jakmile pak dojde na akci, napětí je již na nejvyšší míře a Alfred Hitchcock si pak může dovolit skutečně skvělé scény – například ta v kině, anebo ta na Soše svobody, ta je skoro až neuvěřitelná.
„Sabotér“ je dalším filmem, který se směle může zařadit po bok snímků jako „Sabotáž“, s kterou má podobný český název, ale i ke snímkům jako „Podezření“ nebo například „Muž, který věděl příliš mnoho“. Alfred Hitchcock stále dokazuje, že nebyl oblíbeným režisérem jen tak. Bohužel, když jeho film vidíte popořadě v poměrně krátkých intervalech, začínáte mít pocit, že se trochu opakuje a že jednotlivé snímky jsou si velmi podobné. I proto bylo „Psycho“ takovým šokem.
Hodnocení: 75%
Osobní žebříček
„Sabotér“ je klasický případ snímku „muž v nesprávný čas na nesprávném místě“. Přesto vás díky mistrné režii drží v napětí až do konce. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Mrtvá a živá“
5. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
6. „Podezření“
7. „Příšerný host“
8. „Mladý a nezkušený“
10. „Sabotér“
11. „Její zpověď“
12. Zběsilost
13. „Vražda!“
14. „Sabotáž“
15. „Pan Smith s manželkou“
16. The 39 Steps
17. Secret Agent
18. „Číslo sedmnáct“
19. Farmářova žena
20. Zahrada rozkoše
21. „...a neuveď nás v pokušení“
22. „Žena se špatnou pověstí“
23. „Boj na nůž“
24. Juno a páv
25. Jamaica Inn
26. „Co moře pohltí“
28. „Světový šampion“
30. Na šikmé ploše